Volvo 242 T6 -82 Race-ready

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -82 Vitmotor, ZF och Sellholms

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Den här skönheten trillade in igår, tack Alex och Kalle för att kunna få hem den från andra sidan Atlanten. :)

Bild

Bild

Känns riktigt gedigen, ska bli intressant att känna hur den beter sig.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Inlägg av Stener »

http://www.summitracing.com/parts/DTL-912A588/" onclick="window.open(this.href);return false; ?

Fin bil! Varför fyra huvudbromscylindrar?
Chevelle SS -65
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Stener skrev:http://www.summitracing.com/parts/DTL-912A588/ ?

Fin bil! Varför fyra huvudbromscylindrar?
Tack så mycket!

Ja det är den diffen som du länkar till, köpte den även på Summit.

Anledningen till att jag köpte fyra huvudcylindrar är att den största ska gå som kopplingscylinder och resten till bromsvågen. Satt och räknade en del på storleken och blev inte riktigt klok på resultatet. Därför kommer det bli en del laborering med bromsvågen framöver för att kunna hitta en bra kombination. Den sista cylindern kan man ju alltid bygga hydraulisk handbroms av senare :)
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Då var det dags att summera helgen, för en gångs skull har det blivit en längre session i garaget. Har fått gjort en hel del och motorn är i princip färdig ihopsatt. Några mindre justeringar behövs dock göra.

Fick användning av alla specialverktyg jag byggde till motorn för ca ett år sen nu. Gick väldigt smidigt att montera ihop sakerna.

Bild

Bild

Fått på det mesta på motorn och det blev riktigt bra, ser riktigt trevlig ut. Lite skillnad från när motorn plockades ur bilen :)

Bild

Bild

Bild

Funderar på att skaffa ett eftermarknadssprut direkt till motorn istället för att köra med original. Går det bra att använda motorns triggersignaler från kam och vev till t.ex vems, nira, link etc?

Såg att det satt en tempgivare på baksidan av toppen. Är detta för oljetemp? Sitter ju oljetryckgivare i gördeln och vattentempgivare i termosthuset.

Det var allt för den här gången, snart blir det till att montera svänghjul, koppling och växellåda.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Volvo 242 -82 Vitmotor, ZF, Sellholms - Motor ihopsatt!

Inlägg av Nicklas Eriksson »

Ja, VR på vevaxeltrigger (60-2) och Hall på kam-sync är orginalgivarna. Det funkar utmärkt till VEMS
Vet inte hur det är med övriga system du bände tyvärr.

Edit:
Tempgivarna är en för motorstyrningen, en för elfläktsregleringen (den vid termostaten har jag det för)
Karl Buchka
Forumsberoende

Inlägg av Karl Buchka »

Fy fan vad snyggt det blir. Tror du har fel multi-v rem dock. Den ska väl upp runt det undre löphjulet.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Ang multiremmen så är det där rätt, har jag det för. Den längre remmen (AC-modeller) använder det andra löphjulet också.
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Tack för kommentarerna!

Det sitter lite fel på sista bilden. Anledningen är att jag inte lyckades montera generatorn först då det var omöjligt att få ihop det med alla fästen. Det visade sig att generatorhalvorna satt en kvarts varv fel gentemot varandra, efter att jag fixade det så sitter generatorn mycket närmare blocket. På så sätt kommer remmen runt det andra löphjulet. Hade dock ingen bild på detta.
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Kontakt:

Bild

Ang remmen, syns ju tydligt här hur det ska se ut :)

Ska bli intressant att följa fortsättningen!
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

I torsdags kväll var jag och hämtade dem här godingarna :) slängde på dem igår kväll men det hann bli mörkt så kunde inte ta några vettiga bilder förräns idag.

Bild

Bild

Bild

17x7 Compomotive MO6, blev riktigt bra måste jag säga. 225/45 bak och 215/45 fram, trodde det skulle betydligt mer ballongsdäck-känsla då fälgen bara är 7" men fick inte alls den känslan. Dock måste den sänkas fram då det blev riktigt raggarhäng på den nu, fast det löser fjäderbenen åt mig. Det enda som saknas nu är en grupp a-vinge, lite svarta lister och fixa lite småbucklor i bilen sen räcker det utseendemässigt.
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -82 Vitmotor, ZF, Sellholms - Compomotive MO6

Har inte hänt så jättemycket här direkt. Har lagt lite nya delar på hög inför höstens ombyggnation. Har äntligen fått tag i en garageplats också så från om med 1 oktober så hösten är räddad :)

Köpte gängade rör från Rallyshop för justerbara fjädrar till bakvagnen. Samma kväll svarvade jag till två plattor, brände på en svetsmutter och sen på det gängade röret. Blev kanon :thumbright:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Köpte även 9" fjädrar med fjäderkonstant 300lbs.

Bild

Märkte att ena dämparen i Sellholm benet läckte olja, så ska skicka in båda dämparna till Sellholm för omschimsning. Stort tack till Mattias som betalade tillbaka en del av det jag köpte benen för. :)
Någon som har förslag på vad man ska köra för dämpkaraktär. Fjädern är en 10" 500lbs. Funderar på degressiv 450/250, några förslag och synpunkter på detta?
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende

Volvo 242 -82 Vitmotor, ZF, Sellholms, MO6 -Update 17/8

Inlägg av Stener »

Riktigt fina "coilovers"! Svarva fram två stycken plattor åt mig också? ;)

Riktigt imponerad av den iövrigt höga standarden på bygget!
Chevelle SS -65
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -82 Vitmotor, ZF, Sellholms, MO6 -Update 17/8

Stener skrev:Riktigt fina "coilovers"! Svarva fram två stycken plattor åt mig också? ;)

Riktigt imponerad av den iövrigt höga standarden på bygget!
Tack så mycket, alltid roligt att höra. Alltid skönt att få lite motivation.
Kanske man kan göra, har du nåt roligt att byta mot ;)
strandberg
För mycket laddtryck

Inlägg av strandberg »

Fan va fint! :D

Skruvar du fast rören i bärarmen sen då? Tror du det funkar lika på en 740? :)
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

strandberg skrev:Fan va fint! :D

Skruvar du fast rören i bärarmen sen då? Tror du det funkar lika på en 740? :)
Tack för det!
Ja, skruvas fast i bärarmen. Har aldrig ägt en 740 och vet inte hur bärarmarna ser ut, men om det är liknande design så ser jag inte varför det inte skulle fungera.

Liten statusuppdatering. Har skickat iväg dämparna för omschimsning då det upptäcktes att båda dämparna läckte olja. Detta löste sig fint med honom jag köpte dem av, så stor eloge till Mattias! Sättningen kommer nu bli 400/200 @ 0,52 m/s degressiv karaktär, har själv försökt att hitta hur jag ska räkna fram vad jag ska ha men utan större framgång. Gick på Sellholms rekommendation där dem sa att detta skulle funka fint med 500 lbs fjädrarna. Har fått hem lite prylar under veckan, en ny komplett låssats till 240 då jag har separata nycklar till varje dörr i dagsläget. 6st -601 Volvo tändspolar med inbyggt tändsteg fick jag tag i för en billig peng. Sen fick jag även hem bromsbeläggen jag köpte från Peansweden.se, oerhört hjälpsam och kunnig kille som hjälpte mig välja lämpliga belägg för mina ändamål. Det blev till slut StopTech belägg både fram och bak. Detta är ett steg 1 belägg som lämpar sig främst för gata men även klarar med ett par bankörningar. Nästa lördag får jag tillgång till nya garaget, så snart blir det meka av :) Ska försöka hinna med och besiktiga bilen innan jag ställer av den. Och hitta en bruksbil dessutom så jag kan ta mig till garaget ;)

Bild

Bild

Så håll till godo...
Skriv svar