Eric Wiklunds 142 B20 500whp/648wnm (11.27/197!)
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
hehe bara huv och skuff som är blank, fast jag, jens mattias och peter gjorde en 10min rubbing och vaxning
Den tog plats förra året när jag gick från förgasare till insprutning
kör ingen oljekylare alls...
de e så korta stunder man belastar den så det är lugnt
Nicke vi får höras på tisdag om du far dit så kikar jag förbi
Den tog plats förra året när jag gick från förgasare till insprutning
kör ingen oljekylare alls...
de e så korta stunder man belastar den så det är lugnt
Nicke vi får höras på tisdag om du far dit så kikar jag förbi
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
070-3367069
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
jaja i lördags började motorn slamra misstänkte först stötstängerna men dom var raka, ventilspelet hade blivit enormt ( 1mm+) justerade till det men ingen skillnad. Orolig att det skulle va nån ventil som blivit krokig eller liknande.
synade tändstiften alla såg bra ut utom 1ans (där avgastempen sitter) det var oljigt så första tanken var att kolven hade gått.
rev toppen och 42min senare kunde jag konstatera att 1ans kolv glappade upp och ner med ca 1mm krokig vevstake..näe, kolvbulten trasig? konstigt att avgastempen låg helt rätt så spikningar trodde jag inte på.
men men 2.5 timmar senare är motorn demonterad och felet konstaterat vevlager haveri på 1an. Vad som orsakade haveriet kommer vi nog aldrig få veta
men men, den ville bara varna för att det är dags för piteå tävling snart, man får inte fara dit utan att ha stressmekat innan. så även denna gång.
bra att det hände så man får byta koppling samtidigt till en som inte slirar när b20n börjar andas på riktigt.
så nu är det upp till mattias att se till så jag har lamellen på hyllan och att jens ev. kirrar en ny kam. För själv tänkte jag glömma alla bekymmer och dra till varmare breddgrader (Marbella) så på återseende nästa tisdag
synade tändstiften alla såg bra ut utom 1ans (där avgastempen sitter) det var oljigt så första tanken var att kolven hade gått.
rev toppen och 42min senare kunde jag konstatera att 1ans kolv glappade upp och ner med ca 1mm krokig vevstake..näe, kolvbulten trasig? konstigt att avgastempen låg helt rätt så spikningar trodde jag inte på.
men men 2.5 timmar senare är motorn demonterad och felet konstaterat vevlager haveri på 1an. Vad som orsakade haveriet kommer vi nog aldrig få veta
men men, den ville bara varna för att det är dags för piteå tävling snart, man får inte fara dit utan att ha stressmekat innan. så även denna gång.
bra att det hände så man får byta koppling samtidigt till en som inte slirar när b20n börjar andas på riktigt.
så nu är det upp till mattias att se till så jag har lamellen på hyllan och att jens ev. kirrar en ny kam. För själv tänkte jag glömma alla bekymmer och dra till varmare breddgrader (Marbella) så på återseende nästa tisdag
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
070-3367069
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vad som var fel (jag vet men törs inte skvalra) om det inte var martrealfel på lagrena och inge fel på staken eller vevaxel och motorn hadde inte spikat och olje trycket var bra, hur kan då ett lager totalhaverera?Eric Wiklund skrev:men men 2.5 timmar senare är motorn demonterad och felet konstaterat vevlager haveri på 1an. Vad som orsakade haveriet kommer vi nog aldrig få veta
:
ni kan gissa så behöver jag inte va den som skvalrat
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Dalmasen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 366
- Blev medlem: tor okt 28, 2004 3:19 pm
- Ort: Ludvika Dalarna
*Trasig momentnyckel
*Gamla beg vevstaksbultar
*För mycket folköl vid monteringen så nåt är vänt åt fel håll
*Gamla beg vevstaksbultar
*För mycket folköl vid monteringen så nåt är vänt åt fel håll
Citat "PowerMagazine": 450 hästkrafter i en 2 liters Volvomotor med bensin som drivmedel är en uppgift ,som man SKA vara tveksam över.Motsvarande effektivitet skulle tex innebära 1575 hästkrafter ur en 7 liters V8 motor.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
rätt svarDalmasen skrev: *För mycket folköl vid monteringen så nåt är vänt åt fel håll
vevstaksöverfallen blandades ihop
här är bild beviset
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jo den höll rätt länge ändå , jag tyckte den gick ovanligt tungt att snurra runt när ventilspelet skulle sjusteras första gången.mhr144 skrev: var motorn ihopmonterad på detta vis även vid bromsningen??
att vevstaken höll
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
lycka till eric att knäcka mig 10.83/402m då ladda jag 1.55 bar i år 2.2barEric Wiklund skrev:lika mycket?? det borde ju gå att ladda merSimon Jonsson skrev:
Hoppas det inte går att ladda lika mycket när du skruvat ihop den igen Eric (torskfrossa)
ska ladda skinkorna ur b20in, mer varv mer laddtryck
den lät arg på 1.8bar och nu med ny koppling så borde den låta bättre på 2.x bar, målet måste va att knäcka jens fjolårstid
innan dess är jag inte nöjd
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
Va du säger, det kommer nog att bli en rolig b20 sommar i sävar, om alla 3 bilarna går sammtidigt vill sägaEric Wiklund skrev:lika mycket?? det borde ju gå att ladda mer skinkorna ur b20in, mer varv mer koppling så borde den låta bättre knäcka jensSimon Jonsson skrev:
Hoppas det inte går att ladda lika mycket när du skruvat ihop den igen Eric (torskfrossa)
innan dess är jag inte nöjd
Du kan ju komma och hjälpa mej två timmar i garaget då går min bil ,och sen kan vi ju meka klart din bil så att vi kan köra b20 open
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 91
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 10:03 am
- Ort: Umeå / Täfteå
Tror att han kör med den här toppen.c_wester skrev:Hejsan
Vet ni vad Eriks Topp flödar? är den en contender till Jens B20 vers 2006?
Fast jag tror han har varit och filat lite mer i den..
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
toppen vart uppdaterad en sväng till effter denna flödestest innan sunsvals bromsningen http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... mligt+pris
skulle gissa på ca 165-170cfm in och 135 ut vid 12mm (blev aldrig testad)
erics motor gav ungefär samma effekt på motornords bromsbänk som min B20 gav vid 10.82 repan 2006 men det är frågan hur mycket chassit klarar av?? men det blir intresant att se
skulle gissa på ca 165-170cfm in och 135 ut vid 12mm (blev aldrig testad)
erics motor gav ungefär samma effekt på motornords bromsbänk som min B20 gav vid 10.82 repan 2006 men det är frågan hur mycket chassit klarar av?? men det blir intresant att se
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Roger Persson
- Forumsberoende
- Inlägg: 1644
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
- Ort: Laxå
- Kontakt:
Jens Gustavsson skrev:toppen vart uppdaterad en sväng till effter denna flödestest innan sunsvals bromsningen http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... mligt+pris
skulle gissa på ca 165-170cfm in och 135 ut vid 12mm (blev aldrig testad)
erics motor gav ungefär samma effekt på motornords bromsbänk som min B20 gav vid 10.82 repan 2006 men det är frågan hur mycket chassit klarar av?? men det blir intresant att se
Bilder Jens.. Tar ni inga bilder på era fintoppar..
Är nyfiken på både din "nya topp" och Eriks topp..
Ni säger att toppen är de roligaste lägga tid o pengar
på men tar inga bilder..
Mvh