Sida 5 av 6
Re: Bästa värsta motorn......
Postat: sön feb 02, 2014 12:00 pm
av Kadett4wd
4e generationens 3SGE från Toyota är också en riktigt liten fin maskin.
34.5mm ventiler std på insug, med sätena som är går det i 35.5.
86borr 86 slag.
portar just nu en sådan men har inga bilder förutom denna:
det är riktigt fina downdraftkanaler på insug med relativt stora kanaler redan std.
finns nog massvis med mat att porta i också, har inte mätt, men toppen fastän den är väldigt liten likt en opeltopp så väger den säkert 8kg mera(mera gods)
Re: Bästa värsta motorn......
Postat: sön feb 02, 2014 1:44 pm
av Tore Bjerke
3SGE etter 98mod. er over 200 hk original som sugemotor. Her må det være stort potensial for effekt.
Tror denne motoren var basis for Le-Mans biler med turbo. Da må det være holdbare greier også.
Re: Bästa värsta motorn......
Postat: mån feb 10, 2014 8:45 pm
av p.hedman
Ok volvo kan än v8 med gött sound nästan lite Weber sång bara att lyssna
http://www.youtube.com/watch?v=vQ3jXFJMVrc
/ peter
Re: Bästa värsta motorn......
Postat: tis feb 11, 2014 10:03 am
av Niklas Sandström
Det var lite knepigt motorljud, lät ju inte som en åtta utan mer som en fyra med webrar.
Men 60 grader mellan bankarna är ju också lite udda.
Re: Bästa värsta motorn......
Postat: tis feb 11, 2014 12:51 pm
av Enok
Är väl 180 graders vev i den.
Re: Bästa värsta motorn......
Postat: tis feb 11, 2014 12:55 pm
av Niklas Sandström
Funkar en 180 graders vev i en 60 graders v8? Det blir inte obalans i den?
En 90 graders V8:a med 180 graders vev får ju ett mycket mer högfrekvent ljud.
Re: Bästa värsta motorn......
Postat: tis feb 11, 2014 1:32 pm
av Enok
Med en 180 graders vev så blir motorn som två raka fyror vinkeln mellan bankarna har liten/ingen betydelse.
En v8:a med 90 graders vev blir som fyra v2:or, då har vinkeln mellan bankarna betydelse.
Re: Bästa värsta motorn......
Postat: fre feb 28, 2014 9:03 pm
av p.hedman
Fick reda på i dag att mitsubishis evo topp passar bolt on på deras 2,4L motor som sitter i 4cyl voyager och deras minivan då får man en bigblock EVO

på hela 2,4L / Peter
Re: Sv: Bästa värsta motorn......
Postat: fre feb 28, 2014 9:22 pm
av Ascona 400
p.hedman skrev:Fick reda på i dag att mitsubishis evo topp passar bolt on på deras 2,4L motor som sitter i 4cyl voyager och deras minivan då får man en bigblock EVO

på hela 2,4L / Peter
Det är en Mitsubishi-motor, motorkod 4G64. Sitter även ett ett antal olika Mitsubishi modeller.. Blocket ser exakt ut som en 4G63 som sitter i Evo 4-8 förutom att det är 6mm högre. 4G63 har 88mm slag och 85mm borr, 4G64 har 100mm slag och 86,5mm borr. Bygger en sådan till min TME RS..
Skickat från min MZ601 via Tapatalk
Re: Bästa värsta motorn......
Postat: sön mar 02, 2014 11:51 am
av fugazi
Brian Crower (bl.a) har strokeraxlar/kit till 4g63/64 som är 102mm slag... och det går ju att borra en del också, har för mig jag sett 87mm kolvar nånstans (edit: JE har 87,5mm). Då kommer man nära 2,5liter.
"All new 4G64 block with 4G63 head recently added... 2.6L w/ 106mm stroke."
Re: Bästa värsta motorn......
Postat: sön mar 02, 2014 12:37 pm
av p.hedman
Fördelen med "buss" blocket är väl att du har ett högre toppdäck. / Peter
Re: Bästa värsta motorn......
Postat: sön mar 02, 2014 7:53 pm
av fugazi
Mnjaa. 4g64 blocket har högre block (däckhöjd) än 63... sitter ju även i en hel del Galanter... GDi t.ex... men det är ju inte en buss.
Toppar finns ju i en massa varianter som "passar":
4g63 2,0L (6 och 7-bults) SOHC både 16v och 8v, DOHC 16v och Gdi (16v).
4g64 2,3L , lite samma som /63.... en massa varianter.
DOHC 6-bult (Galant GTi) har jättekanaler...
4g67 (6-bult) 1,8L DOHC (Colt 90-> /Lancer Gti ->92) har i pricip samma topp som Galant Gti, samma block med mindre borr(?).
4g61 (6-bult) 1,6L DOHC (Colt Gti ->89) har mindre kanaler och mindre förbränningsrum än 6-bults 4g63 (även lägre block, mindre borr och inga balansaxlar).
4g63-Evo (7bults) har mindre kanaler (än ovan nämnda (Gti), men inte små).
Hånndajj (Hundai) har licens på 4g grejer men heter inte likadant då...
På min hylla ligger det (rätt mkt grejer bl.a.) en 4g61-topp och bidar sin tid i väntan på ett lämpligt block /63 eller /64...
För en "högkompad" sugmotor avsedd för E85... typ/kanske. Även tiden (och en hel del ork) ska infinna sig.... *suck*
(Det är helt ok att rätta en lekman i ämnet!!!)
Edtiterat stavfel....
Re: Bästa värsta motorn......
Postat: sön mar 02, 2014 8:04 pm
av p.hedman
När jag sa buss menade jag Grandis 7 sitsig , jobbar kompisen har en sådan även en 750hk ++ evo usa byggd , det va han som sa det med 2,4L under delen.
/ Peter
Re: Bästa värsta motorn......
Postat: sön mar 02, 2014 8:10 pm
av fugazi
Han har inte fel....
Och den evon kan ju inte va fel... på något sätt! *asg*
Märk väl... att motorerna är vända åt olika håll (tvärställda) beroende på årsmodell....
Re: Bästa värsta motorn......
Postat: mån mar 03, 2014 12:07 am
av loop
Snurrar nån Mitsubishi-motor åt fel håll? Som gamla Honda?