Sida 5 av 7

Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem

Postat: ons aug 14, 2013 5:03 am
av Kadett4wd
kalibrera tryckmätaren ;)

Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem

Postat: ons aug 14, 2013 6:52 pm
av Krink
Jag tänkte lägga upp mappen här, maxtuning har titta på den och säger att den är helt okej!

Hur menar du att jag ska kalibrera tryckmätaren? :)

Nu är det en sista utväg, bygga om grenröret igen och montera 60mm rör ut till wg och kona ner till 48mm, fungerar inte detta så ger jag upp, har verkligen testat allt.. massa folk har varit och försökt som har hållt på med detta.

Jag har dock inte kollat mottrycket i kollektorn vilket jag borde göra.

Laddtrycket beter sig alltså = Stabilt till 4000rpm sen stiger det och vid 5000-6000 så skenar det iväg helt sjukt mkt.

Vad ska mottrycket ungefär ligga på vid 1,5bars laddtryck? Mvh

Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem

Postat: ons aug 14, 2013 8:32 pm
av Kadett4wd
nej jag skämta bara... eftersom ingen vet vad som är fel så tänkte jag tipsa om nå totalt ''way out there"... för att öppna nya banor att tänka i ;)

Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem

Postat: tor aug 15, 2013 2:50 pm
av Krink
Haha, ja precis ;) eller mappa efter vad turbon orkar med..

Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem

Postat: sön aug 18, 2013 8:48 pm
av Krink
Jag tänkte summera lite med bilder och vad jag har testat och inte testat.

Jag har ju ett riktigt konstigt fenomen med mitt laddtryck, jag har felsökt och byggt om min bil nu i snart 3 månader.
Folk har slut på ideér och jag vet inte vart jag ska vända mig längre...

Det är en smidd volvo t5 med styrsystem vems som går på e85.
Turbon är en helt ny GT35r med 82avgashus och en ny tial 44mm wg.

Jag har provtryckt, byggt 2 olika grenrör, provtryck wg, försökt att mappa bort det, stroba tändning.
Ingenting har hjälpt!

Här kommer lite bilder på grenrör osv.

Motorn i helhet:
Bild

Detta grenrör börja jag att köra med och använde mig av fjädrar som gav mig 0,8 i laddtryck.
Vi hamna på 2kg (säkert mer, men satte spärren där) Röret ut till wg är 38mm invändigt.
Vi börja självklart att greja med wg, inget hjälpte.
Jag plocka av min wg och körde och hade 0,8bars laddtryck utan wg.
Bild

Det första folk berätta var att jag hade för litet rör ut till min wg och att röret satt bara i 4ans cyl i kollektorn.

Sagt och gjort jag köpte ny kollektor och montera ett 48mm rör invändigt och min wg är 44mm.
Bild

Jag montera så långt upp mot turbon jag kunde och i 2rör
Bild

Bild

Jag har testkört och med en 0,3 bars fjäder i så ligger den på 1,2-1,3 tills cirka 5000rpm sen så skenar den iväg nått sjukt!!

VARFÖR?! detta koncept fungerar på så många andra motorer men på min är det omöjligt?? Jag har bekant som kör på 38mm wg och samma turbon och för honom fungerar det, istället har jag 0,8 bars laddtryck när jag inte ens har en wg monterad.

Nu är tanken att montera ett 60mm rör ut till wg istället men det känns lönlöst eftersom det inte verkar finnas något mottryck alls i min kollektor vid 5000rpm+
Så vad ska man göra i en sån här situation???

Kom gärna med tips!

Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem

Postat: sön aug 18, 2013 9:58 pm
av mstahl
ja man har svårt att haja det kan ju inte bli nått avgas tryck alls egentligen bara värme.

det låter som du skaffat dig ett respons system som suger in nytt syre in i turbon via wg röret och går för fett så det blir som en jet motor
troligtvis inte men vem vet

har du kunnat mappa så den går hyfsat på lamda ?
har du mätt trycket i grenröret ?
vad visar avgas tempen?
står kammarna rätt ?
du har ingen kompenserings tabell aktiverad som fetar på bränsle och sänker tändningen ?
har du testat utan downpipe?

prova slipa ner kollektorn lite så den blir trubbigare så kanske du får mer turbulens så avgaserna hittar ut lättare till wg'n som det värkar nu så får du fart satan på avgaserna/värmen in i avgashuset. man ska inte behöva göra kollektorn sämre men testa

Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem

Postat: sön aug 18, 2013 10:04 pm
av T_Hedman
2 saker du kan kontrollera...

Koppla på tryckluft via regulator till ecu.n, kör 0-2 bar o kolla så boxen visar samma värde.

Kontrollera markeringen på remskiva (vad du strobbar emot) med indikatorklocka på kolven i tändstiftshålet.

Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem

Postat: sön aug 18, 2013 10:37 pm
av Daniel 850
hur är de kopplat till wg ? kör du nått på översidan?

//Wigge

edit såg på första sidan att du bara körde tryck på undersdan gör du de än?

Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem

Postat: mån aug 19, 2013 9:57 am
av Krink
Tusen tack för massa nya tips!

Bilen är mappad så gott det går!
Trycket i grenröret är inte mätt, jag ska plocka ner och svetsa dit en nippel och mäta det!
kammarna står rätt, kollat flera ggr.
har inte testat utan downpipe, men det är 3" hela vägen med en fullflödesljuddämpare.

Jag ska testa att koppla på lite tryckluft på mapsensorn?
Jag har redan kontrollerat markeringen på remskivan.

Daniel 850:

Jag kör bara med grundtryck dvs den undre går från wg till kompressorhuset på turbon.
Den övre som man skapar mottryck med går ut i luften.

Mvh!!

Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem

Postat: tis aug 20, 2013 6:33 pm
av Daniel 850
den övre är öppen? inte pluggad?

//Wigge

Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem

Postat: tis aug 20, 2013 6:40 pm
av Kadett4wd
Det spelar ingen roll Daniel, det skenar helt utan wastegate.

Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem

Postat: tis aug 20, 2013 7:11 pm
av trympa
Vad med att prova en mergekollektor,så man får lite mindre area.
Prova med brantare vinkel på rør till wg och bara med en litan rørbit typ 5 cm. utan wg monterad.

Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem

Postat: tis aug 20, 2013 7:26 pm
av vebotrimmarn
en till wg på andra sidan kollektorn då? är de möjligt?

Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem

Postat: ons aug 21, 2013 8:11 am
av Roslund
Kanske inte rätt väg att gå men det går ju bygga mer mottryck med en ljuddämpare till

Re: Skenande laddtryck,tial 44mm,gt35r, fortfarande problem

Postat: ons aug 21, 2013 8:46 am
av Randersson
Kan du inte låna din polares grenrör, turbo och wg och slänga på? Eftersom han också körde t5. För då kan du med all säkerhet utesluta om det är fel på ditt grenrör.

Bara en tanke, men jag är bara lekman :D