Rogers Snik b230 turbo 502 DIN hk med orginalstakar, film s7

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Erland Cox »

Det hade varit kul att se hur mycket mindre effekt det blev med ett standard F insug.
Det tror jag är en stor propp efter vad jag ser i flödesbänken.
Modifierade svanhalsinsug däremot är nästan lika bra som helt nygjorda.

Erland
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av David Herbertsson »

Jag tycker detta är helt grymt och fantastiskt kul! Tack för att ni delar med er av detta :!: :thumbright: Erland: Jag tror Msd har en box med mapsensor i som man kan programmera efter tryck och varvtal. Ska kolla efter jag slutat jobba.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Kadett4wd »

fränt.
Närheten av 500hk straxt under var min gissning.
Jag har noterat vid ett flertal ggr att man ofta övertrimmar turbomotorn i onödan när man är ute efter 500 och i det spannet.
flöde är aldrig fel, missförstå mig rätt.
Men man kan kosta på sig en stabil underdel istället för att köpa värstingtoppen och lessna då man även vill ha den där stabila underdelen, sen står projektet ofärdigt i flera år.

frågan är då vem som har roligast, killen som laddar 2bar och har 500hk, kör dagarna i ända.
Än killen som har 500hk vid 1.2bar och står med projektet i garaget.

angående VE vid turboladdning, just för att effekterna skenar iväg då man räknar tillbaka på 'sugmotorn' haltar lite.
Man har '100hk' med sugmotorn, och med 2bar räknar man tillbaka och det ska bli 120hk.
Då har man inte enbart en ökning av VE.
Man har juh skickat i dubbelt så mycket luft i en motor som inte har dubbelt så mycket friktion.
Jag har föresrpåkat friktion så ofta att det känns dumt numera att påtala det.
Jag förstår vid snikmotorer att det struntas i vad friktionen kan göra.

I synnerhet då med stdkamaxel med minimalt överlapp så kan juh inte enbart VE beskyllas för att ha gjort jobbet.
I närmast jämnförelse med att jobba med friktion är väl att glana lite på en nascar motor och dess uppbyggnad?

Mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag läste om friktionens inverkan på turbo motorer för över 20 år sen det är ingen nyhet men att räkan så där bakvägen i bromsbänken använder jag mest för att se hur bra tune det är i jämförelse med på ett lägre tryck och hur mycket effekt man "safe tunar bort". som du ser så va effekten sug mycket bättre vid 1.5bar då man inte behöver safe:a bort så mycket som vi tycktes behöva vid 2.0bar.
jag tror att vi hadde kommit till ärliga 450hk vid 1.50bar om vi nötte på där ett tag till på E85 men vi ville ha 500hk så vi jobbade oss vidare upp i tryck 0.1bar åt i taget istället och försökte tuna så den skulle hålla.

fränt iallafall att man kan få så bra effekt med så snälla grejor men det har hänt mycket med motorstyrning och turbos och kunskapen har ökat mycket på slutet också. en sån här motor i min 1100kg vega med en lämplig konverter och en ny utväxling så skulle den gå 9.70-9.8 skulle jag tro. att bygga motor har alldrig varit så billigt! gunne back som körde den på -70 talet hade en 427 helaliuminium BB cheva fullproppad med godis och den gick långsammare och va mindre hålbar och med dagens penga värde kostade den motorn nog minst 300000kr att bygga.

med en CNC portad joni racing 530 topp och en bättre kam och några kina H profilare så hadde det blivit +600hk/730nm då skulle ett chassi som min vega gå en hög 8sek repa med 235km/t, men nog om det den ska i en original 244 från -75 och det är nog ännu fränare men du får köra försiktigt det blir halkigt redan med de 502hk.


mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Kadett4wd »

Jag skrev juh att jämnförelsen 'haltar lite' ,, inte att jag dissade din beräkning.
Jag förstår varför du gör den.
Men ville bara påpeka ändå, då man lätt lurar sig själv.

Mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag håller med dig annars jag ville bara förklara varför jag skriver upp den effekten bland mina anteckningar. vi brukar kolla friktionen i olika motorer, inte så jätte vetenskapligt men den bästa motorn ännu är faktiskt B200is motorn den är sjukt lätt snurrad och drar du den mot övre dödpunkt håller kvar i 2 sekunder sen släpper du svänghjulet så snurrar den själv tillbaka (med kamrem och dubbel fjädrar) det har ingen av de dyra värstig motorerna vi kört med race kolvar gjort på det viset iallafall :)
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Jarmo Y »

Kadett4wd skrev:fränt.


Jag har föresrpåkat friktion så ofta att det känns dumt numera att påtala det.
Jag förstår vid snikmotorer att det struntas i vad friktionen kan göra.

I synnerhet då med stdkamaxel med minimalt överlapp så kan juh inte enbart VE beskyllas för att ha gjort jobbet.
I närmast jämnförelse med att jobba med friktion är väl att glana lite på en nascar motor och dess uppbyggnad?

Mvh
Några år sen i bromsbänken hände så att en Fiat tc motor tappade hästar vid varje bromsning eller körning på inertiabänk, inte mycket men gick ner sakta när man jämförde med föredetta bromsning. Jag tog ett momentnyckel och mätade friktion med det från vevaxel när bilen satt i bänken, motorn var bak i bilen så kunde lätt ta motorn runt med nyckel, visade några kilo friktion, men, alltid på samma ställe-momentet gick up 2 kilos från grundvärdet, alltså ganska mycket procentuellt.
Motorn isär, och vi hittade felet, en vevtapp av vevaxel hade en kraftig spricka, det kändes på fingrarna också, vilket tur vi hadde att motorn sprängdes inte i bänken, var bra att bromsade inte mer när effekten började gå ner.
Det var bra också att plötsligt hadde vi ett sätt att mäta friktion på något sätt i motorn, det var helt påhittad sak att ta ett momentnyckel med visare, kanske det var närmast att ta, kommer inte ihåg :hihi: så vi vet nu när friktion är hyffsad eller för mycket etc..
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Kadett4wd »

Precis Jamro,, man kan ta en sån nyckel.
man kan även mäta ampere startmotorn tar.

men det är bara statisk friktion som visar hur pass bra spelen är och allt linjerar.
När man har snurr på grejerna kommer det mer grejer att räkna på ;)

Men det är ett bra grundvärde att ha i ryggen så man vet om man törs krana på i dynon ;)

edit: där har du ditt nya namn Jarmo... Jamro.. *S*
tar inte väck det då jag tyckte det lät lite skoj ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Jens Gustavsson »

min idol lenart bergqist på autoshop racing mätte alltid med en speciell moment nyckel. tror det stog några värden här? http://www.popularhotrodding.com/engine ... 603em_emc/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Jens Gustavsson »

Evidence of this was the mere 12-lb-ft of torque required to spin the completed short-block.
Read more: http://www.popularhotrodding.com/engine ... z2Cldzuhb3" onclick="window.open(this.href);return false;
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av David Herbertsson »

Erland, MSD har en box som man kan programmera efter varv och laddtryck, Part nr. 6530, kostar 360 dollar. http://www.jegs.com/i/MSD-Ignition/121/ ... oreDetails" onclick="window.open(this.href);return false;

123Ignition har också en modell som ser ut som en vanlig fördelare som går att programmera, går bara till 1 bar iofs. Kostar 4320:-
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=86" onclick="window.open(this.href);return false;

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Henrik Gertzell
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: tis jan 25, 2005 10:47 pm
Ort: kristianstad

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Henrik Gertzell »

Vilken fin effekt :thumbright:

vad är det för toppackning? oringning, toppdeckning, planad topp? eller är den i princip oööppnad?

mvh
Henrik
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Roger Berglund »

köpte en ny topp packning för ja köpte blocket löst utan topp. är väl märket el-ring tror ja dom hette?.

kammremmen är från biltema hah :thumbright:

ingen planing eller dylikt den är i princip oöppnad förut 531 toppen som fick sportventilfjädrar och en k-kam. näst in till standard förut grejjerna jag nämnde :).
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av wuffee »

De är ju inte annat än att man blir sugen å köpa sig en 945 turbo å bygga sig en snik maskin själv :)
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Henrik Gertzell
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: tis jan 25, 2005 10:47 pm
Ort: kristianstad

Re: Rogers Snik b230 turbo. 502 DIN hk med orginal stakar

Inlägg av Henrik Gertzell »

Roger Berglund skrev:köpte en ny topp packning för ja köpte blocket löst utan topp. är väl märket el-ring tror ja dom hette?.

kammremmen är från biltema hah :thumbright:

ingen planing eller dylikt den är i princip oöppnad förut 531 toppen som fick sportventilfjädrar och en k-kam. näst in till standard förut grejjerna jag nämnde :).

Bra jobbat, verkligen kul att se vad fin andning(insug/grenrör) och ett riktigt sprut kan göra. En riktig m50-dräpare ;)
Skriv svar