Sida 5 av 5

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Postat: tis feb 08, 2011 10:06 am
av Jarmo Y
Lacke skrev:
så det var bara att flöda och stänga spjället tills det flödade som mest och mäta hur mycke
spjället skulle vara stängt från max öppet och seda mäta hur mycket för att sedan överföra
det till gasreglaget då motor var på plats 3-4 hp på spjället

Häls Lacke
Jag har märkt detsamma, att flödet kan öka beroende av gasspjällets riktning, men när du sa att det blir 3-4hp på spjället, menar du flödesbänkhästar eller riktiga hästar i bromsbänk? Blir klarade om man pratar cfm och hk..

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Postat: tis feb 08, 2011 6:30 pm
av Erland Cox
I dom tester jag gjort på Volvo toppar med 55 graders säten sjönk flödet markant på alla lyft utom 12mm.
Det är inte så konstigt att backflödet går ner då också.
55 graders säten kräver en toppvinkel på minst 40 grader minst 2,5mm efter sätet för att fungera.

Erland

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Postat: ons feb 09, 2011 8:25 pm
av Lacke
Hej Jarmo Y 3-4 hp på spjället var i flödesbänken.

Häls Lacke

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Postat: ons feb 23, 2011 12:19 pm
av Lacke
Hej det är en sak som jag har grubblat på då jag höll på i flödesbänken så mont, jag
insug och förgasare och så började jag prova olika tratta weber org, olika modeller
av fullradietrattar och det var ingen skillnad i flöde, men då jag körde motor i bromsbänk
så skillde det mellan org, och fullradietratta 10 hp mellan 4300-7500 på alla varvtal
och då började jag grubbla om detta varför gör det såhär enda jag kunde komma på
var att det vart heltenkelt ett hålrum pga, att det tar så mycke luft rakt frammifrån
att syremolekylerna tar slut så med fullradietratt tar det luft från sidorna och bakifrån
det är det enda jag kunde komma fram till, detta var på en 2350cc motor en störra motor
kanske det gör ännu mera effekt den gav 234hp vid 7300rpm och 26kg i vrid
samma som toppen flödade imponerande tycker jag,
tror ni jag har rätt i tankarna,
skriv få jag höra vad ni tror?

Häls Lacke

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Postat: ons feb 23, 2011 1:03 pm
av Kadett4wd
Nja.. jag vet inte om luften tar slut.
Men däremot så styr trattarna luften olika vid pulserna.

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Postat: ons feb 23, 2011 1:17 pm
av Jens Gustavsson
kan pulsernas kraft och tid ändras vid ivo kanske?

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Postat: ons feb 23, 2011 2:46 pm
av Jarmo Y
Lacke skrev:Hej det är en sak som jag har grubblat på då jag höll på i flödesbänken så mont, jag
insug och förgasare och så började jag prova olika tratta weber org, olika modeller
av fullradietrattar och det var ingen skillnad i flöde, men då jag körde motor i bromsbänk
så skillde det mellan org, och fullradietratta 10 hp mellan 4300-7500 på alla varvtal
detta var på en 2350cc motor en störra motor
kanske det gör ännu mera effekt den gav 234hp vid 7300rpm och 26kg i vrid
samma som toppen flödade imponerande tycker jag,
tror ni jag har rätt i tankarna,
skriv få jag höra vad ni tror?

Häls Lacke

Flödesbänk visar inte allt, det är 100% klart. Bromsbänk är mycket säkrare att testa olika delar i motorn.
Din topp flödade alltså 227 cfm/28" ? Klart det kan bli mera hästar men bra det är redan nu..

Re: Kamaxelns duration i förhållande till toppens flödesegen

Postat: ons feb 23, 2011 6:17 pm
av norrback
Lacke skrev:Hej det är en sak som jag har grubblat på då jag höll på i flödesbänken så mont, jag
insug och förgasare och så började jag prova olika tratta weber org, olika modeller
av fullradietrattar och det var ingen skillnad i flöde, men då jag körde motor i bromsbänk
så skillde det mellan org, och fullradietratta 10 hp mellan 4300-7500 på alla varvtal
och då började jag grubbla om detta varför gör det såhär enda jag kunde komma på
var att det vart heltenkelt ett hålrum pga, att det tar så mycke luft rakt frammifrån
att syremolekylerna tar slut så med fullradietratt tar det luft från sidorna och bakifrån
det är det enda jag kunde komma fram till, detta var på en 2350cc motor en störra motor
kanske det gör ännu mera effekt den gav 234hp vid 7300rpm och 26kg i vrid
samma som toppen flödade imponerande tycker jag,
tror ni jag har rätt i tankarna,
skriv få jag höra vad ni tror?

Häls Lacke
Du får helt olika form på returpulserna beroende på hur areaförändringen ser ut i slutet (längst bort från ventilen) på tratten. Och beroende på returpulsens form och 20 andra saker i insuget/grenröret kommer denna plusens form att påverka tryckslinaderna vid ventilernas öppning och stängning på olika sätt och då ändrar effekten. Flödet i flödesbänken påverkas inte mycket av tratten om den är stor. Man har såpass låg lufthastighet så det är inte kritiskt hur formen ser ut på flödesbänken, om man testar med insug/spjäll och tratt på. Tillräckligt stort så behövs ingen radie alls :)


/Andre'