VOLVO 142 Taksänkt, b230fk turbo fixar 4-link, startad 06/17

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Emilius
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:09 pm
Ort: Västerås

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 1

Inlägg av Emilius »

Hur går det med detta projektet? Vill se det färdigt ju!

Som någon sa, det märks att du vet vad du gör! Allting blir väldigt snyggt!
rotkkiv
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis sep 14, 2010 9:12 pm
Ort: Stöde

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 1

Inlägg av rotkkiv »

enda du lär dig på ortviken ää väll å ligga på latsida?! ;)
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 1

Inlägg av MACKE142 »

Emilius skrev:Hur går det med detta projektet? Vill se det färdigt ju!

Som någon sa, det märks att du vet vad du gör! Allting blir väldigt snyggt!
det går framåt men lite segt för att har fått väntat på delar :(
okej tack så mycket :thumbright:
rotkkiv skrev:enda du lär dig på ortviken ää väll å ligga på latsida?! ;)
men va säger du :doh: ska du säga som bara går runt där och ser glad ut :hihi:
dennis-volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
Ort: Osby

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 1

Inlägg av dennis-volvo »

fy fan vad ja tkr om detta projektet! kommer ihåg när ja läste igenom hela på epatraktor.org tror ja de va hehe :)
undrar med över måtten på spridarhylsorna :)
Dennis
Total extas racing

Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 1

Inlägg av MACKE142 »

dennis-volvo skrev:fy fan vad ja tkr om detta projektet! kommer ihåg när ja läste igenom hela på epatraktor.org tror ja de va hehe :)
undrar med över måtten på spridarhylsorna :)
man tackar så mycket :P :thumbright: Du har ett PM
cykel_freak
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: lör apr 12, 2008 3:16 pm
Ort: Ljungsbro

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 1

Inlägg av cykel_freak »

Äckligt snygg bil :)

Har du någon ritning på blästerskåpet? ser ut som ett kul projekt att bygga ett eget istället för att köpa ett och så får man ju det som man vill ha det :D

//andreas
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 1

Inlägg av benkoilovikka »

cykel_freak skrev:Äckligt snygg bil :)

Har du någon ritning på blästerskåpet? ser ut som ett kul projekt att bygga ett eget istället för att köpa ett och så får man ju det som man vill ha det :D

//andreas
Jag undrar desamma :P Skrev ju pm åt dig Macke tidigare ;) Du behöver inte ha bråttom men ändå :P
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 1

Inlägg av MACKE142 »

benkoilovikka skrev: Jag undrar desamma :P Skrev ju pm åt dig Macke tidigare ;) Du behöver inte ha bråttom men ändå :P
de kommer

UPDATE 09/2

svetsat klart insuget, blir till att polera sen
Bild
Bild

köpt lite avgasdelar till downpipe, 3,5 " rostfritt
Bild

börjat mixtra i hop de
Bild

skurit ut avgasflänsar till avgassystemet
Bild

till WG:n
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild

ska fortsätta med downpipen när jag bygger resten av avgassystemet
Bild

motorn ska BORT
Bild

ute
Bild

nedplockning på G
Bild
Bild

Köpt en topp
Bild

531 :banana:
Bild
Användarvisningsbild
Fredrik Y
För mycket laddtryck
Inlägg: 376
Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
Kontakt:

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 0

Inlägg av Fredrik Y »

Det är inte ofta man utdelar komplimanger men det här blir riktigt fint, diggar ditt plenium med vik isf det vanliga avgasböj stuket.
mvh
Piab
Sofa
Esp

-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 0

Inlägg av MACKE142 »

egut skrev:Det är inte ofta man utdelar komplimanger men det här blir riktigt fint, diggar ditt plenium med vik isf det vanliga avgasböj stuket.
mvh
tack så mycke :D jo de vart ju lite ovanligare när man gjorde så
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 0

Inlägg av Husse1 »

Är mycket imponerad av ditt bygge, du har helt klart mycket goda kunskaper både då det gäller det estetiska, men även då det gäller handlag med svetsar och maskiner. :thumbright:
Men nu till en fråga:
Ditt grenrör är ju bara så snyggt, men säkert även väldigt tungt, framför allt när turbon är monterad, hur tänker du lösa det, blir det nåt stag ner till motorfästet eller hur har du tänkt :?:
Ps. Följer din tråd med stort intresse. Ds.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Pyken
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: fre okt 22, 2010 9:58 pm
Ort: Finspång

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 0

Inlägg av Pyken »

Riktigt schysst bygge, gillar plåtjobben :thumbright: Det verkar som du har väldigt bra erfarenheter av svets och plåt. Hur ser toppen ut? kam? ventiler? Var köpte du spjällhuset, har försökt hitta ett prisvärt 70mm med grov fläns.
MACKE142
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 11, 2010 8:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 0

Inlägg av MACKE142 »

Husse1 skrev:Är mycket imponerad av ditt bygge, du har helt klart mycket goda kunskaper både då det gäller det estetiska, men även då det gäller handlag med svetsar och maskiner. :thumbright:
Men nu till en fråga:
Ditt grenrör är ju bara så snyggt, men säkert även väldigt tungt, framför allt när turbon är monterad, hur tänker du lösa det, blir det nåt stag ner till motorfästet eller hur har du tänkt :?:
Ps. Följer din tråd med stort intresse. Ds.
man får väll börja med att tacka :-P jo man har ju lärt sig eftersom :)

och de med grenröret så kan jag säga att de är ganska tungt, har ej vägt de men ska göra de och som du skrev så kommer de att bli ett stag till blocket eller motorfästet anars kommer de nog att spricka för turbon väger ju lite
Pyken skrev:Riktigt schysst bygge, gillar plåtjobben :thumbright: Det verkar som du har väldigt bra erfarenheter av svets och plåt. Hur ser toppen ut? kam? ventiler? Var köpte du spjällhuset, har försökt hitta ett prisvärt 70mm med grov fläns.
tackar tackar :P toppen så kommer de vara original ventiler till vidare, portat, slipade förbränningsrum, kam = osäkert, dubbla ventilfjädrar.

spjället köpte jag på RIDETECH, trodde att de skulle vara lite sämre kvalitet på de men de visade sig att de var bra, jag är nöjd med de spjället i alla fall och prisvärt var de :thumbright:
cykel_freak
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: lör apr 12, 2008 3:16 pm
Ort: Ljungsbro

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 1

Inlägg av cykel_freak »

cykel_freak skrev:Äckligt snygg bil :)

Har du någon ritning på blästerskåpet? ser ut som ett kul projekt att bygga ett eget istället för att köpa ett och så får man ju det som man vill ha det :D

//andreas
Kom på att min ursprungliga fråga var vart du hade köpt handskarna samt infästningarna till dem??

//Andreas
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: VOLVO 142 Taksänkt, motorbyte b230fk turbo ombygnation 0

Inlägg av ogge »

antar att det e samma gasspjäll som klracing säljer, mitt läcker i spjällaxeln. tänkte försöka lägga i nå typ av packbox eller tätning till spjällaxeln. men det e ju helt klart prisvärt att lägga ner lite egen tid
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Skriv svar