Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?

Diskussioner för erfaret folk
wuffee
Forumsberoende

Inlägg av wuffee »

Någon som jobbat/tittat något på alfas twinspark motor? Den 16v motorn som man åkte touringcar mästerskap med? Den som satt i första årgång 156 lämnade iaf 306hk vid 8200rpm.. Å de måste väl vara riktigt bra på 2 liter?
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?

Inlägg av Erland Cox »

130% i VE med 13.5:1 i komp ger 300 hästar vid 8200 varv.
Runt 270 hästar är nog mer troligt.
De beräkningar jag gjort på gashastigheter från SAE papper på såna motorer ger orimligt höga hastigheter vilket tyder på att effekten som anges inte stämmer.

Erland
wuffee
Forumsberoende

Inlägg av wuffee »

Anade nästan de.. För de 2 senare modellerna av samma motor lämnade runt 270-280 vid 8500rpm..
Men hur är topparna på dessa motorer?? Är de något vettigt flöde i dem?
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
honda turbo
Lite mer laddtryck

Inlägg av honda turbo »

Jag har hållt på en hel del med hondas motorer och byggt ett tiotal i alla fall och hjlpt betydligt fler med sina projekt med delar mappning mm.
I usa är honda som volvo 240 i Sverige.. Allt finns på hyllan och säljs i massor. Därför är det förhållandevis billigt att vässa de. De är inte som nissan som behöver en jäkla massa resurser på oljesystemet för att ens funka ordentligt med orginaleffekten. Dessutom är det både rullvippor och mekaniska lyftare original. i Alla fall i k-serien som sitter i Civic type r 02 och nyare. I de äldre b serie motorerna som börjar på 1,6 och 1,8 liter är det "vanliga" vippor men fortfarande inget hydraliskt skit med schims, stötstänger och annan stenåldersteknik. Topparna finns inte vad jag vet heller något som slår de i orginalutförande. Bra grundkoncept gör att inte så mycket som behöver byggas om och det är bara och köpa, mäta och skruva ihop.

Naturligtvis blir det mer och mer special ju mer kräm man ska ha men man kommer jäkligt långt lätt med hondas motor grejjer. Den enda nackdelen i princip som jag hittils upplevt är att Ska man ha ut massor av effekt (700 och uppåt) eller varva satan så är det bästa att fodra om blocken vilket går på 1000 dollar plus frakter och avgifter. De är nämligen lite tunna original och i de tidigare B-serierna som förövrigt snurrar åt fel håll för de flesta andra så är det inget som stödjer fodrena i överkant utan de är ingjutna i blocket och har bara stöd av varandra och i nederkant. De blir ovala med tiden i de motorer som går hårt. Runt 15000 mil är min erfarenhet.

Men många jänke fabrikanter som crane ferrea arp wiseco manley cp je arias carillo eagle mm har mycket till honda och får man bara hem det på ett bra sätt så är det ju till och med riktigt billigt. DART gör till och med eftermarknads block till den äldre b serien. 89-00 http://theoldone.com/components/Blocks/ ... blocks.htm de ligger runt 2000 dollar och är riktigt biffiga.

Problemet jag sett med de flesta volvo och saab och golf bilar mm som har framhjulsdrift och börjar få mycket effekt är ju att man varvar mer och då funkar inte utväxlingen alls. Fördelen med honda är ju att de i princip varvar rätt original så lådorna hanger med länge. Dessutom kan man välja utväxlingar ganska bra med slutväxlar och växeldrev från ett gäng olika modeller.. I min egna som är en Civic med borrad 1,6 motor varvar jag 10500 och har en integra type r slutväxel och en amerikansk integra ls 5e växel som gör att jag blir tätstegad 1-4 men får sedan en bra överväxel för landsväg.

Ett nytt b18 block som satt i honda integra type r och Civic 1,8vti kostade med vev kolvar och stakar monterat runt 15000 på honda i Sverige och en diffad låda till integra type r på runt 12000:- från honda i Sverige. Kan hända att det va plus moms. Original vevarna från honda har det körts 7or med. I "gatklassen "i usa som kallas outlaw har begränsning till 72mm turbo och man måste ha glasrutor och plåtkaross osv.. Inget rörams grejs. De nosar på 7or. 8.002 tror jag är rekordet. Lådorna original håller till ca 800hk
http://www.youtube.com/watch?v=00OjUC7_Gnk

Ända anledningen för mig i alla fall att hålla på med andra fabrikat är om man ska gå upp i antal cylindrar.. NSX har ju en fin v6a med titan stakar original men de har stått still i pris länge och börjar på 200 vilket för mig än så länge är för dyrt för en 25år gammal bil.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Hur många sughästar har du själv plockat ur en Honda?
Turbo effekt är ju lätt att få ur en Volvo också men det är inte vad tråden handlar om.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

wuffee skrev:Anade nästan de.. För de 2 senare modellerna av samma motor lämnade runt 270-280 vid 8500rpm..

Jag har bara renoverat och sotat såna toppar till nyare motorer med direktinsprutning.
Insugningskanalerna blir helt igensatta efter 5000 mil eftersom inget bränsle tvättar bort EGR resterna.
Jag har inte flödat dom men det går nog att få ut bra effekt ur dom.
Det är nog fina ämnen för trimning de motorerna.

Erland
honda turbo
Lite mer laddtryck

Inlägg av honda turbo »

Erland Cox skrev:Hur många sughästar har du själv plockat ur en Honda?
Turbo effekt är ju lätt att få ur en Volvo också men det är inte vad tråden handlar om.

Erland

Bästa motorn jag byggt är en b serie från integra type r med 89mm slag och stålfodrat och borrat till 2 liter. Den ger fullt ladd vid 5500rpm och ända till 9500 och den gav 703whp hos ppf med en t3/t67 garret. 67mm alltså och bottnad. Jag har för mig vi pressa den till 2,3 bar. Vi kunde dragit den en bit till upp i varvtalsregistret men ville göra den skapligt driftsäker. Den är inne på sin 4e sesong nu. Med endast lagerbyte och transmisions trassel. Motorn sitter i en honda crx.
7-8st sugmotorer har det blivit men bara en smidd med högkomps kolvar. Den jag bromsat som gett mest har varit en k20 med original botten. De va en -04 Civic type r med ett insug från japanska type r versionen och ett ganska billigt enkelt grenrör, 2,5tum avgas och tuffare ventilfjädrar ihop med en så kallad steg 2 kam. En gat kam alltså med behållen vtec. Portat spjällhus. helt org kanaler i toppen. 268whp hade den.

B serie motorer är inte riktigt i samma liga men där har jag byggt några med högkomps kolvar som gav runt 12,7 i komp, lättare portningar och steg 3 kammar vilket brukar vara det värsta race kammarna en kam tillverkare erbjuder men har behållen vtec. De har då varit på strax över 1,8 liter och om jag kommer ihåg rätt runt 260whp.

Jag har tyvärr inte ekonomi själv att bygga motorer som jag skulle vilja men en dag kanske det blir en vass 2,4liters baserad k-serie med kinsler spjäll och så hög komp det går att få med cnc portad topp och så stora ventiler kammarna tillåter. Inte än dock, speciellt inte då jag har 2 barn under 2 år och hus med renoverings behov.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det var verkligen bra effekt.
Då fick du ut samma effekt med enkel trimning på bakhjulen som Ulf och jag fick ur S2000 motorn på svänghjulet med massor med arbete.
Vi fick runt 270-280 motorhästar ur den kommer inte ihåg exakt och inte exakt varvtal heller.
Här finns bilder på motorn: http://www.topplocksverkstan.se/hondas2000.html
Det är möjligt att kammen hade för lite lyft men med den durationen så var det nära att ventilerna tog i varandra vid överlapp.
Ju mindre lobseparation vi hade desto mer effekt fick vi men sen kom ventilerna för nära varandra.
Med andra ventilvinklar hade det blivit mycket mer effekt.
Alldeles för stora kanaler, jag har plockat lika mycket ur en C20XE Opel motor.
I RC som motorn skulle gå i fick man inte plasta ner storleken på insug.
K motorerna ska definitivt vara bättre, S2000 tycker jag mest bara var skit.
Ventilvinklar som en Volvo vitmotor, funkar bra till turbo men inte till sugmotor för att ventilerna tar i varandra då.
Dessutom har motorn för liten oljepump och enda alternativet är en torrsump.
Har K motorn flackare förbränningsrum med icke 60 tals CB 750 ventilvinklar?

Erland
wuffee
Forumsberoende

Inlägg av wuffee »

1,8 liter å 260 hjul hk är ju fabrikstrimmar uppgifter.. Tillåt mig tvivla.. Gick säkerligen riktigt bra men de där är riktigt mycket hästar..
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende

Inlägg av Moparboy440 »

268whp med 2.5 tums avgas? Ett rakt 2.5 tums rör flödar bara omkring 500cfm, vilket teoretiskt stryper en motor redan kring 230 hästar.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
wuffee
Forumsberoende

Inlägg av wuffee »

Erland Cox skrev:
wuffee skrev:Anade nästan de.. För de 2 senare modellerna av samma motor lämnade runt 270-280 vid 8500rpm..

Jag har bara renoverat och sotat såna toppar till nyare motorer med direktinsprutning.
Insugningskanalerna blir helt igensatta efter 5000 mil eftersom inget bränsle tvättar bort EGR resterna.
Jag har inte flödat dom men det går nog att få ut bra effekt ur dom.
Det är nog fina ämnen för trimning de motorerna.

Erland
De ja. Får ja ta mig en funderare :)
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Moparboy440 skrev:268whp med 2.5 tums avgas? Ett rakt 2.5 tums rör flödar bara omkring 500cfm, vilket teoretiskt stryper en motor redan kring 230 hästar.
en gammal sanning vill jag påstå.
en kompis har bromsat över 240hp i sin rallycrossbil med 2.25" ca en meter efter kollektorn, sen grövre.
De testade med 2.5" hela vägen från kollektorn, men tappade en del.
de ville testa med 2" också med det krävde att modifiera kollektorn så de struntade i det.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
wuffee
Forumsberoende

Inlägg av wuffee »

Vad hade han bromsat med 2,25 hela vägen då? De är ju hela avknasröret som räknas.. Inte 20 cm ;)
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

jag minns inte exakta siffran, men straxt över 240hk det blir juh 240.001 till 244.999 eller nåt.. skillnaden är obetydlig.
med en meter 2.25" pipa bakom kollektorn, resten av röret var 2.5" hela vägen bak till kofångaren bak.
Och de tappade effekt, (minns jag rätt var det 11hk) med 2.5" direkt efter kollektorn dessutom över ett stort spann i registret.

tror motorn låg på 2.2 liter eller däromkring.
///AMG
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

hade kanske gett ungefär detsamma om röret varit lika hela vägen, men utan böjar.
///AMG
Skriv svar