Drag Pulsar GTi-R

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Mini
För mycket laddtryck

Inlägg av Mini »

Inte hänt så jätte mycket på bilen senaste, men m,an försöker ju så gått man kan :P

botten delen samt toppen är helt klara att monteras ihop, blocket är topp deckat, honat och fått lite svart färg.
Har även fått botten delen balanserad så iaf, de kommer att monteras ihop ganska snart.

Har ett lager och en synkring på väg hem för att kunna montera ihop hela växel lådan, vill byta alla lager å skit när man endå har allt isär :P

Höger styrnings konverteringen är nästan klar iaf, måste förlänga rattstången bara, iom att jag flyttat stolen längre bak, samt att ett nytt spakställ skall byggas för att jag ska nå växel spaken :P men de väntar jag lite med att bygga :P

tog lite bilder i garaget idag, så slänger upp dom.

mvh Robban

Bild
tagit bort massor och massor av onödiga fästen från torpeden, samt övriga bilen :P

Bild
Nya fästen för rattstången, hålsågat, minimera vikt, hehe :P

Bild
nya fästen för att ha något att ställa stolen på, sen bultar jag rätt igenom golvet.

Bild
en liten översikt på kontoret :P

Bild
nya styrväxen hitta rätt, lagt igen alla gammla hål i torpeden med.

Bild
översikt, gammla hål igensvetsade så som rattstång, hål för kopplings- och broms cylinder samt värme paket samt ac och skit :P

Bild
ett motorblock som är helt redo nu att få massa smidda lulllull delar och nya fina bultar och skit :P

på återseende!
MVH Robban Johansson
Mini
För mycket laddtryck

Inlägg av Mini »

Medans många andra av er där ute suttit i solen på mantorp och tittat på gatebil så passade jag på att va i garaget några timmar.
Började med att montera isär växellådan.
Sjukt pilligt, går långsamt men förhoppningsvis blir de väll bra :P

Bild
började med att börja titta, försöka förstå hur det fungerar, vad som gör si, och vad som gör så, blev inge klokare, tills jag fatta att min sprängskiss var för en sunny 2wd låda, med rätt verkstads manual gick det iaf lite lättare :P

Bild
Input shaft och main shaft demonterade, sjukt pill, :P

Bild
Aah tar sig sa mordbrännarn :P

Bild
stockarna upplagda på opperations bordet :P
Nästa steg blir att pressa av dig drev och montera isär stockarna helt rent :)

Bild
slut växeln åkte ur av bara farten :P

De var väl allt för idag, på återseende och ha en bra helg i solen :P
mvh Robban
MVH Robban Johansson
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Englandsimport säger du....heter de här Pulsar eller Sunny där borta?
Är ju egentligen en lögn att kalla dessa för Sunny... :thumbdown: För en Pulsar är ju vad de är, dvs. den modell som förut hette Cherry... (som för att krångla till det ytterligare fick namnet Cherry i Sverige i och med den generation som i Japan bytte namn från Cherry till Pulsar, då det bara är de två första generationerna som heter Cherry i hemlandet, men de hette ju Datsun 100A/120A här som bekant...)

Jag undrar om vi fått någon riktig Sunny sen den hemska sportkupén baserad på B12an hemsökte oss på 80-talet... Men då var den "vanliga" sunnyn redan en N12 Pulsar...

Fråga mig inte varför de krånglat till det så här förb-t....... :thumbdown:
Mini
För mycket laddtryck

Inlägg av Mini »

Cpt Tuttle skrev:Englandsimport säger du....heter de här Pulsar eller Sunny där borta?
Är ju egentligen en lögn att kalla dessa för Sunny... :thumbdown: För en Pulsar är ju vad de är, dvs. den modell som förut hette Cherry... (som för att krångla till det ytterligare fick namnet Cherry i Sverige i och med den generation som i Japan bytte namn från Cherry till Pulsar, då det bara är de två första generationerna som heter Cherry i hemlandet, men de hette ju Datsun 100A/120A här som bekant...)

Jag undrar om vi fått någon riktig Sunny sen den hemska sportkupén baserad på B12an hemsökte oss på 80-talet... Men då var den "vanliga" sunnyn redan en N12 Pulsar...

Fråga mig inte varför de krånglat till det så här förb-t....... :thumbdown:
så vitt jag vet heter dom väl pulsar GTi-R i den högerstyrda vertionen och sunny GTi-R i den vänster styrda?
boda varianterna har kaross kod RNN14 iaf.
men jag är ingen expert :P
bara en glad hobby meck som fastnat för nissan :P
MVH Robban Johansson
Mini
För mycket laddtryck

isärmontering växel låda

Inlägg av Mini »

vart i garaget en sväng idag iaf, meckat isär det sista i växel lådan, dvs stockarna och tagit bort alla synkringar, drev osv.

låter bilderna tala för sig själva med små kommentarer i vanlig ordning.

Bild
nu är hela växel lådan isär plockad, huset är tvättat med men syns inte på bild :P

Bild
ett nytt bord med härligheterna :)
är ju första lådan man skruvar på, men trodde inte dogg ringarna skulle vara "en del av drevet" som de är på mina, finns säkert olika modeller, med de är ju så sjukt mycket kraftigare än vanliga synkringar. btw, 2ans drev är tok biffiga :P
main shaft till höger och input till vänster,

var allt för idag, i morgon borde jag kunna börja montera ihop lite, om jag inte målar växellåds huset först, lutar åt de iaf :P

mvh Robban
MVH Robban Johansson
Mini
För mycket laddtryck

Inlägg av Mini »

ännu några timmar i garaget har gått idag. började montera ihop stockarna samt att jag lackat spräng kåpan till växel lådan.
stötte på lite problem med innehållet i lådan så ska maila till par engineering å se vad han säger om hur jag löser de :P

lite bilder iaf :P

Bild
börjat montera lite på ena axeln, 1an och doggring samt backen på plats

Bild
nu har jag monterat alla växel drev osv på ena axen, den nya delen som håller ihop stockarna kvar samt ett lager i endan :P

Bild
började lite med ingående axel i lådan, denna enda på axeln går mot veven lixom :P

Bild
första lagret på plats på ingående axel.

Bild
3ans växel drev på plats, doggarna syns här med. men fastna här, då en lås ring inte passar. så jag lackade lite skit istället

Bild

Bild

allt för mig idag.

mvh Robban
MVH Robban Johansson
Tavi
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Tavi »

har du bestämmmt dig vad de blir för färg på bilen ?
//Johan
Mini
För mycket laddtryck

Inlägg av Mini »

Tavi skrev:har du bestämmmt dig vad de blir för färg på bilen ?
jag har mina funderingar men tipsa gärna om vad man kan ha på fälgar, bur och kaross :P
MVH Robban Johansson
Mini
För mycket laddtryck

Inlägg av Mini »

så, va länge sen jag uppdaterade något om bilen. Men i väntan på sista delarna till motor och växellåda så har jag plockat ner bakvagnen och målat hela undersidan av bilen samt hela bakvagnen, skall monteras i morgon,

sen behövde jag få en del till växel lådan tillverkad, en distans. Men det finns en svarv i stora verkstan där jag meckan så fick låna den och tänkte pröva, gick ju alla tiders för att ha varit första gången man ens rörde en svarv :P

här har vi lite problem,
Bild

nu ska vi se hur man gör, hmm sakta men säkert :P
Bild

men titta, om jag räknat rätt så skall detta passa, 3,55mm tjock och passa så jag kan pressa på detta på växellåds delen...
Bild

se så bra de blev :) säkert gått att få bättre yta med bättre svarv stål och kanske lite mer teknik :P
Bild

se så jävla skit bra de passa :) ena delen värmdes, andra frös jag, sen pressade jag ihop det :)
Bild

under sidan fick lite kärlek den med :)
Bild

ratt stången är förlängd nu iaf. blev rätt ok de med för att vara utfört av en glad amatör, mig :P
Bild

var allt för mig idag.
imorgon monteras bakvagnen, får se om jag tar några bilder på den nylackade bakvagnen :P

mvh Robban
MVH Robban Johansson
Mini
För mycket laddtryck

Inlägg av Mini »

så vart i garaget några timmar på morgonen idag så nu har jag fått upp bak axeln, ska bara lacka krängnings hämmaren så kan den med monteras, sen tänkte renovera broms ok å lite så, sen kan dom med monteras, men några bilder får jag nog visa för de är många som skiter i att läsa texten :P

började med att måla allt. hata torktid . se vore nått......
Bild

iaf torr nu och ihop monterat.
Bild

se så fint de blev :P saknas en krängnings hemmare bara :P och lite mer....
Bild

allt för idag, mvh Robban
MVH Robban Johansson
Tavi
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Tavi »

ser mycket snyggt ut, men du hade inga funderingar på att byta ut bussningarna i bakvagnen mot några hårdare eller tillochmed svarva nya,som är stumma? när du ändå hade allt nere?
//Johan
Mini
För mycket laddtryck

Inlägg av Mini »

Tavi skrev:ser mycket snyggt ut, men du hade inga funderingar på att byta ut bussningarna i bakvagnen mot några hårdare eller tillochmed svarva nya,som är stumma? när du ändå hade allt nere?

tror de står tidigare i tråden. men drar det igen.
:)

hade lagt undan lite pengar för att byta bussningar. men pga av ändrade planer med växellådan då jag ändra mig i sista sekund för att byta till en rak skuren slut växel (dessa brukar lämnas sneskurna och orginal) men de visa sig att dom rasar runt 600hk, iom att jag ska köra 650 på hjulen typ så blev de till att tänka om. den nya tanken blev inte gratis, men nödvändig.

bussningarna i fram är powerflex, ibak såg dom helt ok ut, därför fick dom va kvar 1 år. såliga bussningar kommer inte kosta över 50k i rasad växel låda, de skulle min slutväxel (eventuellt!?) ha gjort. då blev de att eventuellt åka lite långsammare men med förhoppningar slippa rasa lådan :)
MVH Robban Johansson
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

Husket du å montere oljepumpa før du toppdekket blokka..? Hvis ikke har du et problem...
-Bjørn
Användarvisningsbild
swede
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av swede »

Jag hade tidigare växellådsverkstad i Luleå och byggde upp en GTi-R låda med rakskurna drev från PPG fast min kund köpte inte Dog box dreven utan rakskuret med synkringar.
Vi kom överrens om att ha 1'an, 2'an och 3'an rakskuret men lämna 4'an och 5'an orginal så att det skulle gå att åka i motorvägsfart utan det vinande som blir från rakskuret.
Bifogar lite bilder från växellådsbygget, jag monterade även enligt kundens önskemål en PhantomGrip diffbroms i mittendiffen, vi får se hur den fungerar.

Bild

Här är din bild och det ser ut som dom varit och lagat din låda eller ser jag fel?

Bild

Så här såg det ut i den låda jag byggde upp, skillnad eller hur?

Bild

Rakskuret 1, 2 och 3 'ans växel. Allting annat bytt till nytt. Synkringar, lager, vissa org-drev m.m, med andra ord allting som var slitet byttes till nytt.

Bild

Påbörjad montering, här kan du se rakskuret med synkringar för lättare växling än Dog box ryck i växeln :)

Bild

Börjar bli färdig snart, rakskuret och orginal samsas rätt bra ihop och körbart på landsväg också.

Bild

Sist en bild på PhantomGripmonteringen i mittendiffen, vi får se hur den fungerar (är ställd rätt hårt).
Mvh, Eric The Swede
2007 BMW X3 3.0SD, 2003 Silverado 3500 Wrecker, 1994 Volvo 460 T5 AWD
www.awdturbo.net
www.youtube.com/c/erichjelte
www.instagram.com/swedes_garage/
Mini
För mycket laddtryck

Inlägg av Mini »

SWR skrev:Husket du å montere oljepumpa før du toppdekket blokka..? Hvis ikke har du et problem...
tack för att du berätta detta, kunde blivit lite fel annars :)
lite svårt att förstå din norska tyvär men oljepump och toppdeckning av blocket räckte ;)

tack så hemskt mycket :)

mvh Robban
swede skrev: *massa bilder och text*

Bild

Sist en bild på PhantomGripmonteringen i mittendiffen, vi får se hur den fungerar (är ställd rätt hårt).
nyfiken på den där då den va väldigt prisvärd :p

kanske är en dum fråga men monterar du den i centerdiffen? :S alltså typ i växel lådan om du förstår, eller i klumpen som fördelar ut fram och bak hjulen?

sen va jag ut å tog fram min låda för att titta om den vart svetsad, och inte va jag kan se, mer än att de är en repa som på bilden ser ut som en svets. ionget som kommer göra huset svagare skulle jag tippa på. så liten.
är bilden som luras mer, då din låda är skit fin och ren och min va inte tvättad :P

jag valde ju helt rak skuret i lådan för att försöka få de att hålla. ska ju försöka punga ut väldigt mycket effekt...

mvh Robban
MVH Robban Johansson
Skriv svar