Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. SM 2a 2011, numer såld!!!.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Min gamla VEGLIA varvräknare som satt i panelen fungerade inte med signalen från MS. För att utesluta signalfel testade jag med en Autometer mätare och den fungerade. Autometermätaren var dock 5" och hålet i panelen bara 80 mm.....Hmmmm. Jonas Back hade dock ett tips jag testade.

Plockade isär Veglian ( var inte helt enkelt då man fick bryta isär sargen för att kunna dela den ):
Bild

Sedan lödde jag fast den GULA kabeln ( signal ) EFTER motståndet som satt där istf FÖRE:
Bild

Och ta mig tusan hade inte Jonas rätt!!!! Nu fungerar den gamla VEGLIAN med varvräknarsignalen från MS
:thumbright: .

TACK JONAS :thumbright: :thumbright: :thumbright:
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Blir rätt mkt värme som bekant av en turbo samt grenrör, särskillt i båten då den laddar mycket och långa stunder. Har monterat lite värmeskyddande plåtar för att spara tändkablar samt tändspole:
Bild
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

fortsätter även att "sminka" den gamle. Kommer bli en röd rand nedanför sargen till sittbrunnen och utanför den ner till relingslisten ytterliggare en annan färg:
Bild
Bild
Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

innan jag kan måla kanten nedanför den röda randen var jag tvungen att plasta lite gamla skador. mycket slipa. plasta, slipa, spackla och slipa blire......:
Bild

Nästa uppdatering så kommer HELA båten vara målad över relingslisten, blir spännande att se resultatet.....

//F.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Snälla Freddan, jag och Micke vill att du ska kapa bulten som håller i värmeplåten på andra bilden, annars så är det full pott som vanligt :hihi: :twisted:
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Ser ju kanon ut Freddan :)
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Peppe: Kapa bulten? ALDRIG!!!!!! Vet du hur dyr den var!!!!!

//F.
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

DONE!!!!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Ta mig tusan ser den inte lite snabbare ut? :hihi: :thumbright:
Användarvisningsbild
Tobias Lindqvist
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: ons jan 16, 2008 10:34 pm
Ort: norrlands huvudstad(sundsvall)

Inlägg av Tobias Lindqvist »

ser förjävla bra ut måste jag säga .. vart lägger du i den när du är ute å testar ??
Tobias Lindqvist
SUndsvall
Användarvisningsbild
DRIVERINBLACK
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor dec 31, 2009 1:11 am
Ort: sundsvall
Kontakt:

Inlägg av DRIVERINBLACK »

ett tips är att linda grenröret med värmebandage. så slipper du problem med värmen sedan. på hojen funkar de klockrent ;)
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Jo visst skall grenröret lindas vid ett senare tillfälle. Det är dessutom ett regelkrav så det har jag planerat redan serru. Dessa värmesköldar räcker dock för tillfället när jag testar i viken.

Appropå tester så äre snart dags att se om jag hittar nå mer fart. kommer prova lite olika proppar nästa vecka.

//F.
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Huven på båten var tvådelad och öppnades och varsin sida. Den var försedd med diverse fula scoop och lagningar samt ett gigantiskt hål från diverse avgasystem.

Här är några av bitarna jag kapat bort för att få den att passa med mitt turbosystem:

Bild

de bitar som var hela och gick att använda monterades på båten och skruvades fast i en träram för att behålla sin position:

Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

kapade till en passbit från en glasfiberplatta:

Bild

här är passbiten fastskruvad i resten av pusselbitarna:

Bild
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

plastade först alla skarvar på undersidan och sedan på ovansidan ( på bilden ):

Bild

Nästa steg är en "bula" för gasstaget, fylla igen hålet efter det gamla fula scoopet samt att lägga i bitar i bakkant där sargen saknas. Sist när huven är "hel" och någorlunda stabil kommer jag kapa upp hålet för det nya scoopet och plasta fast det.

Som man ser på bilderna så saknas ena hörnet på huven. Det SKA vara så för där kommer Turbo, wastegate och avgassystemet att sitta.

Forts följer......
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

har plastat ihop delarna till huven och även plastat fast det "nya" scoopet. Lite fästärkningar måste åxå plastas sedan äre massor att spackla å slipa innan huven med scoop kan målas:

Bild
Bild
Bild
Skriv svar