Eric Wiklunds 142 B20 500whp/648wnm (11.27/197!)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

hehe bara huv och skuff som är blank, fast jag, jens mattias och peter gjorde en 10min rubbing och vaxning :lol:

Den tog plats förra året när jag gick från förgasare till insprutning
kör ingen oljekylare alls...
de e så korta stunder man belastar den så det är lugnt

Nicke vi får höras på tisdag om du far dit så kikar jag förbi
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Nu är besiktningstid bokad!

Onödig kabel är borttagen ur motorrummet och resten är upp stripat så där sävarsnyggt :lol:

Så nu är det bara dom roliga sakerna kvar, som bygga en ny tank som är större och byta dämpare och fjädrar runt om
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

jaja i lördags började motorn slamra misstänkte först stötstängerna men dom var raka, ventilspelet hade blivit enormt ( 1mm+) justerade till det men ingen skillnad. Orolig att det skulle va nån ventil som blivit krokig eller liknande.
synade tändstiften alla såg bra ut utom 1ans (där avgastempen sitter) det var oljigt så första tanken var att kolven hade gått.

rev toppen och 42min senare kunde jag konstatera att 1ans kolv glappade upp och ner med ca 1mm :( krokig vevstake..näe, kolvbulten trasig? konstigt att avgastempen låg helt rätt så spikningar trodde jag inte på.

men men 2.5 timmar senare är motorn demonterad och felet konstaterat vevlager haveri på 1an. Vad som orsakade haveriet kommer vi nog aldrig få veta :doh: :lol:
men men, den ville bara varna för att det är dags för piteå tävling snart, man får inte fara dit utan att ha stressmekat innan. så även denna gång.
bra att det hände så man får byta koppling samtidigt till en som inte slirar när b20n börjar andas på riktigt.

så nu är det upp till mattias att se till så jag har lamellen på hyllan och att jens ev. kirrar en ny kam. :twisted: För själv tänkte jag glömma alla bekymmer och dra till varmare breddgrader (Marbella) så på återseende nästa tisdag :dance2:
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Eric Wiklund skrev:men men 2.5 timmar senare är motorn demonterad och felet konstaterat vevlager haveri på 1an. Vad som orsakade haveriet kommer vi nog aldrig få veta :doh: :lol:
:
vad som var fel :hihi: (jag vet men törs inte skvalra) om det inte var martrealfel på lagrena och inge fel på staken eller vevaxel och motorn hadde inte spikat och olje trycket var bra, hur kan då ett lager totalhaverera?

ni kan gissa så behöver jag inte va den som skvalrat :lol:
Användarvisningsbild
Dalmasen
För mycket laddtryck
Inlägg: 366
Blev medlem: tor okt 28, 2004 3:19 pm
Ort: Ludvika Dalarna

Inlägg av Dalmasen »

*Trasig momentnyckel :doh:
*Gamla beg vevstaksbultar :shock:
*För mycket folköl vid monteringen så nåt är vänt åt fel håll :hihi:
Citat "PowerMagazine": 450 hästkrafter i en 2 liters Volvomotor med bensin som drivmedel är en uppgift ,som man SKA vara tveksam över.Motsvarande effektivitet skulle tex innebära 1575 hästkrafter ur en 7 liters V8 motor.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Dalmasen skrev: *För mycket folköl vid monteringen så nåt är vänt åt fel håll :hihi:
rätt svar :hihi:

vevstaksöverfallen blandades ihop :doh:
här är bild beviset :deal:

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mhr144 skrev::lol: var motorn ihopmonterad på detta vis även vid bromsningen??
jo den höll rätt länge ändå :) , jag tyckte den gick ovanligt tungt att snurra runt när ventilspelet skulle sjusteras första gången.

att vevstaken höll :shock:
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

ja rätt pinsamt när man såg vad som var fel :doh:
men med min syn (halvt blind) och en folköl så var det inte konstigt..
4 och 1 är ganska lika :?:

ojoj men de va tanken att jag skulle ha en anledning att byta koppling :lol:
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Eric Wiklund skrev:
Simon Jonsson skrev:
Hoppas det inte går att ladda lika mycket när du skruvat ihop den igen Eric :lol: (torskfrossa)
lika mycket?? det borde ju gå att ladda mer
ska ladda skinkorna ur b20in, mer varv mer laddtryck
den lät arg på 1.8bar och nu med ny koppling så borde den låta bättre på 2.x bar, målet måste va att knäcka jens fjolårstid
innan dess är jag inte nöjd
lycka till eric att knäcka mig :wink: 10.83/402m då ladda jag 1.55 bar i år 2.2bar :twisted:
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

i år knäcker jag dig nog inte...men din fjolårstid tänkte jag harva lite på :hihi:
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Eric Wiklund skrev:
Simon Jonsson skrev:
Hoppas det inte går att ladda lika mycket när du skruvat ihop den igen Eric :lol: (torskfrossa)
lika mycket?? det borde ju gå att ladda mer skinkorna ur b20in, mer varv mer koppling så borde den låta bättre knäcka jens
innan dess är jag inte nöjd
Va du säger, det kommer nog att bli en rolig b20 sommar i sävar, om alla 3 bilarna går sammtidigt vill säga :D
Du kan ju komma och hjälpa mej två timmar i garaget då går min bil ,och sen kan vi ju meka klart din bil så att vi kan köra b20 open :D
Bild
c_wester
För mycket laddtryck
Inlägg: 172
Blev medlem: mån jan 05, 2004 3:44 pm

Inlägg av c_wester »

Hejsan

Vet ni vad Eriks Topp flödar? är den en contender till Jens B20 vers 2006?
Karlberg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: tis mar 15, 2005 10:03 am
Ort: Umeå / Täfteå

Inlägg av Karlberg »

c_wester skrev:Hejsan

Vet ni vad Eriks Topp flödar? är den en contender till Jens B20 vers 2006?
Tror att han kör med den här toppen.
Fast jag tror han har varit och filat lite mer i den..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

toppen vart uppdaterad en sväng till effter denna flödestest innan sunsvals bromsningen http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... mligt+pris

skulle gissa på ca 165-170cfm in och 135 ut vid 12mm (blev aldrig testad)

erics motor gav ungefär samma effekt på motornords bromsbänk som min B20 gav vid 10.82 repan 2006 men det är frågan hur mycket chassit klarar av?? men det blir intresant att se :thumbright:
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Jens Gustavsson skrev:toppen vart uppdaterad en sväng till effter denna flödestest innan sunsvals bromsningen http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... mligt+pris

skulle gissa på ca 165-170cfm in och 135 ut vid 12mm (blev aldrig testad)

erics motor gav ungefär samma effekt på motornords bromsbänk som min B20 gav vid 10.82 repan 2006 men det är frågan hur mycket chassit klarar av?? men det blir intresant att se :thumbright:


Bilder Jens.. Tar ni inga bilder på era fintoppar.. ;)
Är nyfiken på både din "nya topp" och Eriks topp.. :)

Ni säger att toppen är de roligaste lägga tid o pengar
på men tar inga bilder.. :)

Mvh
Skriv svar