Elförbrukning luft-luft värmepumpar i era garage?

Tjata om vad som helst .
Blom
Forumsberoende

Inlägg av Blom »

larsat skrev:men varför ha 5 olika modeller för svenskt bruk om en ger 2,0 vid -15 o en annan ger 3,5 vid -15, då känns det ju som alla vill ha den senare modellen om priset är i stort sett detsamma :)
Kan ju vara andra faktorer än just COP och kW som styr vilken pump man vill ha.
Sen var det lite olika årsmodeller på pumparna också i testet.

Sen är priset väldigt olika beroende på vem du köper av så priserna i testet ska man nog inte lite på till 100%.

Sen tycker jag inte du ska kolla för mycket på COP utan kW istället.

En pump kan ha 3 i COP vid -15 grader men lämnar då kanske bara 2kW medans en annan pump har 2 i COP vid -15 grader men lämnar istället 4kW.

Detta gör att det blir bättre med den kraftigare pumpen med sämmre COP som drar 2000W och lämnar 4kW.
istället för den som drar 600W och lämnar 2kW för då måste du ha 2st element istället på 1000W styck för att värmen ska räcka vilket gör att den totala förbrukningen blev 2600W istället för 2000W.
Tegheim
Forumsberoende

Inlägg av Tegheim »

Den nya Toshiba Polo (Polar?) 1 ska vara helt grymt enligt massa tester. Vet det bara för att min jobbarkompis, som vi för övrigt kallar för "bäst i test" har lovordat den och köpt en nu :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Blom
Forumsberoende

Inlägg av Blom »

Hmm :scratch:
Är du säker??
Har aldrig hört om någon Toshiba Polo.
Testade att googla det men utan resultat.

Dock finns det en svensk Firma som heter Polo AB som säljer värmepumpar.
Men dom verkar bara sälja Panasonic.

Den Toshiba som har fått bäst i test heter Toshiba Polar2 RAS-10PAVP-ND.
Med sina 2,4 i COP vid -15 grader och 2,2 vid -18grader.
Tyvärr lämnar den bara 2,7kW då.

Så det där med Bäst i test beror på hur man läser resultatet. :wink:

http://www.energimyndigheten.se/sv/Hush ... TestId=408
Blom
Forumsberoende

Inlägg av Blom »

Dessutom är det inte så svårt att få bäst i test när man själv väljer motståndarna. :hihi:

Ventilationsutveckling.se (återförsäljare av Toshiba i sverige) har dessutom gjort "sitt" test i Finland och valt väldigt olika prisklass på pumparna som jämförs och Toshiban är näst dyrast i testet.
Dessutom har dom enligt mig valt ganska klena motståndare.

(Ingen ont om finland men det har visat sig tidigare att de finska testen inte stämmer med dom svenska som energimyndigheten gjort. Har för mig det var nått om att i Finland räknar dom inte med avfrostningen i testet)

http://www.ventilationsutveckling.se/

http://issuu.com/mediaview/docs/vuab_va ... ipBtn=true
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Självklart måste man ha en pump som klarar att värma upp garaget så man måste ju kolla på totaleffekt är klart, men ju bättre COP värde vid låga temperaturer desto snabbare betalar ju en dyr pump igen sitt pris, farsan har satt en IVT i sin sommarstuga o då vet man ju att man får en bra pump, den tjänar nog igen sig till slut den oxå men det blir lite pengar att hosta upp när man väll ska sätta den.

Är det någon som räknat på vad det skulle kosta med bergvärme, för det tjänar man väll ofta igen rätt snabbt det oxå, men vad jag förstog skulle man inte ha varken för liten eller för stor kompressor så den varken får gå hela tiden eller slå av/på för ofta, kanske svårt att hålla en jämn temperatur i garaget då, även om man har den avstängd på sommrarna.
Blom
Forumsberoende

Inlägg av Blom »

larsat skrev:Det är väll Toshiba kompressor i Coolixpumparna från Jula
Ja det stämmer. Fel av mig tidigare.
Coolix har tydligen Toshiba Kompressorer numera.
Förr var det Midea grejor. Men det kanske sitter Toshiba Kompressorer i Mideas Pumpar numera också.
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende

Inlägg av Kökarmicke »

Golvvärme

Nu e ju inte de så enkelt att få in i ett befintligt garage, men om jag skulle bygga ett garage åt mig, säg kanske 80-120m2 så skulle jag se till att isolera ordentligt neråt å dra ut slang. Kostar så lite extra tycker jag, att om man sen använder de eller inte spelar ingen roll, man har möjligheten i framtiden då.
Sen skulle jag använda en Jäspi 270l accutank med varmvattenslinga (har en sån står å skräpar redan :thumbright: ) sen sku jag köra en luft/vatten värmepump av något slag mot den. Håller man sen kanske 50C i tanken så har man möjlighet till varmvatten, och kör ut värme i golvet via en enkel shuntgrupp med termostat styrd av framledningsgivare, ev kanske till å med en rumstermostat å kanske köra ut kanske max 20C vatten då så räcker värmen i tanken rätt länge.
Man har även möjlighet att koppla nån liten gammal panna mot tanken å elda lite sopor, samt om man inte vill ha varmvatten kan man alltid köra solvärme mot slingan..

Nu e detta ändå en rätt dyr installation gämfört mot en luftvärmepump, men jag e lite rörmokarskadad :hihi: Å får rätt bra priser på grejjer :thumbright:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Ang golvvärme så finns det ju inga garantier att det håller i evighet?
Men jag har sett på nätet ett system för villagolv, där man lägger golvvärmeslingor i som urfräst cellplast uppepå plattan o sen lägger t.ex. klick golv ovanpå, ett sånt system kan man ju alltid byta ut efter 30 år om det skulle krångla.
Dessutom delar man ju upp det på en slinga i varje rum, så skulle man få ett problem på en del kan man alltid plugga det.
Såg inte ut att vara jättedyrt heller, någon som vet mer om det?
Rent teoretiskt borde man ju kunna göra det själv oxå tycker man om man har en CNC fräs o får tag i något lämpligt skivmaterial att fräsa slinga för slang i...
Golvvärme o solfångare är säkert ingen dum ide eg. men jag kommer säkert överleva kostnaderna för en luft/luft pump oxå, frågan är bara vilken modell man ska bestämma sig för :)

Som sagt har jag fått pris på 16k för Daikin installerat o klart med 5 års garanti och det låter ju som ett rätt vettigt pris då den ger 3,5kW COP vid -10 grader. Annars har jag bara fått för mig att Mitsubishi ska va bra, eller Bosch som säkert är dyrare...
Sen när man valt märke ska man ju välja modell oxå :)
Per Håkansson
Lite mer laddtryck

Inlägg av Per Håkansson »

Har bara luft/luft i huset men köpte nu i höstas en Mitsubihsi electric krigamine det är väl den ennda pumpen som har 4 i cop vid -15.
Nu har vi haft -15 å den har gått kanon, Hadde en panasonic förut å det var sopor, Har inte haft så varmt med pump som med mitsun...
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av larsat »

Vad kostade Mitsun då? o hur gammal var Panasonicen? Det verkar ju som Panasonic har haft problem med sina kompressorer förr men att det ska vara åtgärdat..
Någon som vet var man billigast hittar en Bosch?
Blom
Forumsberoende

Inlägg av Blom »

Per Håkansson skrev:Har bara luft/luft i huset men köpte nu i höstas en Mitsubihsi electric krigamine det är väl den ennda pumpen som har 4 i cop vid -15.
Nu har vi haft -15 å den har gått kanon, Hadde en panasonic förut å det var sopor, Har inte haft så varmt med pump som med mitsun...
Vilken Mitsubishi är det? FD35? FD50??
Vad jag kan veta har inte mitsbishi nån sån pump som ger 4 i COP vid -15 grader.
Möjligen 4kW men inte 4 i COP.
Per Håkansson
Lite mer laddtryck

MITSUBISHI ELECTRIC FD35 å skall enligt han som monterade den ha 4 i cop vid -15, Är insatt effekt 1 kw å man får 4kw så är det ju så..

Panasonicen är en 2003 skulle vara bäst på sin tid.. 1 kompressor å 3 fläktar till innerdelen samt ett defekt styrkort senare så är inte jag så impad av Panasonic...
Dock så ska jag till panasonicens fördel säga att den var tystare än mitsun..
Blom
Forumsberoende

Inlägg av Blom »

Per Håkansson skrev:MITSUBISHI ELECTRIC FD35 å skall enligt han som monterade den ha 4 i cop vid -15, Är insatt effekt 1 kw å man får 4kw så är det ju så..
Då ljög han.
Jag har en likadan själv och den funkar fint till mitt hus men blir det kallare än -15 så orkar den inte värma hela mitt dåligt isolerade timmerhus själv, så då får jag kompletera med annan värme.

Vid -15 grader har den 2,1 i COP och ger 4,3kW.
http://www.energimyndigheten.se/sv/Hush ... reList=237
Per Håkansson
Lite mer laddtryck

Ok kan så vara är i allafall skitnöjd med den.. Funkade i går kväll -18 ute å +20 inne tackvare mitsun sjuktnöjd..
Det bästa är att man till skillnad från Panasonicen fick ha 23-25 på pumpen för att hålla +18 när det var minus ute, Mitsun håller det man ställer in... Sedan om den går järnet för att hålla det är inget jag vet eller lider med!
Blom
Forumsberoende

Inlägg av Blom »

Håller med. jag är sjukt nöjd med min också.
Hoppas jag kan byta fönster till nästa vinter så orkar nog pumpen med hela huset även när det är -20. :thumbright:
Skriv svar