Bästa värsta motorn......

Diskussioner för erfaret folk
p.hedman
Forumsberoende

Bästa värsta motorn......

Inlägg av p.hedman »

Brukar sitta och tänka på vilken motor som lämpar sig bäst för trimning.. ja Jens lä ju säga B20 :) eller hur , Volvo är ju mycket populär i England trimmas det mycket Ford och i Tyskland trimmas det VW osv men om man ska börja helt från början vad ska man välja ?
Finns det någon outstander ? Någon som ligger lite i skym undan .
Det vore lite kul att höra vilken som ni tycker passar "bäst" till en rökar motor och hur ni tycker att man ska gå till väga.
/ Peter
Pacman
Forumsberoende

Re: Bästa värsta motorn......

Inlägg av Pacman »

BMW V8 har blivit otroligt populär inom drifting de senaste åren. Men...ingen trimmar dem! De bara hänger på en turbo och ett sprut och i bästa fall byter man toppackningar till cooperring. Sen mosar man på med ladd och kör.

Jag hjälper en kompis med ett rätt fränt BMW V8-turbobygge nu, men det blir rätt rejäl trimning med. Separata spjällhus, vassare kammar, H-profil, högre varvtal etc...och en alldeles för liten turbo som stryper ner effekten till runt 650hk...men med massor av vrid och ett register på 2-8000rpm.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Chevrolets LS motorer och även senaste generationen av Mopar Hemi verkar ju ha hur mycket potential som helst.
Relativt enkla motorer och till åtminstone LS motorerna är utbudet av delar till bra pris enormt.
BMW V12 motorn gillar jag betydligt bättre än V8:an, en sån hade varit kul att trimma till 100 literhästar.
Trimmar ni BMW V8 så tänk på att ventilbrickorna och stakarna är i pulvermetall.
Jag gjorde i ordning toppar till en V8 som rasat 3 gånger innan och konstaterade att det var ventilbrickorna som
öppnade sig för att sen låta ventilerna glida igenom.
Men ska vi ta en motor jag verkligen älskar så är det Volvo B20. Finns det nån vackrare och bättre motor?
Dum fråga, såklart att det inte gör.

Erland
p.hedman
Forumsberoende

Inlägg av p.hedman »

Fords 4,6 or ska också vara potenta ,dom åker bra fort i usa med dom motorerna.
Men här hemma har jag inte sett en enda !
/ Peter
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Finns väl flera olika Fordar, 2, 3 och 4 ventil. Koenigsegg har ju nån modell av Forden.
Att Chevrolet smallblock blev en sån populär motor var för att allt passade från alla årsmodeller.
Dessutom hade Chevrolet samma kopplingskåpa på alla motorer, 4:an, 6:an och alla V8:orna.
Otroligt lättmekat och man behövde inte jaga delar.

Erland
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Gjutjärnsversionerna av LS-motorerna är nog en het kandidat
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
phixit
För mycket laddtryck

Inlägg av phixit »

Mest effekt för pengarna lär ju vara BMW V12, läste en Norsk tråd om en "Gatebil" med en oöppnad V12 med turbo dom fick ut 1000hk 1300nm om jag inte mins fel, å den vekar hålla ihop också.

Sen är den ju hel alu så den väger inte allt för mycket, tror det var nästan samma vikt på den som bmws järn sexor.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Om vi ser till 4cyl

Peugeot MI16
Opel 16v(C20xe)
Toyota 2.0 16v ,vad den nu heter, uppföljaren till celicans turbomotor, dock utan turbo, satt i corollorna i GrH rally.
Gamla Audi 5an och nya, nya ska äntligen ha ett fint topplock.
BMW M3
Mercedes 2.3 och 2.516v

Det finns massvis, dessa drog jag upp 'utan att tänka efter' ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
phixit
För mycket laddtryck

Inlägg av phixit »

Nissan´s SR20DET ligger mig varmt om hjärtat, en lätt motor, dok är toppen lite bökig å hålla på med om man inte är van med dom, men dom svarar bra på laddtyck redan med std topp.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

De är dock lite 'sköra' i underdelen har jag fått för mig, lätta och fina däremot med alublock.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
fugazi
Forumsberoende

Inlägg av fugazi »

Mitsubishis 6A12 som Jens bromsade köper man ju för kaffepengar och ger ju bra effekt oöppnad.
3,5 liters 24ventil V-6an som heter 6G74 (sitter i bl.a Pajero) finns som SOHC, DOHC och MiVEC. 93mm borr och 85.8 mm slag.
Ganska moderat effekt otrimmad precis som 6A1x-serien men borde ha god trimpotential(?).

4G63 är ju knappast en outstander då alla Evonördar laddar 2,5bar på den...
Men är det nån som sugtrimmat den till bra med effekt?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

som erland säger så är ju både Ls motorn och Mopar Hemi:n av nyare sort blivit relativt billiga och det är fina enkla motorer att trimma på om vi snackar hög sugmotor effekt.

men jag måste erkänna att B20 är ju lite dyrare och jobbigare att trimma än B230 som egentligen är en ganska cool motor då man med rimliga pengar kan plocka mycket effekt med turbons hjälp http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=79039
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=76279
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=71628

det fins ju uppstickare utanför ramarna också som MB som conny har och som han har plågat den både med grymt många mil sen med upp mot 2.35bar laddtryck i bänken 743hk/850nm /6500rpm helt orginal förutom turbo och grenrör och styrsystem förstås http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29291

jo och vill man ha liten kubik och mycket varvtal så är ju 2L mitsubisi v6 en bra motor som ger nära 100hk/l med bara ombyggt halva insuget.
skulle man bygga grenrör så har man över 100hk/L skulle jag tro? ett jäkla skönt ljud vid 8500rpm måste jag säga ur den lilla här inne i dyno rummet (standard fjädrar och allt i den).

mvh jens
SevenEight
För mycket laddtryck

Inlägg av SevenEight »

Naturligtvis finns det motorer som har mer potential än andra. Men - vilken motor man börjat jobba med i tidernas begynnelse har betydelse. Att Volvo är så utvecklad i Sverige är för att de växer på träd. Det har alltid, historiskt sett, funnits ett driv i Sverige att jobba mycket med dem. Evo-toppen är ju faktiskt ett tecken på det. Inget annat land hade fått för sig att ta fram den toppen till en Volvo motor. Och så är det ju runt om i världen - jänkarna jobbar framgångsrikt med sitt, england jobbar ford (låång historia där med Cosworth och kompani och drivet där har ju varit att Ford satsat på rally tex).

På senare tid så har landsgränserna suddats ut - och jag tror att norden stått på frontlinjen oavsett motor här. Orsaken tror jag, är framgångar både för motorbyggare och för bilbyggare i rallycross och rally. Det är väl typ vi som är värst på jorden på rallycrossbilar? Visst, det byggs bilar överallt, men vi är ett litet land och ändå finns det folk i varenda buske som bygger bil eller motor eller lådor. Det finns ett smått fantastiskt DRIV här.

Sen finns det motorer som INGEN gör ett skit med. Tänker tex på Porsches rad fyra och V8. Ren skit enligt mig. Det GÅR säkert att trolla som fasen med dem, men det blir moment 22. Ingen efterfrågar det eftersom ingen gör nåt - när ingen gör nåt så blir det heller ingen efterfrågan. Och så kan det vara med fler motorer också. Audi rak 5:a sugis - hur många såna vassa finns det? Ingen är inte en dålig gissning - procentuellt sett till alla andra vassa sugisar är det då ingen iaf.

Sen tycker jag man ska komma ihåg att under en mycket lång tid så har utvecklingen av motorer, även B23/230, varit driven av att det funnits reglementen. Det folk (merparten) har varit villiga att betala för har varit motorer som går mot en viss klass. Utvecklingen, alltså lönen som alla motorbyggare får, är finansierad av det. Nu, på senare tid, så har det nog skett ett skifte där flk gör mer och mer själv - tänker då på turbo tex - och också vill ha roliga saker i sina "vanliga" bilar, har nog gjort att den större del av pengarna kommer in från folk som inte tävlar. Då blir det också ett skifte i vilka motorer man jobbar med. Märkesfantaster kan ju betala hur mcyket som helst för att bevisa att det minsann går med en Simca oxå! Hur som, mer och mer luckras också reglementen upp och mer blir tillåtet. Plötsligt är det vettigt med V8 i rallycross. Att V8 slagit ut turbo-fyra är ju inte på nåt sätt konstigt. Det är körbart på ett annat sätt. Läste en artikel på speedhunters bloggen om "den sista turbo-fyran på D1" - kul att det finns EN.

Det är ändå smått otroligt vad man kan göra med en B230, en 531 ett par webrar och lite verktyg. Osannolikt. Så - finns det nån bättre motor i Sverige än det? Det är enkelt, det är billigt, det är relativt stadig grund... Är det roligt? Det kan man orda om. Men Volvon är ju byggd av svenskar. Inte direkt optimerad i grunden utan utveckligen av hela bilen har liksom genomsyrats av att inte chansa. Det är liksom inget crazy. Och det var väl också därför den sedan Porsche blev inblandad när B234 skulle fram och samma igen med vit-motorn. Man visste hur man bygger ett 8V som funkar men kraven från kunderna lirade inte ihop med kundernas förväntningar.

Vissa motorer är nog dömda till att bara lämpa sig för turbo - tex Subaru. Är det nån som får för sig att bygga sug-boxer? Varför?

Gränssättande för allt är väl ändå hur mycket man kan göra med toppen. Finns det efterfrågan för special-toppar typ som det finns till alla jänkemotorer eller Evo-toppen så kommer den fram och i teorin är då nästan alla motorer bra - givet då att man kan bygga en egen topp då.

Mycket dill här men min slutsats är väl att det inte finns nån motor eller så finns det oändligt med motorer. Fast B230 är ju ändå vinnaren.

Edit och sidenote - har helt missat mitsu-sexan. Va häftigt, i mitt reglemente måste jag få ut 240hk ur en sån men då får jag göra vad jag vill. Är det görligt med rimliga medel?? I såna fall skulle det ju kunna vara en skojjig spis för mig iaf.
Henrik Eriksson

E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

byter man kamaxlar och jobbar lite bara i topparna så ska inte 250++hk va nån svårighet med 2.0Liter tycker jag då de går att varva 8500rpm standard så ska det nog gå varva över 9000 rätt enkelt med lite värre fjädrar och lättare kolvar mm (om de inte är super lätta redan?) då det är en V6 så får man inte samma problem med svägningar i vevaxlar mm som på raka fyror och sexor heller.

mvh jens
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

p.hedman skrev:Brukar sitta och tänka på vilken motor som lämpar sig bäst för trimning.. ja Jens lä ju säga B20 :) eller hur , Volvo är ju mycket populär i England trimmas det mycket Ford och i Tyskland trimmas det VW osv men om man ska börja helt från början vad ska man välja ?
Finns det någon outstander ? Någon som ligger lite i skym undan .
Det vore lite kul att höra vilken som ni tycker passar "bäst" till en rökar motor och hur ni tycker att man ska gå till väga.
/ Peter
Är tanken så mycket effekt som möjligt eller så mycket effekt som möjligt för en viss motorstorlek?

Och är det hk per krona som räknas eller vad?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar