Lynx 1260 trippel "the story"

Allt inom snöskotrar
Jonas N
För mycket laddtryck

Inlägg av Jonas N »

Kedjehuset översta bult sitter fast i chassiet med någon konstig offset pryl imellan huset och chassiet, detta för att bulten inte ska sitta i bandtunneln och bli svår (läs omöjlig) att dra åt. Fattade Lynx inte att dom borde tillverka ett nytt hus när dom gjorde detta chassie. Offset prylen rymms ej då jag nu har en förstärkningsplåt som täcker hålet. Så det blev att modda kedjehuset som det skulle varit gjutet från fabrik.

Bild
Upp i fräsen och plana bort lite material, tur huvudet går att vrida mycket

Bild
Svarvade en aluhylsa som sedan planades ihop för att få rätt avstånd C-C till det befintliga hålet.

Bild
Svetsat och monterat, nu ska det mycket till innan man drar lös huset från chassiet. Hoppas ni förstår trots dom konstiga kameravinklarna, det är bara att vrida på huvudet!!!! :hihi:
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Jonas N
För mycket laddtryck

Inlägg av Jonas N »

Skoterns dag och allt, här kommer lite mer bilder på kylsystemet.

Bild
Här kommer kall vattnet ut ur främre kylaren och sedan blev jag tvungen att bygga en förgrening till dom dubbla pumparna.

Bild
Det blir väldigt trångt när man monterar tillbaka motorplattan, tur att den täcker den fula förgreningen :)

Bild
Med motorn på plats ser man ännu mindre, passar bra i alla fall.

Bild
Några andra vattenledningar som fick tillverkas

Bild
Förgreningen lackad och klar, pga plats bris så rymdes inte vanliga slangklammer.

Bild
Kylröret mellan bakre och främre kylaren, 14 mm anslutningen ska gå till expansions kärlet.

Bild
Monterat på plats. Röret går in under bromsoket för att senare inte vara ivägen för lufftfilterna. 14 mm röret är 2 cm från bromskivan tur man inte är typen som bromsar i onödan :hihi:

Bara snön nu kommer så man får känna lukten av 2-T
Bild
Användarvisningsbild
Johansson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Johansson »

Fy bubblan vilket fränt bygge! Jag är in mest varenda dag och kollar efter uppdateringar i den här tråden, klart ballaste byggtråden just nu IMO. :thumbright:
Jonas N
För mycket laddtryck

Inlägg av Jonas N »

En bild säger mer är tusen ord.
Bild
Den upplevs ganska slank trots att den är byggd av standard Rotax 800 delar. En artic 1000 vev är mycket grövre och ändå 260cc mindre :lol:
Man ser inte hur lång den är då det inte finns något att jämföra mot, men jag kan meddela att den är LÅÅÅÅÅÅNG.
Bild
Timsan
För mycket laddtryck

Inlägg av Timsan »

Hur S*tan tillverkar man en såndär? :shock:
Trimmning o överladdning är något som jag vaggats in att tro att det är en vetenskap, så är icke fallet! Det är en religion.
En religion med en massa olika profeter och det är endast profeten som verkligen har sett ljuset.
Alla dom andra profeterna har inte alls sett ljuset, de lider bara av svetsblänk!

Trots att man är född i en spilloljedunk med 2hjärnceller o liten kewk med en vinkelslip i näven så lyckas jag aldrig göra någonting rätt!
rotkkiv
Lite mer laddtryck

Inlägg av rotkkiv »

:thumbright: :thumbright: :thumbright:
Isakniemi
För lite laddtryck

Inlägg av Isakniemi »

Grymt bygge!!! Ord fattas för denna typ av byggnation. Men jag har som funderat lite över filmen du har i början när skotern är klar. Man ser ju förstärkings plattan på svänghjuls sidan men ändå kommer de uppdateringar lite då och då. Är de en ny du bygger eller? :) Jag är lite förvirrad men de blir man lätt om man sitter tittar ett sånt hära bygge.
Bromsa är första tecken på rädsla!
Tykoo
Lite mer laddtryck

Inlägg av Tykoo »

finner inga ord.. sanslöst :shock:
Jonas N
För mycket laddtryck

Inlägg av Jonas N »

Isakniemi skrev:Är de en ny du bygger eller? :) Jag är lite förvirrad men de blir man lätt om man sitter tittar ett sånt hära bygge.
Nej ingen ny, tråden är mera en bygg förklaring till filmen, och det skulle aldrig falla mig in att göra en till. det sjukaste är nog att jag nästan byggde den i samma takt som bilder kommer upp, fattar inte hur det gick till men någon social tävling hade man knappast vunnit under bygg perioden. Tänkar mössan på och sedan låsa in sig i garaget.
Timsan skrev:Hur S*tan tillverkar man en såndär? :shock:
Vevaxeln är delar från 2st vanliga rotax twin 800:a . Man måste använda sig av 2 Center sektioner därav måste man slakta 2 vevaxlar. Sedan gäller det att vrida veven så den tänder med 120° mellan cylindrarna. Inga specialdelar men inte direkt lätt att få ihop rakt och hållbart.

Helg och allt, här bjuder jag på lite mer bilder på bränslesystemet.
Bild
2st orginal bränslepumpar från 800 grävdes fram ur gömmorna.

Bild
En enkel 3 mm aluplåt fick bli fäste.

Bild
Pumparna på provmontage.

Bild
Fick bygga en Y-förgrening 10mm mellan tank och till pumparna, Se den lilla utgången som är 4mm som ska till primer pumpen.

Bild
Blir ganska bra, och bränsle ska motorn nog få så den klarar sig.

Bild
Givetvis med dubbla filter, 60-70 liter i timmen/pump och jag tror förbaske mig allt behövs, i alla fall on man kollar på bränsle räkningen :hihi:

Bild
Så här blev det med blocket på plats, vakumslangarna från blocket till pumparna är hydraul slang för att inte tappa pump kapacitet. Vet ej varför det heter slang dom är ju lika svår bockade som rör. Slangen till primer pumpen och tillbaka syns i bak grunden.

Kul att ni följer och gillar bygget, snart är det dags för lite mer cnc porr :wink:
Bild
bcool
För lite laddtryck

Inlägg av bcool »

Jonas N skrev:Kul att ni följer och gillar bygget, snart är det dags för lite mer cnc porr :wink:
Har aldrig varit så grav porrsurfare som nu...

Sjukt vackert bygge, hoppas tråden slutar bra! (jodå, jag har ju sett filmen. Men varför är det bara EN film...???)

Längtar efter uppdatering!
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

Ser bra ut! Är så mycket frågor som kommer fram här i skallen när man ser bilderna men misstänker att det kommer fram varteftersom här i tråden så ger mig till tåls :thumbright:
Användarvisningsbild
HelmutSchnell
För mycket laddtryck

Inlägg av HelmutSchnell »

Imponeras varje gång jag läser denna tråd!!

Keep it up!
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Jonas N skrev:En bild säger mer är tusen ord.
http://i27.photobucket.com/albums/c182/ ... MG0232.jpg
Den upplevs ganska slank trots att den är byggd av standard Rotax 800 delar. En artic 1000 vev är mycket grövre och ändå 260cc mindre :lol:
Man ser inte hur lång den är då det inte finns något att jämföra mot, men jag kan meddela att den är LÅÅÅÅÅÅNG.
Stoffe som hjälpt till eller?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Jonas N
För mycket laddtryck

Inlägg av Jonas N »

super7 skrev: Stoffe som hjälpt till eller?
Nej det är SMT (svensk motor teknik) som gjort veven, grymt bra arbete mycket nöjd med dom. :thumbright:
Bild
Jonas N
För mycket laddtryck

Inlägg av Jonas N »

Vad tror ni det här kan tänkas bli ? ca 400x180x45mm aluminium, jag vet ni har våta drömmar men håll er till ämnet :wink:
Bild
Bild
Skriv svar