Plana 530 topp *Problem med spikningar*

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Thunderbo1t
Forumsberoende

Re: Plana 530 topp *Problem med spikningar*

Inlägg av Thunderbo1t »

E85 är väl väldigt känsligt för "hot spots", kanske det som är problemet? Tändstift med smala (heta) elektroder anses väl olämpliga till E85? Kanske ett par kalla stift av std typ är värt ett försök? Kammens inställning påverkar antagligen också. Det här är bara saker jag läst, inte prövat.

Jag har dock fått min Plymouth med 400 V8 & std komp att spika på e85 när den var ca 120 grader varm och drog en husvagn uppför en låååång brant backe på ettan :-)
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

kanterna runt förbräningsrummen är inget att bry sig om för de är inte orsaken
när man planat en topp brukar jag bara dra av kanten med en smärgelsduk bara för att man inte ska skära sig på kanten med händerna

att du har för hög komp tror jag inte heller är felet , kompen brukar snarare vara svår att få upp nog högt som man önskar även med specialkolvar och planat block

de är inte så jävligt så du har råkat tanka diesel istället för e85 för de har jag gjort en gång av misstag då jag tog fel dunk å satan i gatan så motorn spikade
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Jag har varit med om att råkat ha tankat i diesel i en bensinbil (nej det var inte jag utan en tjej som fyllt på diesel i en BF98-märkt dunk) men den bilen startade inte ens.
Dock inte högkompad utan en normalkompad kompressormotor (runt 8,5:1)
Efter någon timmes felsökning råkade jag se att dunken stod öppen, men det luktade inte bensin i verkstan. Sniffade lite snabbt i dunken och det luktade.....ingenting!!
City-diesel som var ljusgul! Jo tjena!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Angeland
För mycket laddtryck

Inlägg av Angeland »

Är helt säker på att jag tankat Etanol, har nog kört upp tio fulltankar ca. Nu har jag helt enkelt accepterat att den spikar på fullgas så man får köra som en gubbjävel :thumbdown: men andra sidan så drar den strax under litern på E85/E75 och det är ju trevligt :thumbright:

Skulle vara kul och se om spikningarna återstår om man tankar i lite sommar sprit i tanken men det är ju inte så lätt att få tag på denna årstiden :roll:
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Kemetyl T-Röd är ju E99 men kanske lite dyrt att slå i tanken.
Kemetyl Brienol är samma sak fast på 25-liters dunk utan rödfärg avsett som köldskydd i jordvärmeanläggningar. Mycket billigare!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende

Plana 530 topp *Problem med spikningar*

Inlägg av lyyski »

Ja har haft problem med en bil med planad topp på 4mm,

Den visade att den gick magert(spikade) när man segdrog den felet va inte bränslet utan de va stiftet som slockna och lambda mätaren fick fnatt och visa magert,

Prova ställa kammen fram å bak och prova samt jorda tändboxen för mer tändning.,

Har du provat att köra högt respektive lågt bränsketryck för att se skillnad?

Med vänlig hälsning,
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Det var inte som den fick fnatt...den visade precis som det var!
Slocknar stiftet tänder det ju inte bränslet, syret förbrukas inte och eftersom en syremätare mäter just syrehalten i luften så mätte den ju att det fanns mer syre än normalt, dvs mager blandning!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Angeland
För mycket laddtryck

Inlägg av Angeland »

jag har inte testat att ändra kammen så det kan jag ju prova.Ska man backa eller dra fram kammen? Vet inte om du läst vad jag har för setup men kör med 390cc på org tryck just nu. (går svinbilligt i drift) det spikar även om jag drar upp trycket (har provat på 5.5bar) den blir ju märkbart piggare med mer soppatryck men det spikar likförbannat vid 160-170 på 4,5:an :evil:

Jag har en AEM BB lambda inkopplad men det har hänt något med sonden så nu visar den lambda 1.0 hela tiden även när man släpper gasen.
Ska testa att byta sond imorgon och se om det funkar.
quattro
Forumsberoende

Inlägg av quattro »

Om du drar fram kammen får du mera tryck på låg- o mellanvarv eftersom insug stänger tidigare. Backar du den får du lägre istället. För att minska spikningar bör du alltså backa den.

Varför blir den märkbart piggare med mer soppatryck??? Det tycker jag tyder på att den går för magert. Tycker att du på alla varvtal skall ställa soppan/insprutningen så att motorn går precis så bra som den kan.

Vet inte om det är det som är fel men ett tips är att om lambdasonden sitter på undersidan av downpipen som kommer det kondensfukt i den (rinner ur avgasröret vid kallstart, tex). Då går den sönder. Sonden skall sitta på ovansidan av röret.
Angeland
För mycket laddtryck

Inlägg av Angeland »

Eftersom den spikar oavsett om jag ger den mer soppa med högre bränsletryck så har jag valt att köra med endast 3 bar då den går snålt och billigt. Jag kan ju ändå inte gasa fullt hur jag än gör. BB sonden sitter efter orginalsonden lutad uppåt ca 10-15 grader. Det fanns inte plats att ha den rakt uppåt på ett vettigt ställe. Jag har ju original LH2.4 så kan inte ändra bränslet mer än att höja bränsletrycket.
Men jag ska prova att backa kammen några grader och se om det blir bättre. Som det är nu så är den väldigt stark och fin på bottenregistret och nu står den på originalmärkningen.
Angeland
För mycket laddtryck

Inlägg av Angeland »

Nu har jag trixat med kaminställningen och spikningarna är borta, Blev dock tröttare på låga varv men ganska skönt att kunna hålla full mutter en längre stund. :thumbright:
Skriv svar