Tänkte dela med mig lite av mitt pågående projekt som jag jobbar på och som jag hoppas är klart till vår kanten 2011.
Bilen är en Nissan Sunny/Pulsar GTi-R. en england import.
dvs en liten 4wd bil som borde passa mitt ända mål ganska bra. dvs gata.
Bilen kommer till stor del endast användas för race, och derför kommer allt av vikt och komfort etc försvinna.
målet är ca 950kg och ca 550-600whp.
om jag visar lite motor spec en så länge:
smidda cp kolvar.
smidda eagle stakar.
acl lager.
arp bultar till ram överfall
arp bultar till toppen
ny oljepump,
ny vatten pump
acl packnings sats
pipercams 285* krammar me 11.07 i lyft
pipercams ställbara kamdrev
brian crower titan Retainers
Brian Crower dubbla raceventil fjädrar
tomei rocker arm stoppers
ehm tror de är allt som är inhandlat till maskinen
drivlina:
Växel lådan blir en 4vxl rakt skuren dogbox från PAR Engineering.
en special del ersätter 5an för att hålla ihop axlarna i lådan. Är skit dåliga lådor på dessa bilar....
hoppas kunna ha råd me bättre driva axlar osv innan jag kommer ut, annars får jag ta de när jag rasat de jag har

karossen kommer jag väll inte göra så mycket med, blir en full bur från Finess samt att jag kommer bygga om lite iför att kunna ta bort fjädertorn i fram. kommer spara rambenen men för att få lite mer plats försöka bygga om me rör, typ mcperson stag eller va de kallas, för att komma åt att jobba osv lite bättre.


Så här ser orginal lådan ut. lager i vardera ända på stockarna är inte optimalt.
För mycket NM gör att stockarna sviktar på mitten och man rasar när man växlar....

det hoppas vi att denna lilla del ska ändra på.
Genom att ta bort 5:ans växel och montera denna över stockarna så hoppas vi att dom inte kommer svikta, denna håller altså ihop stockarna.

grov tandade drev till lådan, rakt skuret, låter mycket men borde hålla.

Här ser ni skillnad på ett nytt drev vs ett orginal drev, lite skillnad


Ny OEM vatten pump.

ny OEM oljepump

retainer i titan från Brian Crower

Dubbla ventilfjädrar, Brian Crower steg 3

Ställbara kamdrev från Piper Cams

Kammar från Piper Cams, 285 grader. 11.13 i lyft

Rocker arm stoppers från Tomei


blev lite el som monterats bort, eller sladdar iaf, detta skall rensas så att bara de viktiga, lite lysen, cupé fläkt, mätare och allt till motorn funkar.
sånt som inner belysning, indikerings lampor för att dörrar är öppna, torkar motorer, stols värme, el hissmotorer, central lås bla bla bla, mycket skall bort,
lite bilder iaf på vad som hänt.
här har vi elen jag rivit ut.

en bild på cupén efter dagen arbete:

även slitit ut de sista i motor rummet, låter styrväxen sitta kvar så blir de lättare att ta bilen till han som ev ska rikta den, samt till guss.

här visar jag även vad som skall sparas å vad som skall för bort.
det som är rött visar vad som skall vara kvar.
de gräna visar de nya som skall byggas.
väldigt enkelt visat, blir ju fler stag men a typ. resten kommer försvinna..

komentarer och åsikter är välkomna!
ARP bultar till toppen, och till ram överfall

Smidda CP kolvar,


ACL racelager för vev och ram, samt axial lager eller va de heter



en liten närbild, har bara punktat ihop boxarna. allt sakll ju helsvetsats sen.

här har vi förstärkningen för huvud bågen.

ett jävla kapande å mätande innan man får börja montera


jag har kommit en bit på vägen. bältes staget syns inte. de ligget ett jävla fjäderbens stag framför


efter måttande å kapande ...



ganska bra passform på buren. ligger ganska nära karossen.

så här är de tänkt att kryssen skall bli i dörrarna, ser man även passformen runt dörren på passagerar sidan.

rätt kul när röret knapt syns som får längs tak, a-stolpe och ner mot golvet.

så här långt har jag kommit idag

jag är långt i från någon guru eller erfaren bilbyggare men jag gör så gått jag kan och försöker fråga när jag inte vet, så konstruktiv kritik, är varmt välkommen. tankar på hur ni hade byggt, å varför vissa saker kanske inte funkar osv.
hoppas på en del possetiva tankar från er

MVH Robban