Sida 5 av 20
Postat: sön apr 18, 2010 7:06 pm
av zurfer
vet inte om detta hjälper med nån på rejsa.nu har gjort en fin liten lista på olika fjädrar biltema har..
http://hoftware.com/erally/btfjad.php
Postat: mån apr 19, 2010 6:12 pm
av Manne
Brandt: Får kika på det

har lämnat framvagnen på blästring nu så får troligtvis tillbaka de så ja kan testa till helgen.
Tiiiseen: Nej ja behövde inte ha med några papper, uppgav bara regnr från bilen ja tog motorn ur. Men frågade om detta när ja bokade tiden, så det var inte bara en chansning
Motorn är på 192hk så det var inga problem.
Tyvärr är 240 bara godkänd för 220 hk med ventilerade skivor och 1031 bakaxel. (sålänge du inte reggar som ombyggt fordon)
T5 är väl på 225hk? Men har hört folk som fått igenom de ändå på en vanlig regbes.
Testade faktiskt å sätta på en igår efter att ha kapat lite, ser jävligt tight ut
Tobias Lindqvist: På
www.rallyshop.se köpte ja dom.
zurfer: Ja den listan hjälpte lite

Fick en lite fingervisning om vad som är standard på ett ungefär.
Postat: sön apr 25, 2010 8:49 am
av Manne
Nu har de hänt lite igen.
Lämnade min extra framvagn på blästring till Egon, å fick tillbaka den i fredags!
Då började ja lite smått med fjäderbenen som skulle kortas.
Polaren hjälpte till med svarvning!
Sähär blev dämparen efter den behandlingen.
Anpassad för det nya fjädersätet och orginallagringen.
Här är fjäderbenen avkapade 60 mm å ihoppunktade.
Plåtarna är bara för att ja skulle kunna få ihop de så rakt som möjligt!
Testade att montera en jp fälg på ett löst fjäderben bara för att se hur mkt frigång det var. 20mm har ja tillgodo, så de ska inte vara några större problem att ha en fjäder imellan där. I värsta fall finns de ju 3 lr 5mm spacers
För att få den gängade hylsan över fjäderbenet var ja tvungen att slipa av röret med lamellskiva.
Hylsan passar fint!
När ja hade slipat av båda rören så grundade ja dom och hylsorna invändigt innan ja trädde över dom igen.
Brände fast dom också, men de blev de ingen bild på.
Resten av framvagnen.
Grundade allt med Ca-primer.
Grundat!
Då var de detta med fjädrar också då..
Har mätt mer noga nu å konstaterat att de bli 6" fjädrar, då kan ja höja så mkt dämparen tillåter, å sänka så mkt framvagnsbalken tillåter

Ska beställa under veckan nu tänkte ja

Postat: sön apr 25, 2010 9:56 am
av reine
ser mycket bra ut de där

ska bli kul att se vad du får för höjd på den
Postat: sön apr 25, 2010 10:05 am
av Manne
reine: Tackar

Om jag har tänkt å mätt rätt så blir högsta läget blir ungefär 5 cm högre än en 240 utan fjädrar å gummin.
Lägsta blir va hjulhus/framvagnsbalk tillåter

Postat: sön apr 25, 2010 11:22 am
av Hposth
MEN!! glömde du inte några bilder nu ??
vi vill ju se bilder med jp fälgarna monterade!!
annars ser det precis lika bra ut som vanligt

:D
MVH henrik
Postat: sön apr 25, 2010 2:28 pm
av Manne
Hposth skrev:MEN!! glömde du inte några bilder nu ??
vi vill ju se bilder med jp fälgarna monterade!!
annars ser det precis lika bra ut som vanligt

:D
MVH henrik
Glömde å glömde

kanske inte finns några sånna bilder

Men har fått hem däcken som ska sitta fram nu iaf.
Ska försöka få dom monterade på fälgarna under veckan, för till helgen tänkte ja nästan att ja skulle ha fått på fälgarna på bilen.
Postat: fre apr 30, 2010 8:24 pm
av Manne
Idag fick ja däcken monterade på framfälgarna.
Så bara att montera! Passade på å tog bort fjädrarna fram också.. i väntan på nya framvagnen.
Bak kapade ja 1,5 varv till.
Ja hade glömt bort hur jävla studsigt de var att åka utan fjädrar! Fyfan
Trots bortkapat hjulhus å ett snitt längs hela reservhjulsbaljan gick de inte klämma in bakfälgarna.
Så dom får ligga till sig tills ja ska rostlaga/bredda bilen.
Varit ute på en tur nu ikväll, började ju så klart regna.
Å som synes på bilden så är de lite immigt på rutorna

Fläkten funkar men de blåser inget.. har säkert hoppat isär nånstans.
Postat: lör maj 01, 2010 1:25 pm
av Stener
Du och dina bilar som slickar backen
Riktigt fränt som vanligt

Postat: lör maj 01, 2010 1:36 pm
av subw000fer
fyfan va porrig

hehe.. ska ju slicka backen

Postat: sön maj 02, 2010 12:58 pm
av Manne
Stener: Ja de är ju så de ska vara
subw000fer: Ja exakt
Igår var de cruising i stan så var med å åkte en sväng, men tröttnade efter ett tag, måste montera coiloversen nu snart!
Vart lite kyligt också för ja har ju inte kopplat in värmepaketet.
Men annars tycker ja allt funkar som de ska

Postat: mån maj 03, 2010 8:01 pm
av Manne
Manne skrev:
Men annars tycker ja allt funkar som de ska 
tar tillbaka de där 
Första provbörnen!
http://www.youtube.com/watch?v=jPkW_evFa3U
Konstaterade efteråt att kylarn å styrväxeln läcker!
Kameramannen lyckades även med bedriften att ha sönder rutan på passagerarsidan när han gick ur bilen :bs:
Postat: mån maj 03, 2010 8:35 pm
av Henka_
Såg riktigt skoj ut på den filmen =) klart ball voffla

Postat: mån maj 03, 2010 9:25 pm
av subw000fer
Man blir liite sugen när man ser filmen

Postat: tis maj 04, 2010 7:09 pm
av Jimmy
den där "coilover bygg satsen" såg riktigt fin ut.. hur tror du den passar på ett 7/900 ben?