Turbo mata en zündapp?
- Micke Johansson
- Skärgårds-trimmare
Här kanske man hittar en passande turbo:
http://www.mjmturbos.com/AAAmjm2ndpage.htm
http://www.mjmturbos.com/AAAmjm2ndpage.htm
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Micke Johansson
- Skärgårds-trimmare
- stoffehansson
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
nej! varför bygga överladd på en tvåtaktare?????
1. var tar all ladd vägen när kolven går ner och öppnar insug och avgas samtidigt??? jo allt ladd som inte ens finns kommer att rusa ut u avgas röret!! eller???
2. det allra bästa att köra för att få en effektiv 2taktare är att bygga en avstämd avgaspipa! konan i början "drar" ur avgaserna och hjälper bränsle/luft blandningen att komma fram, slut konen, den som går i hop sätter stopp på det hela så ej alla goa ångor drar åt helvete ut i avgasröre.
jag har ett program på datan hemma där man kan skriva in alla värdem på motorn och får en skräddarsydd pip till just den motorn du har!
1. var tar all ladd vägen när kolven går ner och öppnar insug och avgas samtidigt??? jo allt ladd som inte ens finns kommer att rusa ut u avgas röret!! eller???
2. det allra bästa att köra för att få en effektiv 2taktare är att bygga en avstämd avgaspipa! konan i början "drar" ur avgaserna och hjälper bränsle/luft blandningen att komma fram, slut konen, den som går i hop sätter stopp på det hela så ej alla goa ångor drar åt helvete ut i avgasröre.
jag har ett program på datan hemma där man kan skriva in alla värdem på motorn och får en skräddarsydd pip till just den motorn du har!
Jag tror inte heller att det är så lyckat att bygga på en 2taktare..försök få tag på en 4taktsmotor o bygga på istället?stoffehansson skrev:nej! varför bygga överladd på en tvåtaktare?????
- stoffehansson
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
man kan helt enkelt säga att en tvåtakts motor blir lika lyckat som att sätta en turbo på en fyrtaktsmotor med en JÄVLIGT!! överlappande kam... om jag var moppe trimmare hade jag lånat two-stroke performance tuning, av han den där grahamsbrödet... sen hade jag byggt en avstämd pipa och portat, och köpt ett lustgas system... det kommer bli mest lyckat....
Ja ä ingen expert.stoffehansson skrev:nej! varför bygga överladd på en tvåtaktare?????

- stoffehansson
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
dizzlarnas kompressor fungerar endast som en blås-pump för att blåsa bort all "dålig" luft i vevhuset... de har inge fin bränsle luftblandning att spara på, som en moped motor har... man kan sätta på en kompressor om man tycker det är kul, men det är mycket mer jobb än att tex bygga en bra krök, plus att en avstämd krök ger mer effekt, ett aldernativ är väl att bygga dit en avgs ventil typ, men det är också ganska avancerat...
[quote="stoffehansson"]nej! varför bygga överladd på en tvåtaktare?????
Jo, om du använder en redan trimmad cylinder kommer du att få den effekten. om du däremot "flyttar" kanalerna en del genom att höja /sänka cylindern gentemot kolven så kan du ju sedan porta om den så du får betydligt mindre överlapp!? -inte så mycket svårare än att vrida isär avgas / insugskammarna?
grejen med överladd är väl att det inte är lika vanligt?
Jo, om du använder en redan trimmad cylinder kommer du att få den effekten. om du däremot "flyttar" kanalerna en del genom att höja /sänka cylindern gentemot kolven så kan du ju sedan porta om den så du får betydligt mindre överlapp!? -inte så mycket svårare än att vrida isär avgas / insugskammarna?
grejen med överladd är väl att det inte är lika vanligt?

till vintern:E30 m50@PT-SC61 PPF-rör .TIAL 38 WG
kopressor moppe
tjenna jag håller shälv på att bygga en komprssor matad mt50
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=6351
det där med en smog pump skulle nog kunna va nått ska kolla upp det där. men klarar en sån att ge ordentligt me luft. vid 1 bar behöver en 65 cc ca 1000 liter per min.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=6351
det där med en smog pump skulle nog kunna va nått ska kolla upp det där. men klarar en sån att ge ordentligt me luft. vid 1 bar behöver en 65 cc ca 1000 liter per min.
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar
Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
stoffehansson skrev:nej! varför bygga överladd på en tvåtaktare?????
Om du har en kolvstyrd två taktare så är det så att när kolven öppnar innsuget så är överströmningskanalerna stängda, alltså kans det inte blåsa ut ur avgas, det ända som borde hända är att man får in mera bränsle/luftblandnig i vevhuset=mer effekt.
Här en länk till en som bygger på som kanske kan vara intressant ?
http://www.2-takt.se/610/index.php?opti ... mitstart=1
http://www.2-takt.se/610/index.php?opti ... mitstart=1