Drag Pulsar GTi-R

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Mini
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: sön feb 14, 2010 4:57 pm
Ort: Norrtälje

Drag Pulsar GTi-R

Inlägg av Mini »

Hejsan.
Tänkte dela med mig lite av mitt pågående projekt som jag jobbar på och som jag hoppas är klart till vår kanten 2011.

Bilen är en Nissan Sunny/Pulsar GTi-R. en england import.
dvs en liten 4wd bil som borde passa mitt ända mål ganska bra. dvs gata.

Bilen kommer till stor del endast användas för race, och derför kommer allt av vikt och komfort etc försvinna.

målet är ca 950kg och ca 550-600whp.

om jag visar lite motor spec en så länge:
smidda cp kolvar.
smidda eagle stakar.
acl lager.
arp bultar till ram överfall
arp bultar till toppen
ny oljepump,
ny vatten pump
acl packnings sats
pipercams 285* krammar me 11.07 i lyft
pipercams ställbara kamdrev
brian crower titan Retainers
Brian Crower dubbla raceventil fjädrar
tomei rocker arm stoppers

ehm tror de är allt som är inhandlat till maskinen

drivlina:
Växel lådan blir en 4vxl rakt skuren dogbox från PAR Engineering.
en special del ersätter 5an för att hålla ihop axlarna i lådan. Är skit dåliga lådor på dessa bilar....

hoppas kunna ha råd me bättre driva axlar osv innan jag kommer ut, annars får jag ta de när jag rasat de jag har :P

karossen kommer jag väll inte göra så mycket med, blir en full bur från Finess samt att jag kommer bygga om lite iför att kunna ta bort fjädertorn i fram. kommer spara rambenen men för att få lite mer plats försöka bygga om me rör, typ mcperson stag eller va de kallas, för att komma åt att jobba osv lite bättre.

Bild
Bild

Så här ser orginal lådan ut. lager i vardera ända på stockarna är inte optimalt.
För mycket NM gör att stockarna sviktar på mitten och man rasar när man växlar....
Bild
det hoppas vi att denna lilla del ska ändra på.
Genom att ta bort 5:ans växel och montera denna över stockarna så hoppas vi att dom inte kommer svikta, denna håller altså ihop stockarna.
Bild
grov tandade drev till lådan, rakt skuret, låter mycket men borde hålla.
Bild
Här ser ni skillnad på ett nytt drev vs ett orginal drev, lite skillnad :P
Bild
Ny OEM vatten pump.
Bild
ny OEM oljepump
Bild
retainer i titan från Brian Crower
Bild
Dubbla ventilfjädrar, Brian Crower steg 3
Bild
Ställbara kamdrev från Piper Cams
Bild
Kammar från Piper Cams, 285 grader. 11.13 i lyft
Bild
Rocker arm stoppers från Tomei
Bild
Bild

blev lite el som monterats bort, eller sladdar iaf, detta skall rensas så att bara de viktiga, lite lysen, cupé fläkt, mätare och allt till motorn funkar.

sånt som inner belysning, indikerings lampor för att dörrar är öppna, torkar motorer, stols värme, el hissmotorer, central lås bla bla bla, mycket skall bort,

lite bilder iaf på vad som hänt.

här har vi elen jag rivit ut.
Bild

en bild på cupén efter dagen arbete:
Bild

även slitit ut de sista i motor rummet, låter styrväxen sitta kvar så blir de lättare att ta bilen till han som ev ska rikta den, samt till guss.
Bild

här visar jag även vad som skall sparas å vad som skall för bort.
det som är rött visar vad som skall vara kvar.
de gräna visar de nya som skall byggas.
väldigt enkelt visat, blir ju fler stag men a typ. resten kommer försvinna..

Bild


komentarer och åsikter är välkomna!

ARP bultar till toppen, och till ram överfall
Bild

Smidda CP kolvar,
Bild

Bild

ACL racelager för vev och ram, samt axial lager eller va de heter :P svårt ord de där...
Bild

Bild
en liten närbild, har bara punktat ihop boxarna. allt sakll ju helsvetsats sen.
Bild

här har vi förstärkningen för huvud bågen.
Bild

ett jävla kapande å mätande innan man får börja montera :P
Bild

jag har kommit en bit på vägen. bältes staget syns inte. de ligget ett jävla fjäderbens stag framför :P
Bild

efter måttande å kapande ...
Bild

Bild

Bild

ganska bra passform på buren. ligger ganska nära karossen.
Bild

så här är de tänkt att kryssen skall bli i dörrarna, ser man även passformen runt dörren på passagerar sidan.
Bild

rätt kul när röret knapt syns som får längs tak, a-stolpe och ner mot golvet.
Bild

så här långt har jag kommit idag :)

jag är långt i från någon guru eller erfaren bilbyggare men jag gör så gått jag kan och försöker fråga när jag inte vet, så konstruktiv kritik, är varmt välkommen. tankar på hur ni hade byggt, å varför vissa saker kanske inte funkar osv.

hoppas på en del possetiva tankar från er :)

MVH Robban
Senast redigerad av Mini den ons feb 17, 2010 5:20 pm, redigerad totalt 1 gånger.
MVH Robban Johansson
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Inlägg av nicke.t »

blir nog skitrolig bil,buren blir riktigt fin oxo.mvh
tel 0707149931
Användarvisningsbild
mathias_a6
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: lör dec 29, 2007 6:53 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av mathias_a6 »

Mycket fint bygge... Vi ses på gatan 2010 samt Norr vs Söder :P

Mvh, Mathias
TEAM N o r r o r t R a c i n g . S e -> http://www.norrortracing.se
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Hårig bil med en hårig budget! :D
Mini
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: sön feb 14, 2010 4:57 pm
Ort: Norrtälje

Inlägg av Mini »

nicke.t skrev:blir nog skitrolig bil,buren blir riktigt fin oxo.mvh
jag hoppas den blir rolig att köra rakt fram i 201m, när de svänger blir de ju jobbigt pga att jag hoppas kunna åka me M/T slicks.
komforten blir väll som att åka i en konservburk men rakt fram, kul kul :P

mathias_a6 skrev:Mycket fint bygge... Vi ses på gatan 2010 samt Norr vs Söder :P

Mvh, Mathias
hehe norr vs söder 2011 är målet, om inte pbz, som sponsrar idag, går in me jätte mycket ;P kostar ju en del så därför blir de 2011 först.
men 3:e platsen i höstas räkte in, vill vinna ;P
auspuff skrev:Hårig bil med en hårig budget! :D
som sagt därför de inte blir nått åka iår, pga ekonomin, kostar som fan, trots att jag inte unnar mig något annat än bil delar, så lbir de inge åka i sommar :/ men 2011, då banan ;P hehe

men sjukt kul att ni verkar gilla projektet och att några skrev åsså, ger mig lite mer motivation :P

mch Robban
MVH Robban Johansson
Totte_a
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: fre maj 11, 2007 10:05 pm
Ort: Sthlm

Inlägg av Totte_a »

Tja att du inte bygger om till vänster styrt oxå när du ändå har rivit så mycket!
Grymt bygge iaf!! :thumbright:
ONE LIFE ONE CHANSE!
Mini
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: sön feb 14, 2010 4:57 pm
Ort: Norrtälje

Inlägg av Mini »

Totte_a skrev:Tja att du inte bygger om till vänster styrt oxå när du ändå har rivit så mycket!
Grymt bygge iaf!! :thumbright:
så mycket som behövs i form av delar :P så väljer att lägga pengarna på annat. i framtiden kanske den blir vänsterstyd, men inte i etapp 1, :P
MVH Robban Johansson
Edvard
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: fre nov 20, 2009 9:17 pm
Ort: Linköping/Jönköping

Inlägg av Edvard »

Mycket snyggt!

Tror stenhårt på detta, kul med lätta bilar. Lycka till med bygget!
Mini
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: sön feb 14, 2010 4:57 pm
Ort: Norrtälje

Inlägg av Mini »

Edvard skrev:Mycket snyggt!

Tror stenhårt på detta, kul med lätta bilar. Lycka till med bygget!
tack så mycket för lov orden! :)
mycket upp piggande :)


men lite lite kommentarer och tankar endå. 320 visningar på 4 timmar men 5 eller 6 kommentarer :P

hehe uppdaterar när de händer lite mer :)

mvh Robban
MVH Robban Johansson
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

kanonfränt med en sunny racebil har mer än 10x suttit och varit påväg att åka till england och hämta hem en.lycka till mvh morgan
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

ballt bygge! Hur stor motor är det i en såndär liten pryl? 1.8? typ samma som 200sx?
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Arnesson Rallycross
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av Arnesson Rallycross »

Ser bra ut.

Dom är coola och små dom där rackarna 8) :thumbright:
niclas_ab
För mycket laddtryck
Inlägg: 320
Blev medlem: tor dec 13, 2007 12:44 pm

Inlägg av niclas_ab »

Sitter sr20det motorer i dem. Alltså 2L
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

samma motor som i nissan 200 s14
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Varför inte bygga om till vänsterstyrt när du ändå har så mycket nerplockat?Borde vara en smal sak att hitta en donatorbil med rätt prylar?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Skriv svar