Big Al skrev:Bra länk!
Största vinsten är alltså att verkningsgraden ökar och att man kan köra lambda 1 över hela registret. Helt klart nått som biltillverkarna vill ha men inte direkt vi som letar effekt , för oss är det bättre att använda turbinen på avgassidan
Kan tänka mig att i varmare länder så kan denna lösning vara en stor fördel. Men i kalla Sverige så är det inte så effektivt.
Skulle vara skoj å se om en vanlig 2-stegs serieturboanläggning skulle spöa denna lösning i verkningsgrad. Högre tryck vs kallare luft.
Eller så tänker man ett steg längre o utnyttjar den kalla luften till att flytta spikningsgränsen ihop med ett lambda på ca 0.8 och ett spiktåligt bränsle för ytterligare högre laddtryck och högre effekter
Jag vill påpeka att summan av det här turbosystemet är konstant.
Du vinner kyld luft, men du förlorar i förluster och motstånd.
exempel..
gastub.
du fyller den med 250bar och samtidigt kyls den så inte gasflaskan smälter.
det går åt massvis med energi att kyla, (Värde x)
Tuben lagras sedan i rumstempratur.
När du tömmer tuben absorberar den 'tillbaka värmen' du kylt bort.
och man ser hur tuben fryser till is.
sen får ni krana på elementen igen för det blev kallt i rummet(Värde y)
X-Y=0
Jag är alldeles för lågutbildad för att förstå det motsägelsefulla till fullo.
Men om lennart zander och volvo lastvagnar tror på det så måste det ju ligga nåt i det.
Förmodligen har ett helt batteri ingenjörer räknat o testat på det, innan resultaten publicerades.
jag har börja städa upp några block till de nya motorerna som ska byggas.
Ett tidigt block från en 60 tals B20 och ett från en 75 240.
jag började med att slipa bort lite gjut skägg runt ramlagrens infästning och runt kam lagrigarna mm och tyckte att det gamla blocket va snäppet finare i gjutningen.
sen så sonic mättes cylinder väggarna 4 cm ned i blocket åt de fyra vädersträcken och även där så va tjockleken mer centrerad i gamla blocket då de bara diffade mellan ca 5.1 till 5.5mm på alla cylindrar nått ställe va 4.9mm.
de nyare -75 blocket låg stadigt på 5.0-5.3 på ena sidan motorn och på andra sidan va det 6.0 stort sätt hela vägen (det va tunnare på tryck sidan, alltså på fel sida) så man kanse ska förskuta borrningen lite på det blocket?
upptäckte också att det gamla blocket hadde betydligt stadigare ramlager bultar (har inte tänkt på det förut) men det är säkert nått som varken gör till eller från.
fins det nån som säljer Hard-block i detta land? kanse skulle fylla lite längs ned ändå? ska fundera på det mer sen.
hur rengör man blocket invändigt i kylkanalerna på ett enkelt men effektivt vis? funderar på att montera dit en motor värmare i det tomma frost plugg hålet och fylla i kok hett vatten med costiksoda, fungerar det bra? känns fel att köra i bläster sand då det är svårt att få ut allt sen.
jag har köpt rock block av löven, hard block vet jag inte. du kan ju även
testa med citronsyra att rengöra. antingen som du skrev eller om du stoppar ner hela blocket i ett gammalt oljefat och monterar ett par motorvärmare på det det finns ju nå rävgift att köpa avsett för ändamålet men kommer inte ihåg vad det heter.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Martin H skrev:jag har köpt rock block av löven, hard block vet jag inte. du kan ju även
testa med citronsyra att rengöra. antingen som du skrev eller om du stoppar ner hela blocket i ett gammalt oljefat och monterar ett par motorvärmare på det det finns ju nå rävgift att köpa avsett för ändamålet men kommer inte ihåg vad det heter.
jag vill hälst inte doppa hela blocket då de vassa medlen äter på mässing grejorna till fördelar lagren/olje pump och kamlager.
den sitter på bilen som det ännu inte är färdig kört med. ingen märkvärdig topp heller den ska va snabb att ersätta vid haveri med en ny (max 24 tim jobb får det läggas på en komplett topp). det är en tävligs bil inte en "ha värsta grejorna i garaget bil"
Kadett4wd skrev:Energi kan inte förstöras, bara omvandlas.
X-Y=0
tror du man har lika mye effekt(Nm på veven) med og uten "supercool",even om man kan kjøre lambda 1 over hele registeret? vil det bety at man utnytter mer av energien i bränslet,men at vinsten brukes til å kjøle lufta?
Jens Gustavsson skrev:hur rengör man blocket invändigt i kylkanalerna på ett enkelt men effektivt vis? funderar på att montera dit en motor värmare i det tomma frost plugg hålet och fylla i kok hett vatten med costiksoda, fungerar det bra? känns fel att köra i bläster sand då det är svårt att få ut allt sen.
Jens,jag har testat och kan fixa fosforsyre tvätt!
hur grymt somhelst! andvänds för tvätt av värmepatroner
om man låter det stå ett tag ser blocket blästrat ut på insidan
Hej!
Fick du tag på Hard block?
Löve'ns har något som heter Rok block, har någon provat detta?
Jag söker nämligen själv också, tycker det borde finnas i Sverige så man slipper krångla med usa.