Sida 41 av 132
Postat: tis jun 08, 2010 9:46 am
av lord_nordkvist
verkar kosta att ligga på topp
ska bli kul å se när du får lite sprutt i vegan.. dom eju för övrigt riktigt charmig alltså.. riktigt hård kärra

Postat: tis jun 08, 2010 12:54 pm
av Andreas Arthursson
Jens Gustavsson skrev:Palle/Kubbe!. skrev:kollade du hjälmen?
jag har fått låna en. vet ej vilken hjälm man behöver senare? värkar va lite olika bud vem man frågar.
alkohol bränsle, överladdat och delar av torpeden aluminium så är det nästan sfi-20 grejor man behöver (typ pro mod grejor) men det kan inte va hela sanningen? isåfall blir säkerhets grejerna dyrare än hela min bil

Det stämmer. De var på och hacka på mig ända tills de såg att jag hade torpedvägg i plåt.
Postat: tis jun 08, 2010 12:59 pm
av Jens Gustavsson
jag får kanske bygga en ny kåpa runt mitten av torpeden då är allt i torpedväggen i plåt i allafall.
ska höra med min polare som är plåtslagare.
vad vill de att du ska ha för hjälm märkning Andreas?
Postat: tis jun 08, 2010 1:44 pm
av Andreas Arthursson
Jag har vanlig Peltor hjälm + balaklava + nackskydd.
Postat: tis jun 08, 2010 2:13 pm
av Mattz Larsson
Det här står på SBF:s hemsida bara och kolla så märkningen stämmer.
Men skilnaden på en DR bil hjälm och en annan är att den är brandklassad vilket inte är så dumt.
Simpson har en hjälm som det är hyffsat pris på ca 2800:- 0ch om det skall vara HANS fästen tror jag att den blev 1000:- dyrare men kolla deras hemsida
Jens du får väll fixa så att JP sponsar dig ni bor väll nästgårds.
ET 10.5 Hjälm
Hjälm är obligatorisk vid en tid under 14,00 (8,60) sekunder. I alla öppna fordon och fordon ut-rustade med båge eller bur är hjälm obligatorisk. Se DRT 10.8.
Fordon, med en tid över 10.00 (6,40) sekunder
Täckt fordon:
Öppen eller integralhjälm enligt SNELL K98, M2000, M2005, M2010, K2005, SA2000, SA2005, SFI Spec. 31.2A, 31.1/2005, 31.2A, 41.1A, 41.1/2005, 41.2A. Peltor (Bilsporthjälmen) godkänd enligt SIS norm. Se DRT 10.8.
Öppet fordon med frontmotor med kompressor, turbo eller lustgas:
Intergralhjälm med visir enligt SNELL SA2000, SA2005, 2010, SA2000, SA2005, SFI31.2A, 41.2A. Se DRT 10.8.
Öppet fordon med motor utan överladdning eller lustgas:
Intergralhjälm med visir enligt SNELL . M2000, M2005, M2010, K2005, SA2000, SA2005, SFI Spec. 31.2A, 41.2A. Se DRT 10.8.
Fordon med en tidsintervall mellan 7,50-9,99 (4,50-6,39) sekunder
Täckta fordon:
Integralhjälm enligt SNELL M2000, M2005, M2010, K2005, SA2000, SA2005, SFI Spec. 31.2A, 41.2A. Se DRT 10.8.
Öppna fordon med frontmotor med kompressor, turbo eller lustgas:
Intergralhjälm med visir enligt SNELL SA2000, SA2005, SFI31.2A. Se DRT 10.8.
Öppna fordon med motor utan överladdning eller lustgas:
Tips!
Postat: tis jun 08, 2010 4:47 pm
av Lyrre
Köp en Snell hjälm. Finns å köpa från JEGS för runt 2000kr! =)
http://www.jegs.com/p/HJC-Helmets/HJC-C ... 9/10002/-1
Borde ju ba funka fint? =)
Postat: tis jun 08, 2010 9:28 pm
av T-27
Tror inte att jag skulle köpa en Snell 2005 M för M= Motorcycle
Köp en Snell 2005 SA =Nomex inredning Integralhjälm
Då har man Hjälm som räcker långt
Sedan så är det ju alltid hur fort man tänker åka !
Om du Klassar in i S/G så räcker det med en Godkänd JetHjälm

Postat: tis jun 08, 2010 10:02 pm
av tho_89
Jens Gustavsson skrev:tack tomas nu fungerar motorn igen och vi kunde backa tillbaka till mappen med mycket mindre MS (4.3 istället för 6.5ms som mest förut med proppade spridare)
va och testade lite i skogen och det är en helt annan motor nu än fast den fortfarande bara laddar 1.0bar.
Låter bra! Inte konstigt om man kollar på rengöringsvätskan i tvätten
Men nu förstår man hur känsligt det är, ska man va noga så ska man köra dem i bänken efter det minsta som är rört i bränslesystemet,
MVH// Thomas
Postat: ons jun 09, 2010 2:51 pm
av Lyrre
T-27 skrev:Tror inte att jag skulle köpa en Snell 2005 M för M= Motorcycle
Köp en Snell 2005 SA =Nomex inredning Integralhjälm
Då har man Hjälm som räcker långt
Sedan så är det ju alltid hur fort man tänker åka !
Om du Klassar in i S/G så räcker det med en Godkänd JetHjälm

Det missade jag! Tur du rättade till det Mats =)
Postat: tor jun 10, 2010 12:49 pm
av Jens Gustavsson
det blir inget kubbe för mig iallafall det är för mycket jobb kvar på bilen.
orkar inte åka dit och bråka om säkerhets grejor som inte är ricktigt bra.
vet ej då nästa tävlig är?
vi satsar på lite finjusteringar och test i skogen istället. synd bara att den inte går att få fäste första 30 metrarna än fast det bara laddas 1.0bar? ska dit med nya däck men jag tror inte att det är det felet. en kombinatin av kort slaglängd i framvagn och sjusterigen av stagen i bakvagnen (ej sjusterbart) är nog närmare saningen.
Postat: tor jun 10, 2010 12:55 pm
av carfreak
Kul att det går framåt! Lite av charmen är ju att få fin justera osv. Nån dag så Jens, då kör du en dunder repa utan dess like!! Lycka till i sommar!!
Postat: tor jun 10, 2010 3:21 pm
av Lyrre
Jens Gustavsson skrev:
vet ej då nästa tävlig är?
Sundsvall är nästa helg =)
Postat: mån jun 14, 2010 6:52 pm
av Jens Gustavsson
Arbets lista före nästa tävlig....
1 kylsystem bygges om så inget vatten kan rinna ut om det kokar.
v2 nya datorerna testas, program installeras mm.
v3 nya däck fram och bak monteras
v4 hjälm provas och lånas av Kjell.
5 extra brickor till bultarna till styrarmar.
6 provkörning på 1.7bar.
7 olje uppsamligs plåt under motorn
v8 antipuls slang pressas om.
9 litet olje lekage turbo slang
10 olje trycks givare
11 släp bromsar och el lagas, höjnings bräda bultas och besiktigas.
Postat: mån jun 14, 2010 8:00 pm
av buddha
Jens Gustavsson skrev:Arbets lista före nästa tävlig....
Verkar vara i sävartid ca 4 timmars jobb

Postat: tis jun 15, 2010 8:19 am
av Jens Gustavsson
jo man planerar kanske in det på fyra timmar men det tar kanske det tio dubbla då man är en tids optimist
ni som kört under tio sek hur har ni byggt era expantions kärl? jag fick nedslag på de då de sa att det kunde rinna ut vatten.
jag har liknande system jag alltid haft på 142:an men de va inte bra nu helt plötsligt? (vanligt volvo 240-940 modell)