Trans Am dubbelturbo - Lackpreparering

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
v8anders
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av v8anders »

Jo "Hot-soak" startproblemen känner jag till. Därför bytte jag till en Hitachi ministarter efter att ha renoverat en
GM-startmotor med ny solenoid utan att få runt motorn (även kall).
Bytt batteri, renoverat generator etc... Har haft enorma problem med startmotorn.

Kallstartsproblemen gick bort när jag monterade ministartern (chimsad för rätt avstånd), plötsligt snurrade motorn igång med samma batteri som bara fick originalsolenoiden att klicka...

Avgasdelarna som ligger i närheten av startmotorn har headersbandage lindat runt sig vilket var ett krav med headers och original gm-starter,
annars funkade inte startern efter några minuters körande (klick-klick).
Men en värmesköld kanske inte är fel det heller, ministartern kanske är känsligare än originalstartern.

Fälgarna gillande jag inte från början, testade att lägga ned en Corvette C5 bromsskiva när jag tittade på dem och köpte dem bara för att skivorna fick plats.
Visade sig vara på det berömda håret, fick tom nagga bromsoken i kanten för att de skulle passa.

Men efter att guldstripesen försvann från bilen så börjar jag tycka att de passar mer o mer (finns snyggare) men svårt o hitta som passar en tunn plånbok. Har funderat på att lacka dem svart alt. mörkare gråmetallic.
Twin Turbo Trans Am, E85
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
v8anders
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av v8anders »

Har påbörjat (redan lite less) projekt "fixa lacken", något som borde ha gjorts redan 1996 då jag köpte bilen..
Ett antal stenskott har ju blivit till små bruna prickar och börjar man slipa lite så blir det snabbt femkronor innan det "bruna" är borta, dock väldigt ytlig rost.

Frågan jag måste ställa är hur jag bör behandla dessa "femkronor" där ren metall slipats fram.
Räcker det med spackeln direkt på och sen epoxyprimer innan slipgrunden eller behöver jag behandla metallytan innan spacklet och isåfall med vad (produkttips)?

Vore inte fel med något enkomponentsval då det kommer att gå lång tid mellan varven jag är i garaget.

Slänger in en liten bild på bakskärmen som den ser ut nu.
Slipad med 240 korn och avtorkad med Lacknafta (sus i skallen).
Bild
Twin Turbo Trans Am, E85
v8anders
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av v8anders »

Får börja med att ursäkta mig - inga uppdateringar på två år?!?!? Det beror på att jag förra året fick en dotter och det har varit segt under lång tid att komma igång..

Men tids nog ska man sätta fart iaf.. Kompressor, punktbläster, blästerskåp mm har köpts in. Har under några semesterveckor fått ihop tillräckligt många timmar för att demontera alla lösa plåtdelar för att fixa dem separat och samtidigt gett järnet på att slipa, blästra och spackla dörrar+bakskärmar.

Resultatet blev att igår och idag kunde jag lägga heltäckande CA-primer på delarna mot för att tidigare ha fått duttat till och från...

Nu stundar ett enormt riktarbete på förardörren samt en massa mindre fixar som kommer att ta mer tid än jag vågar fundera på...

Förhoppningen om att hinna lägga slipgrund innan hösten riskerar att grusas då semestern tar slut denna vecka och en badrumsrenovering måste ta fart igen...

Bild

I garaget står även den brutna kulör som bilen ska få framöver, lite ambitiöst att tro man skulle hinna med det innan vintern kanske.. Men man vet aldrig.
Twin Turbo Trans Am, E85
v8anders
Ganska mycket laddtryck

Re: Trans Am dubbelturbo

Inlägg av v8anders »

Sommaren 2015 - Det dröjde fram tills nu innan bilen återigen gick igenom besiktningen - nu som veteran.
Den lackades om för två år sedan även om det kvarstår våtslipning.
Turbon är bortplockad för stunden och den har åter fått förgasare. Anledningen var problem med Megqsquirtdatorn samt en trasig fördelare (som gett olika tändförställning beroende på sitt eget humör).

Bild

Mer info kommer då projektet återigen har kommit till liv.
Twin Turbo Trans Am, E85
Skriv svar