Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegenskap

Diskussioner för erfaret folk
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Inlägg av Jarmo Y »

Lacke skrev:
så det var bara att flöda och stänga spjället tills det flödade som mest och mäta hur mycke
spjället skulle vara stängt från max öppet och seda mäta hur mycket för att sedan överföra
det till gasreglaget då motor var på plats 3-4 hp på spjället

Häls Lacke
Jag har märkt detsamma, att flödet kan öka beroende av gasspjällets riktning, men när du sa att det blir 3-4hp på spjället, menar du flödesbänkhästar eller riktiga hästar i bromsbänk? Blir klarade om man pratar cfm och hk..
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7006
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Inlägg av Erland Cox »

I dom tester jag gjort på Volvo toppar med 55 graders säten sjönk flödet markant på alla lyft utom 12mm.
Det är inte så konstigt att backflödet går ner då också.
55 graders säten kräver en toppvinkel på minst 40 grader minst 2,5mm efter sätet för att fungera.

Erland
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Inlägg av Lacke »

Hej Jarmo Y 3-4 hp på spjället var i flödesbänken.

Häls Lacke
Lacke
För mycket laddtryck
Inlägg: 360
Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:45 am
Ort: Piteå

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Inlägg av Lacke »

Hej det är en sak som jag har grubblat på då jag höll på i flödesbänken så mont, jag
insug och förgasare och så började jag prova olika tratta weber org, olika modeller
av fullradietrattar och det var ingen skillnad i flöde, men då jag körde motor i bromsbänk
så skillde det mellan org, och fullradietratta 10 hp mellan 4300-7500 på alla varvtal
och då började jag grubbla om detta varför gör det såhär enda jag kunde komma på
var att det vart heltenkelt ett hålrum pga, att det tar så mycke luft rakt frammifrån
att syremolekylerna tar slut så med fullradietratt tar det luft från sidorna och bakifrån
det är det enda jag kunde komma fram till, detta var på en 2350cc motor en störra motor
kanske det gör ännu mera effekt den gav 234hp vid 7300rpm och 26kg i vrid
samma som toppen flödade imponerande tycker jag,
tror ni jag har rätt i tankarna,
skriv få jag höra vad ni tror?

Häls Lacke
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Inlägg av Kadett4wd »

Nja.. jag vet inte om luften tar slut.
Men däremot så styr trattarna luften olika vid pulserna.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Inlägg av Jens Gustavsson »

kan pulsernas kraft och tid ändras vid ivo kanske?
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Inlägg av Jarmo Y »

Lacke skrev:Hej det är en sak som jag har grubblat på då jag höll på i flödesbänken så mont, jag
insug och förgasare och så började jag prova olika tratta weber org, olika modeller
av fullradietrattar och det var ingen skillnad i flöde, men då jag körde motor i bromsbänk
så skillde det mellan org, och fullradietratta 10 hp mellan 4300-7500 på alla varvtal
detta var på en 2350cc motor en störra motor
kanske det gör ännu mera effekt den gav 234hp vid 7300rpm och 26kg i vrid
samma som toppen flödade imponerande tycker jag,
tror ni jag har rätt i tankarna,
skriv få jag höra vad ni tror?

Häls Lacke

Flödesbänk visar inte allt, det är 100% klart. Bromsbänk är mycket säkrare att testa olika delar i motorn.
Din topp flödade alltså 227 cfm/28" ? Klart det kan bli mera hästar men bra det är redan nu..
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Inlägg av norrback »

Lacke skrev:Hej det är en sak som jag har grubblat på då jag höll på i flödesbänken så mont, jag
insug och förgasare och så började jag prova olika tratta weber org, olika modeller
av fullradietrattar och det var ingen skillnad i flöde, men då jag körde motor i bromsbänk
så skillde det mellan org, och fullradietratta 10 hp mellan 4300-7500 på alla varvtal
och då började jag grubbla om detta varför gör det såhär enda jag kunde komma på
var att det vart heltenkelt ett hålrum pga, att det tar så mycke luft rakt frammifrån
att syremolekylerna tar slut så med fullradietratt tar det luft från sidorna och bakifrån
det är det enda jag kunde komma fram till, detta var på en 2350cc motor en störra motor
kanske det gör ännu mera effekt den gav 234hp vid 7300rpm och 26kg i vrid
samma som toppen flödade imponerande tycker jag,
tror ni jag har rätt i tankarna,
skriv få jag höra vad ni tror?

Häls Lacke
Du får helt olika form på returpulserna beroende på hur areaförändringen ser ut i slutet (längst bort från ventilen) på tratten. Och beroende på returpulsens form och 20 andra saker i insuget/grenröret kommer denna plusens form att påverka tryckslinaderna vid ventilernas öppning och stängning på olika sätt och då ändrar effekten. Flödet i flödesbänken påverkas inte mycket av tratten om den är stor. Man har såpass låg lufthastighet så det är inte kritiskt hur formen ser ut på flödesbänken, om man testar med insug/spjäll och tratt på. Tillräckligt stort så behövs ingen radie alls :)


/Andre'
power
Skriv svar