Sida 5 av 29

Postat: sön okt 19, 2008 11:10 pm
av nighttrain
Fränt bygge lycka till! :thumbright:

Postat: mån okt 20, 2008 9:26 am
av Hammarström
Martin Lundkvist skrev:
Hammarström skrev:Måste börja med att heja på er allihop här,Mitt första innlägg här på Sävarturbo.
Klart coolt bygge!
Gillar turbo installasionen vad har du för dia.på rören efter hedderserna?Tänker nämligen flytta bak turbon på min BMW o funderar vilken dia.på röret efter grenröret som blir lämpligt.

Hej på dej, en turbo galning till, coolt!

Rören efter headers är 3.5".

Jaaa bak med snäckan :thumbright: Vad åker du för bränsle o hur stor motor?
Bränslet är E-85 o storleken är en 3liters sexa,
Åkte centifugalkompressor i sommar men råkade ut för en lustgas smäll så den skrotade kompressorn,Så då bygger jag turbo igen.
Grenröret är 51mm med en 4"collector hade också jag tänkt ca3,5" stämmer rätt bra sen mot avgasflänsen (T-6)Vad tror ni om det?

Postat: mån okt 20, 2008 9:42 am
av Kadett4wd
vettefasen om inte jag skulle ha två rör hela vägen bak när det gäller en 6a.
kanske 2st 2.25" svetsade bredvid varandra och sedan inlnindade ordentligt i bandage.

Postat: mån okt 20, 2008 9:16 pm
av Hammarström
Kadett4wd skrev:vettefasen om inte jag skulle ha två rör hela vägen bak när det gäller en 6a.
kanske 2st 2.25" svetsade bredvid varandra och sedan inlnindade ordentligt i bandage.
Tanken har slagit mej också med dubbla,Skulle säkert funka bra enda nackdelen som jag kan se är att det blir mera rörväggsarea som kyler avgaserna om den ivändiga arean ska va samma som ett enkelt rör.

Postat: mån okt 20, 2008 9:53 pm
av Kadett4wd
Det var därför jag skrev att man skulle isolera riktigt.
Gärna ett lager coating på rostfria rör också.

Och att man skulle svetsa dem bredvid varandra samt dra bandage runt om allt.
så de hjälper till att värma varandra lite.

Postat: lör okt 25, 2008 1:08 am
av Tommy Luhr
hur funkar det med vattentank istället för kylare?

Jag tror jag skall köra så på min volvo mettis.

Blir som sagt mycket enklare då.

Postat: sön okt 26, 2008 10:34 pm
av Martin Lundkvist
Det funkar perfekt med bara en vattentank, har blivit ordentligt testat den sista onsdagen i malmö, körde 4 rundor på bara några timmar utan att behöva byta vatten pga överhettning, var typ 80grader som max när jag kom tillbaka. Hade räknat med att få byta vatten då då men funkar som sagt fint. Volym tank ca 3liter. Vet ej hur länge man klarar sig när man kranar på mer mos o magrar henne. KW är ju värme..

Postat: tis dec 30, 2008 6:44 pm
av Vesa
Martin tag kort på tjockisen som kom till dej o lägg ut... Vill se :P

Postat: tis dec 30, 2008 7:18 pm
av maranello
den va inte bara lite brutal :shock:

mvh

Postat: tis dec 30, 2008 11:10 pm
av Martin Lundkvist
Vesa skrev:Martin tag kort på tjockisen som kom till dej o lägg ut... Vill se :P


Hehe.. Ja den ända tjockisen som kommit till mig som jag vill lägga upp bild på blir den som kom igår... en mycket fin snäcka med stort avgas :hihi:

Fisting :)
Bild
Bild
Bild

Det nya är har ett 1.50 110mm avgashus, gammla 1.0 105mm. Hoppas på mindre mottryck och mer RPM som då blir mos och ökat välbefinnande.

Maskin ska alldeles snart upp i dynon igen för vissa vad den kan...

Postat: ons dec 31, 2008 11:50 am
av Klabbe Persson
Vilken grann liten kille du fått hem Martin. :)
Ska bli kul o höra sen vad den lyckas prestera in the dyno!

Postat: ons dec 31, 2008 12:52 pm
av Fredde Holmgren
Ja när man ser bilden på när du trycker in halva armen i avgashuset tänker man tillbaks på när man tyckte att en t04e var stor :hihi: Ska bli väldigt spännande se din framfart till sommarn.

Postat: ons dec 31, 2008 4:38 pm
av Henrik Braun
För en del år sen stod martins far och muttrade om att: den där turbon är alldeles för stor, det kommer aldrig att funka.. då var det en Switzer(?) S2 på en volvo 16v.. Den tycktes vara stor då! Så har han sagt om alla aggregat på vägen upp till denna! Den här gången sa han inget men jag hörde vad han tänkte :lol:

Postat: fre jan 02, 2009 5:11 pm
av Hammarström
Satan va fet den nya snurran va,Kul att det händer saker.
Hur såg laddkurvan ut med det förra agget?

Postat: fre jan 02, 2009 6:06 pm
av Martin Lundkvist
Hammarström skrev:Satan va fet den nya snurran va,Kul att det händer saker.
Hur såg laddkurvan ut med det förra agget?
Ja tack, snäckan är fin.
Rätt arga kammar så efter 7000 börjar det ta sig, 7500 fullt ladd till 8200 sen började de mota så körde inte längre i bänk, på banan låg laddet rakt o fint hela vägen, drog den till 9000 där, men laddade endast 1bar då. Problem uppstod vid högre ladd. Tror på det nya huset, hoppas på att kunna dra henne till 9500..


Hur går de för dig, kommer du ut till våren? Ligger den där bak nu eller?