Sida 5 av 13
Re: Bruksbilen 244 -75, renoverar b20 rallycross 2150cc
Postat: mån okt 22, 2012 6:19 pm
av NikkO
Nu väger varje kolv och varje vevstake lika mycket.

Re: Bruksbilen 244 -75, renoverar b20 rallycross 2150cc
Postat: mån dec 31, 2012 4:05 pm
av NikkO
Har byggt 2.5" avgassystem, eftersom jag satt dit extraktorröret så monterade jag även weber 45orna istället för su-förgasarna.
Byte till en svetsad bakaxel
Blev en provtur med 45or och k-kam, men så gick packningen sönder mellan vattenpump och block, tömde all kylarvätska på ett ögonblick. Tillbaka till garaget och då passade vi på att byta kamaxel till en R-kam och tunnare topplockpackning 0.9mm istället för 1.2mm som jag hade innan.
Har dock lite trubbel med att få bestyckningen helt rätt, har övervägt att lämna dessa till metallåtervinningen och sätta dit 4 st mikuni istället...
Såhär ser bestyckningen ut
f2-emulsionsrör
175 luft
155 huvud
55 f8 lågfart
4.5 spridare
40 mm halsring
45 acc-munstycke
8mm flottörnivå (mässingsflottör)
pumpventil 40
nålventil 200
det är 0.80 lambda på tomgång, snålare går inte att få till genom att skruva på blandskruvarna. Enligt weberhandboken ska jag ha 60 f8 i lågfart men då går det ju ännu fetare. Hur ska jag göra, märker ingen större skillnad mellan 55f8 och 60f8 på tomgångsblandningen!?
Sen när jag håller fullgas på lägre varv så fetar den på nå så jävulskt, ner på 0.75 lamda för att sen gå mot 0.85-0.90 på varv. Weberhandboken rekommenderar 130 i luftmunstycke, då skulle den väl gå ännu fetare där? Drar jag snabbt genom registret så märks det knappt att den går fett där, men har jag hög växel och fullgas så märks det att motorn blir orkeslös där.
Re: Bruksbilen 244 -75, renoverar b20 rallycross 2150cc
Postat: mån dec 31, 2012 4:49 pm
av Gunnar S
Sen när jag håller fullgas på lägre varv så fetar den på nå så jävulskt, ner på 0.75 lamda för att sen gå mot 0.85-0.90 på varv. Weberhandboken rekommenderar 130 i luftmunstycke, då skulle den väl gå ännu fetare där? Drar jag snabbt genom registret så märks det knappt att den går fett där, men har jag hög växel och fullgas så märks det att motorn blir orkeslös där.
Trevligt projekt!
Men "fullgas på lägre varv"...?
Är det sånt som kallas tomgångsgasning?
Tror att jag förstår ändå.

Gott nytt...
Re: Bruksbilen 244 -75, bestyckning weber 45 o r-kam
Postat: mån dec 31, 2012 5:02 pm
av NikkO
om jag kör 70 km/h på 4an och gasar fullt, då går den fett som fan ett tag tills den varvar ur lite mer men man kanske inte kan få lika fin gång med sånhär skit som med en modern mc-förgasare.
Vid buskörning så går den bra, dock stör tomgångsblandningen mig enormt... vill kunna ha lambda 1 på tomgång så man slipper ha friskluftmask för att kunna gå nära bilen, luktar som nån gammal jänkebil nu.
Gott nytt år.
Imorgon kanske jag fixar lite film, det är fint ljud i maskinen

Re: Bruksbilen 244 -75, bestyckning weber 45 o r-kam
Postat: mån dec 31, 2012 10:17 pm
av Painlake Racing
Sprut.nu?

Re: Bruksbilen 244 -75, bestyckning weber 45 o r-kam
Postat: tis jan 01, 2013 9:31 am
av The
Jag kan köpa webrarna billigt
Fint motorbygge!
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
Re: Bruksbilen 244 -75, bestyckning weber 45 o r-kam
Postat: tis jan 01, 2013 2:05 pm
av NikkO
Hehe, nja ska väl ge dom en chans till.
Om jag får lambda 0.80 på tomgång med 55f8, ska jag gå ner på lågfartsmunstycke då?
kör jag 70km/h eller 90 km/h med jämn gas så har jag runt lambda 1, går jag ner på lågfart borde det snåla ur där?
Någon här borde kunna hjälpa till lite, jag har aldrig skruvat weberförgasare innan.
Re: Bruksbilen 244 -75, bestyckning weber 45 o r-kam
Postat: tis jan 01, 2013 6:38 pm
av S Iwarson
Acc-munstyckena då, har du provat där?
Annars låter det som sagt som för stora lågfart om den fetar på det viset på tomgång.
Är de synkade ordentligt?
Har du spel på alla ventiler så att den inte trycker tillbaka genom ett insug tex.
Re: Bruksbilen 244 -75, bestyckning weber 45 o r-kam
Postat: tis jan 01, 2013 9:55 pm
av T Landholm
Dags för lite film tycker jag, angående röret så ser det ut som ett timorör men vad jag vet så är väl KG's kopior på dem? Var förr iallafall..

Re: Bruksbilen 244 -75, bestyckning weber 45 o r-kam
Postat: ons jan 02, 2013 10:37 am
av Jonas Ohlsson
jag tycker att bestyckningen ser ok att börja med. Om blandningen inte går att få till på tomgång så bör du kolla upp om nålventilerna tätar ordentligt.
Re: Bruksbilen 244 -75, bestyckning weber 45 o r-kam
Postat: ons jan 02, 2013 1:07 pm
av Magic thomsson
Kolla även flottörnivån om du inte gjort det och att inte en flottör är sprucken så det är bensin inuti den,då blir det också skit av alltihopa,det hände mej en gång.
Re: Bruksbilen 244 -75, bestyckning weber 45 o r-kam
Postat: ons jan 02, 2013 3:14 pm
av NikkO
flottörerna är hela och nivån är ställd på 8 mm mätt från packningsytan till flottören.
ventilspel är ,40 på insug och ,50 på avgas och och synkningen är gjord med riktig synkklocka.
Ska försöka få till lågfarten i helgen, nu är det iaf perfekt för huligankörning, ritar fint på torr asfalt.
Re: Bruksbilen 244 -75, bestyckning weber 45 o r-kam
Postat: ons jan 02, 2013 11:42 pm
av Erland Cox
Byt till F9 rör F2 är för feta.
Erland
Re: Bruksbilen 244 -75, bestyckning weber 45 o r-kam
Postat: ons feb 06, 2013 5:59 pm
av NikkO
Re: Bruksbilen 244 -75, film från iskörning
Postat: sön mar 03, 2013 9:42 pm
av Hzon

Varför har du inte sagt att du har en byggtråd för pärlan?
Störtskön bil, kan intyga att den går fint på isen...