Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?
Som rubriken lyder, hur många literhästar kan man få i en sugmotor?
Min erfarenhet säger runt 100 literhästar vid 7000 varv på 98 oktan macksoppa.
Det ger ett medeltryck på 13,95 bar vid max vrid, ungefär 14 bar.
Men vad har ni sett för effekter?
Det högsta jag har sett är en 3 liters Evo motor med 365 hästar vid 6000 varv.
Inga dåliga grejer, det är över 20 bar vid max vrid.
Jag har plockat nästan samma effekt ( 350 hk ) ur en 3 liters BMW motor men det var vid 8000 varv.
Det blir 14,4 bar ungefär vid max vrid.
Fyll gärna på med siffror, vad är möjligt och vad är omöjligt?
Hur mycket medeltryck kan man köra med bensin respektive E85?
Erland
Min erfarenhet säger runt 100 literhästar vid 7000 varv på 98 oktan macksoppa.
Det ger ett medeltryck på 13,95 bar vid max vrid, ungefär 14 bar.
Men vad har ni sett för effekter?
Det högsta jag har sett är en 3 liters Evo motor med 365 hästar vid 6000 varv.
Inga dåliga grejer, det är över 20 bar vid max vrid.
Jag har plockat nästan samma effekt ( 350 hk ) ur en 3 liters BMW motor men det var vid 8000 varv.
Det blir 14,4 bar ungefär vid max vrid.
Fyll gärna på med siffror, vad är möjligt och vad är omöjligt?
Hur mycket medeltryck kan man köra med bensin respektive E85?
Erland
Re: Max sugmotoreffekt, vad är möjligt?
knappt jag vågar säga min effekt men 290hk 320nm+ men ärlig så kan jag säga att denna maskin är mellan 4- 6000 en secund snabbare än den motorn som jag bromsade high highspeed racing som va på 252 hk å 270 nm så erland å alla andra tvivlare så skit samma denna motor är helt olik den gamla
blir så förbannad när jag hör att ni klankar ner på henry som gör sitt bästa för att ge kunden det som han betalar för jag har åkt med henry toppar i hela min rallytid som rallyförare att jag plockar ihop min under del med spec från henry så är det nån ni ska peta fingret åt så är det ej henry det är jag som är boven i dramat
nu vet ni lite matte bara att räkna å komma med långa uträkningar så kanske jag kan bli en vinnare till våren allt handlar inte om matte i rally så det här med flöde å rally kan jag ialla fall säga bullshit sen är en stor sak ni experter måste ju veta hur höga däck vi åker på säga att en bil låter trött kan ni ju forska i men sunt bonnförnuft verkar ni inte ha å ni ska kalla er toplockguru i alla dess former å ge en massa formler som inte nån köper
näää skärp er å gläd er åt nån jävel lyckas är riktigt arg nu så ber om ursäkt hälsningar peder hadarson opel guru???????
blir så förbannad när jag hör att ni klankar ner på henry som gör sitt bästa för att ge kunden det som han betalar för jag har åkt med henry toppar i hela min rallytid som rallyförare att jag plockar ihop min under del med spec från henry så är det nån ni ska peta fingret åt så är det ej henry det är jag som är boven i dramat
nu vet ni lite matte bara att räkna å komma med långa uträkningar så kanske jag kan bli en vinnare till våren allt handlar inte om matte i rally så det här med flöde å rally kan jag ialla fall säga bullshit sen är en stor sak ni experter måste ju veta hur höga däck vi åker på säga att en bil låter trött kan ni ju forska i men sunt bonnförnuft verkar ni inte ha å ni ska kalla er toplockguru i alla dess former å ge en massa formler som inte nån köper
näää skärp er å gläd er åt nån jävel lyckas är riktigt arg nu så ber om ursäkt hälsningar peder hadarson opel guru???????
förlåt va inte meningen att brusa upp så på det viset men jag som aktiv förare tar det som om ni inte tar att det är jag som använder grejerna som ni topplocks trimmare vill
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Det är bara bra med lite humör Peder och jag tar inte illa upp.
Din motor går säkert som fan själv och jag klankar absolut inte på Henry.
Ska man jämföra hästar ska det helst vara samma dag i samma bänk men det kan vara kul med en lista och se hur olika vi hamnar.
Men gissar jag rätt är det 2,4 liter och de siffrorna vid 7200 varv med 11:1 i komp.
16,4 bar i medeltryck med 98 oktan.
Jag räknar lite snabbt i ett program så medeltrycken blir inte helt exakta men ganska nära.
Fyll gärna på med fler motorer.
Det där med topplocksguru så är det nog Mattias som har skämtat lite med mig.
Erland
Din motor går säkert som fan själv och jag klankar absolut inte på Henry.
Ska man jämföra hästar ska det helst vara samma dag i samma bänk men det kan vara kul med en lista och se hur olika vi hamnar.
Men gissar jag rätt är det 2,4 liter och de siffrorna vid 7200 varv med 11:1 i komp.
16,4 bar i medeltryck med 98 oktan.
Jag räknar lite snabbt i ett program så medeltrycken blir inte helt exakta men ganska nära.
Fyll gärna på med fler motorer.
Det där med topplocksguru så är det nog Mattias som har skämtat lite med mig.
Erland
nää tyvärr erland har bara min motor att jämföra med men svill bara säga att det är fan inte bara flöde som gör att bilen går bra jag kan u säga att som bilenär bestyckad nu med den längden jag har på primär rören nu så är motorn helt grotesk men när vi va hos göranå jag vi!!!! ändrade primär längnden med 10 cm så blev det en klar förbättring på låga varv men tappade hela 20 hk på fullvarv
frågan är vart jag ska lägga mej är ingen hejare på att skriva med pungter å sånt så skrik å gapa på mej om jag gör fel
frågan är vart jag ska lägga mej är ingen hejare på att skriva med pungter å sånt så skrik å gapa på mej om jag gör fel
erland du är min idol men jag vill inte visa det
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Haha, jag kommer ihåg när jag var idol och det var länge sen.
Drag racing i Västerås 1981. Jag hade kört på bakhjulen med min Willys 41 0ch fick skriva 2 autografer åt några småkillar.
Ingen har velat ha den sen dess utom Polisen.
Fick 300 kronor för uppvisningen men slog i oljetråget och tryckte upp det mot pickupen och fick byta alla lagren.
Jag har stavningskontroll på datorn för jag träffar inte de tangenter jag siktar på.
Erland
Drag racing i Västerås 1981. Jag hade kört på bakhjulen med min Willys 41 0ch fick skriva 2 autografer åt några småkillar.
Ingen har velat ha den sen dess utom Polisen.
Fick 300 kronor för uppvisningen men slog i oljetråget och tryckte upp det mot pickupen och fick byta alla lagren.
Jag har stavningskontroll på datorn för jag träffar inte de tangenter jag siktar på.
Erland
erlkand du skrev att medel trycket va inte exakta nu får du skärpa dej det år derförr vi har dej här på forumet hur mycket felar det ???
om jag nu ska va medgörlig så är jag en av dom som kommer ihåg motorn som ingmarhultgren hadde
erland?? du få faaan inte bli sur på mej men gör va jag kan å ett helvete ska du ha så du vet det hahahahah
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Jag är lat och räknar i Pipemax.Jag har för mig att programmet beräknar medeltrycket i förhållande till beräknad maxeffekt 1500 varv innan max effekt.
Hultgren, var det han som körde för KG och var från Nässjö trakten?
På den tiden var B23 hightech i våra ögon, vi var ju vana vid B20.
Erland
Hultgren, var det han som körde för KG och var från Nässjö trakten?
På den tiden var B23 hightech i våra ögon, vi var ju vana vid B20.
Erland
**-+s+/lägg av du vet vem han var men utan att fjolla runtså är du den jag lyssnar på men göran i hovmantorp är bäst på att bromsa
, erland
, erland
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Ja, den bromstävlingen vi hade hos honom var nåt av det roligaste jag varit med om på senare år.
Han hittade fort en bra bestyckning på våra 3 pull.
Nu ska jag meka 245 och sen hem.
Erland
Han hittade fort en bra bestyckning på våra 3 pull.
Nu ska jag meka 245 och sen hem.
Erland
-
- För mycket laddtryck
Vilken underbar början på en tråd, tack!! 

Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...