bygge av sävar stuska dyno (stor servis!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

j björk skrev:Intressant, men jag funderar på varför du har ett gasspjäll på intercoolern :)
För att han inte har ett vid insuget... :shock:

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21737
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

norrback skrev:
j björk skrev:Intressant, men jag funderar på varför du har ett gasspjäll på intercoolern :)
För att han inte har ett vid insuget... :shock:

/Andre'
svar här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 362#290362
primer
Forumsberoende
Inlägg: 893
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

tjenare vad använder ni för elektronik för att sköta bromsen?
kör ni frekvensomvandlare på pumpen eller stryper ni bara tillförseln med nån ventil?

hur kör ni svep på motorn nån elektronik till det tex 200rpm/sek ?
nyfiken för att jag har ev ett projekt på G
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21737
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

primer skrev:tjenare vad använder ni för elektronik för att sköta bromsen?
kör ni frekvensomvandlare på pumpen eller stryper ni bara tillförseln med nån ventil?

hur kör ni svep på motorn nån elektronik till det tex 200rpm/sek ?
nyfiken för att jag har ev ett projekt på G
vi har ingen elektronik än, vi kör med en gubbe och en ratt där istället som man gjorde på den gamla goda tiden :)

vi kommer dit med tiden men vi tar ett steg i taget och bygger sen efter vad vi lärt oss.

många tror också att det bara är svep som är det rätta men jag har sett att även proffs med mångmiljon bänkar kör vid presicions-tester på ett varv i taget då de utvärderar små ändringar

sliter lite mer på motorn kanse men min motor ska tåla den belastningen då den sen ska gå med automatlåda (tänk på vad en sån motor får utstå på en repa :idea: )

primer håller du på med en bänk också? berätta mer :thumbright:
primer
Forumsberoende
Inlägg: 893
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

Jens Gustavsson skrev:primer håller du på med en bänk också? berätta mer :thumbright:
japp håller på att tillverka en egen broms men vet inte hur den fungerar än ! altid roligt att exprementera lite är samma princip som stuska broms med sator och rotor.
vad använder du för pump till din broms? vad ger den i flöde och tryck?
verkar inte vara det lättaste att hitta en pump som både ger bra tryck och flöde utan att den drar xxx antal ampere
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

superflow rekomenderar att man ska köra i 5 sekunder på varje varvtal för att AFR värdet ska stämma 100.

så visst får man ibland stå på samma varv och nöta..

Kan du förklara lite varför det skulle slita meR på motorn med automat???

mvh
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21737
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi har en grunfos CR32-1 men vi skulle haft en CR32-3 (sista nr är hur många steg den har) de ger ca 2 bar per steg.

flödet är ca 600L/minut på dem och det kommer att behövas.

en stegarn har 2.2kw tre stegarn 6.6kw
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21737
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Blom142 skrev:superflow rekomenderar att man ska köra i 5 sekunder på varje varvtal för att AFR värdet ska stämma 100.

så visst får man ibland stå på samma varv och nöta..

Kan du förklara lite varför det skulle slita meR på motorn med automat???

mvh

en BB lamda är tillräckligt snabb för att mäta under ett svep men de kanse snackar om den gammelmodiga grunkan som mäter soppa flöde/hk?


en automat låde motor jobbar långa stunder utan växligar och gas släpp sen så drar man motorn bakvägen på full gas då man växlar= jobbigt för en vass turbomotor men bra för att behålla turbon arg :twisted:
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

jo, det stämmer det du säger att det är om man använder den gamla metoden som mäter luft och bränsle förbrukning..

Men om man jämför med en slirkoppling kan det ju inte vara så stor skillnad..
(gasen släpper man väl ändå inte i dragracing)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21737
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag jämför med en vanlig manuell växellåda där man växlar med koppling
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

Har du händelsevis några bilder på insidan av stuska turbinen? Är lite nyfiken på utformning av stator/rotor.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21737
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Karl Buchka skrev:Har du händelsevis några bilder på insidan av stuska turbinen? Är lite nyfiken på utformning av stator/rotor.
det fins bilder på min lilla skoter dyno här, jag gissar att den stora har liknande konstruktion.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 57&start=0

den snurrade delen ser likadan ut på andra sidan.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det går bra att svepa med bara kran. Dra upp motorn till varvet för max vrid och bromsa upp den, stäng sen kranen lite. Sen får man lära sig följa med med kranen så det blir ett fint svep, det är som att lära sig att cykla. Har du inte elektronisk mätutrustning så går det bra att rigga en videokamera mot instrumenten. Ett manuellt svep ska ge en bättre noggrannhet än ett servostyrt svep. Erland.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag ska se till att koppla in MAP-sensorn som mäter trycket i klockan som nu används för att mäta momentet, då kan vi logga den som 0-5 Volt i TechEdge-burken. Då kan vi direkt se momentet och jag minns inte nu om man kunde åstadkomma det, men effekten är ju lätt att räkna ut sen. Det bästa är ju att det går att datalogga.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Nu har man hittat till dom här vattenbromstrådarna, vågar man fråga vad du gett för stuskabromsen? skummade igenom tråden men såg inget om det...

Läste ca.prislistan på en grundfos cr32-3, den kostar ju 25kkr ny! DN65 anslutning, på pumpen och endast 3/4" (DN20), dubbla?, på bromsen. Behövs det så stort flöde för att bromsa tillräckligt, eller räknar dom med att man har relativt varmt vatten på ingående?

För kyleffekten ska man inte behöva det flödet om man bara kan skicka in ca 20-30gradigt vatten.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Skriv svar