Sävar moppe dyno tävligen (start sid 3)

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
A.Jönsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: sön maj 18, 2008 10:14 pm
Ort: Helsingborg

Inlägg av A.Jönsson »

Johan släng upp lite bilder på nya motorn du har.
Pallar transmissionen lite effekt ?

Tidiga zongzhen slirade lite på kopplingen med bigbore tex.
Användarvisningsbild
josun
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: tis sep 05, 2006 3:15 pm
Ort: Näsum
Kontakt:

Inlägg av josun »

A.Jönsson skrev:Johan släng upp lite bilder på nya motorn du har.
Pallar transmissionen lite effekt ?

Tidiga zongzhen slirade lite på kopplingen med bigbore tex.
Prova att shimsa på fjädrarna lite, eller så sätter du i ett par något tjockare mellanskivor på kopplingen.

Utseende mässigt så ser min motor ut som en original T-rex, förutom att det är lite större kylflänsar på 165 kittet.
När det gäller transmissionen så håller 2010 växelådan fin fint (uppdaterad kulissrulle/skiftgafflar på 2010).

Gummidämparna i kopplingskorgarna är en svaghet på både Daytona och Zongshen 2010, så där kör jag med en mkt starkare eftermarknadsmodell (finns på min hemsida)
Johan Sundmar
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Inlägg av smokke »

hojj johan! har du dynat nått i någon annan bänk? skulle va kul o se va du hade i hojjen då :D

mvh/////
teflonmats
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 209
Blev medlem: ons sep 13, 2006 1:14 pm
Ort: umeå

Inlägg av teflonmats »

har du beställt nå gas system smokke??
din honda gillade ju det. :hihi:

mats
Användarvisningsbild
josun
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: tis sep 05, 2006 3:15 pm
Ort: Näsum
Kontakt:

Inlägg av josun »

smokke skrev:hojj johan! har du dynat nått i någon annan bänk? skulle va kul o se va du hade i hojjen då :D

mvh/////
Haj
Har tyvärr ej haft möjlighet till det ännu, men ska helt klart göra det.

//Johan
Johan Sundmar
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Inlägg av smokke »

teflonmats skrev:har du beställt nå gas system smokke??
din honda gillade ju det. :hihi:

mats
Hojj :D håller på o kikar runt lite oså har ja funderat lite med fredde oxå, så man får lite kött på benen, så jo d blir gas på den när ekonomin tillåter :thumbright: har fått en ny rökar cylinder(hoppas ja) nu som ska moddas på så jobb o pyssel har jag en tid framöver :lol:

hur går d med din monster motor,e d uppstart snart? kom ihåg att filma när d är uppstart :twisted:

jo höll på o fundera på om vi skulle ha nå skojjrejs framöver när asfalten börjar visa sig,typ raggarstart och grilla :D

mvh////
Senast redigerad av smokke den tis nov 23, 2010 6:41 pm, redigerad totalt 2 gång.
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Inlägg av smokke »

josun skrev:
smokke skrev:hojj johan! har du dynat nått i någon annan bänk? skulle va kul o se va du hade i hojjen då :D

mvh/////
Haj
Har tyvärr ej haft möjlighet till det ännu, men ska helt klart göra det.

//Johan

ja gö d o håll oss uppdaterade :thumbright: mvh////
Användarvisningsbild
Lars J
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor aug 02, 2007 12:16 am
Ort: Umeå

Inlägg av Lars J »

Hörru Smokke, ta och skaffa isdäck till Hondan och va med o kör Isracing i vinter :hihi:
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Inlägg av smokke »

Lars J skrev:Hörru Smokke, ta och skaffa isdäck till Hondan och va med o kör Isracing i vinter :hihi:
den e juh så låg o lång sedan så är den nog lite väl pikig o åka på bana med :hihi:men ja har juh andra pezar man kan köra med :thumbright:

vad är d för regler som gäller när man kör sånt då? :roll:

mvh////
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3728
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Pysarna i Umeå kör enl. följande:
http://pysarna.flizzi.se/Pysarna/common ... owPageID=1
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
teflonmats
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 209
Blev medlem: ons sep 13, 2006 1:14 pm
Ort: umeå

Inlägg av teflonmats »

smokke skrev:
teflonmats skrev:har du beställt nå gas system smokke??
din honda gillade ju det. :hihi:

mats
Hojj :D håller på o kikar runt lite oså har ja funderat lite med fredde oxå, så man får lite kött på benen, så jo d blir gas på den när ekonomin tillåter :thumbright: har fått en ny rökar cylinder(hoppas ja) nu som ska moddas på så jobb o pyssel har jag en tid framöver :lol:

hur går d med din monster motor,e d uppstart snart? kom ihåg att filma när d är uppstart :twisted:

jo höll på o fundera på om vi skulle ha nå skojjrejs framöver när asfalten börjar visa sig,typ raggarstart och grilla :D

mvh////
raggar start å grilla låter som kul...
kolla upp.
http://www.boss-noss.com/pages/boss-noss-out-takes

hehe

mats
wirgart
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: mån nov 22, 2010 11:34 pm

Inlägg av wirgart »

Är det bara jag som siktar på att bänka över 25hk på bakhjulet ?

Sedan är det någon som söker prylar till yz80, cr80 eller dtmx ?
Har en hel del cylindrar och likande saker liggande till dem
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Inlägg av smokke »

hojj! den som lyckas bänka över 25hk med moppe i jensas bänk gör det jävligt bra,inte ens teflonet lyckas med det :D mvh///
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

smokke skrev:hojj! den som lyckas bänka över 25hk med moppe i jensas bänk gör det jävligt bra,inte ens teflonet lyckas med det :D mvh///
lite intresant läsning om dyno jet bänkar som brukar va mät standard. våran bänk mäter rå effekt på mersedes fäljen rakt av inga konstigheter eller omräkningar. jag vill inte starta nått dyno krig bara visa att man mäter effekt på olika sätt i denna värd. många blir lite besvikna då det inte blir nån "värsting" effekt i vår bänk.

hela artikeln i pdf http://www.factorypro.com/magazine/Spor ... rtman.html



"Makin' Hot-Rodding Honest"
or
This is the interview that explains how dynojet created inflated horsepower figures.
by Jeff Hartman

PDF of Makin Hot Rodding Honest

a V MAX.
All of the motorcycle magazine's hp numbers are based on a guy's marketing scheme to sell more dynos.
You mean that a lot of non-dynojet dynos had to install "dynojet inflation channels" to read higher than True hp? Yes. Almost everybody wants a high reading dyno.
And that's why some emulated "dj numbers" are so high? (because "they" are guessing)
And only one (as of May 2010) USA mc magazine has printed that yet?? It took a car magazine to first put it in print.
Wow. This is one of the most telling articles I've seen, lately....
Sports Car International, hmmm........ Shot them an email and no response.

Finally, on page 3 - the made up dj power figures explained. Funny they should use "Honest" in the title.......

So - the accepted dealership HP scale is the scale based on an inflated marketing claim by Yamaha on a super strong, sleeper V Max and dj didn't know that the Japanese generally add 14.6% t the observed crank reading and that was compared to the actual rear wheel hp... and he didn't like what the real number was, so he inflated it to 120, from the actual 90.


And now, the magazines are scammed into believing it's "correct" and will only accept inflated hp numbers in their magazines - and no longer the real, True HP numbers.

Since then, a dj dyno does not = Superflow does not = Fuchs does not = any other dyno that tries to clone a djhp number. Thanks a lot, dynojet.

True HP = no BS

Us???

It's almost ridiculous to see Factory Pro as, instead of the #1 choice of AMA carburetion that they were, that we somehow, according to the article, were the placers of full page magazine ads and nothing we did worked!!! Wow!! From what I remember, it was more like he got caught at Daytona sticking his dyno's temperature probe against the engine when he tested his own carb kits against the HRC and and our Factory Pro carb kits to get a really high SAE correction factor and almost getting into a fistfight with a racer who caught him doing it.
As far as full page magazine ads? That's an absolute fiction. Never, never, never did either Factory Pro OR Dynojet ever do a full page ad in a glossy periodical magazine!

I guess that you'd have to talk to Muzzy, Vance and Hines, American Honda and Yoshimura race teams and ask them......... Most of them used our carb parts at one time or another.

I wrote a letter to the editor pointing out some facts and am holding my breath that t gets printed!
(April 2006, still waiting....)
(And another letter Dec 2007 and still waiting.....)
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Inlägg av smokke »

hojj!!intressant läsning:thumbright: :thumbright: jag har inte heller tänkt o starta nått ´´dynokrig´´alls jens, för mig har det blivit årets höjjdare o få åka upp och träffas i din lagård,skön stämning och härliga gubbar...så som d ska vara helt enkelt :thumbright: effekten som bänken visar spelar egentligen mindre roll huvudsaken man ser att d går uppåt lr neråt så att man filar och bygger åt rätt håll,jag har er att tacka för mycket ni är ett underbart gäng :lol: Mvh///jokke
Skriv svar