Sida 5 av 40
Postat: fre jan 08, 2010 9:54 am
av Amazon67
Jag skulle självklart bredda den, du kommer få mycket bättre väghållning med en bredare bil, dess utom blir det mycket fetare!
Så kan du ju fixa fina luftinsläpp med då i framkant på bakskärmarna!
Kommer bli asfet!
Postat: fre jan 08, 2010 9:55 am
av Mattias Jonsson
therealpinto skrev:Jag tror det blir alldeles lagom sådär
/Gustaf
Tack Gustaf, ditt ord väger tungt här
Jag tror att bilen kommer se ut ungefär som banracing-Dauphinerna, men utan det elaka brytet på spindlar och med lite mer finess på på breddningen.

Postat: fre jan 08, 2010 10:02 am
av Mattias Jonsson
Amazon67 skrev:Jag skulle självklart bredda den, du kommer få mycket bättre väghållning med en bredare bil, dess utom blir det mycket fetare!
Så kan du ju fixa fina luftinsläpp med då i framkant på bakskärmarna!
Kommer bli asfet!
Ja precis, jag vill ju feta till den, samtidigt som jag förstärker formspråket. Planen för den delen är redan klar
Eftersom jag ska börja bygga framvagn nu och snart skaffa en donator-audi så måste jag liksom välja bredd känns det som.
Det får nog bli Audibredd...
Postat: fre jan 08, 2010 10:09 am
av subw000fer
Bredda

tror de kommer bli grymt

Postat: fre jan 08, 2010 10:13 am
av j björk
Behöver du låna vinkelslip?
Blir det ett snitt i mitten nu då?
Postat: fre jan 08, 2010 11:13 am
av Mattias Jonsson
j björk skrev:Behöver du låna vinkelslip?
Blir det ett snitt i mitten nu då?
Du köper väl 10-pack av vinkelslipar antar jag
Nej, kupen blir intakt, jag ska bara bredda karossidorna.
Bara

Postat: fre jan 08, 2010 4:26 pm
av Amazon67
j björk skrev:Behöver du låna vinkelslip?
Blir det ett snitt i mitten nu då?
Nej men sluta nu Jonas

blir ju massor merjobb med innertak och instrumentbräda och massa skit, bredda i skärmarna som du gjort på din Bimer är helt rätt sett!
Postat: sön jan 10, 2010 12:18 am
av Mattias Jonsson
Okej, då har jag satt mig ner med Casimprogrammet och dessutom laddat hem ett cad-program, allt för att kunna laborera med framvagnsbygget. Har lagt upp Dauphinen på sidan för att byta golv och lägga till lite balkar.
Postat: ons jan 13, 2010 10:15 pm
av Mattias Jonsson
På lördag ska jag hämta en donatorbil
Intryckt tak, men det behöver jag ändå inte.
En VW Passat 1,8t årsmodell 2000.
Jag ska hämta den i Sveriges framskjärt, Göteborg
Håll tummarna nu så att jag kommer hem med bil och körkort i behåll

Postat: tor jan 14, 2010 9:18 am
av j björk
Det blev affär alltså
Nu får du nog ändra i signaturen, annars kanske jag har någon audi motorkåpa man kan sätta dit

Postat: tor jan 14, 2010 9:44 pm
av Mattias Jonsson
Jaja, signaturen ändrar jag aldrig. Med dekaltrim kommer man långt

Donatorbilen i hamn
Postat: sön jan 17, 2010 8:11 pm
av Mattias Jonsson
Igår den 16 januari for jag och ett par kompisar iväg till Göteborg för att hämta en donatorbil.
Lika spännande som vanligt när man ska köpa begagnade grejer
Jag visste att bilen hade krockat med en älg, men hur bilen har blivit skött innan det var ju svårt att lura ut via telefon.
Killen som sålde var i alla fall trevlig och priset var helt ok.
Jag är allergisk mot 6x9-hål i hatthyllor, röda boaormar från batteriet och andra pimpningar som får gå före oljebyten och städning av bilen.
Och den här Passaten var..................INTE en sån bil
YES!
Resan gick helt utan problem förutom att mina ramper vek sig när jag skulle köra på kärran.
När jag kommit hem klurade jag på hur jag skulle få av bilen från kärran

.
Jag valde den ultimata lösningen:
Min pappa tog trucken på sitt jobb och lyfte bilen där Hälge hade satt ner rumpan

, så i ett enda lyft fick jag bilen från kärran och skadan grovriktad
En sprucken vindruta hade jag hämtat hos plåtslagarn, och den monterade jag med silvertejp
Byggplast istället för sidorutor funkar perfekt. så nu kan jag provköra hela bilen, och den går ueditt fint

, spinner som en katt i motor och låda.
(ueditt = östgötska för riktigt)
Postat: sön jan 17, 2010 8:42 pm
av knotan
ueditt
*LoL*

Postat: fre jan 22, 2010 10:15 pm
av Mattias Jonsson
Har knåpat ett par veckor med framvagnsgeometri. Har använt Casimprogrammet och tänkte droppa frågan på rejsa om vad som är rimliga värden.
Det lutar åt att jag tar bort original framvagnsbalk och monterar en egen som är lite mer bredbent

Eftersom det inte är en terrängbil jag bygger så vill jag gärna flytta upp bärarmsinfästningar och då blir det nog bäst att bygga ny balk.
Så här ser den ut snett framifrån. Med en ny konstruktion hoppas jag kunna lägga fjäderinfästningarna (coilover) utanför innerskärmen.
Spårvidden ska ju ökas med nästan 2 dm så jag tror det kommer finnas plats i hjulhuset.

Rambenen har knän för att fjädern ska få plats. Jag skulle kunna byta ut dom mot räta balkar, men jag är lite feg på den punkten. Jag vill inte våldta bilen i onödan

Postat: fre jan 22, 2010 10:18 pm
av HelmutSchnell
Mycket imponerad!!
Mvh Stefan