Sida 42 av 71

Re: Jensas STS Speed shop (HX35/940 org grenrör)

Postat: tor sep 20, 2012 9:28 am
av philleee
Weedo med b18? Rör nog bra på sig trots den tunga motorn ;)

HX35:an måste bli rätt snabbspolad med 8 huset?

Re: Jensas STS Speed shop (HX35/940 org grenrör)

Postat: tor sep 20, 2012 10:52 am
av Jens Gustavsson
jag har fått lära mig nyligt att det är en Cornado GT från piteå på 60 talet. den platt bottnade modellen.

jag har inte testat den här turbon själv på nått men den borde ladda tidigt tycker jag, den har nog inte sådär super lågt avgastryck som super HX35 med twin entry avgas del och 12-14# avgashus men en hårresande turbo på ett original grenrör till volvo 4 cyl eller till en 5cylindrig motor som volvo vit motor eller audi som vi ha mellan 300-500hk med standard eller custom grenrör.

jag kom på att jag inte sagt nått exakt pris på den men grund turbon som den är kostar 7490kr med moms sen med en portad wg och med ca 1.5 dags jobb så blir den tyvärr rätt dyr ca 11000kr om det ska va lönt för mig som firma att göra i ordning den. jag kan nog sälja den med en preppad wg och flänsar så man får svetsa och greja lite själv för ca 9000kr

Re: Jensas STS Speed shop (B18 sport båt)

Postat: tor sep 20, 2012 8:33 pm
av HenrikGM
Jens Gustavsson skrev:här kommer en bild på en sävar special SUPER HX35 med singel entry #8 avgashus 54mm in och 55mm ut som är anpassad för montering på ett orginal grenrör och tanken är att man ska kunna smyga sig igenom besiktningen och ända ha luft för 450-500hk i en 240 eller 740/940 med smyg placerad fult portad och preppad 38mm wastegate under turbon 8) .

Bild
Hi Jens.
Looks really nice.

How would an engine concept look like to maintain emission values, and go above 400bhp?
Especially how would the driveability be, if one would want this combination as daily driver.
I definately do see the advantage of using the stock manifold over a fabricated one for daily purposes, but wont the temperature and backpressure go very high when pursuing the +400 output.

I can see holset also has a #9 housing, and im pretty sure i have seen a #11 housing in hx35 series, but all are splits.
Can you supply bigger than #8 singlescroll if needed?

Lots of questions, but its always interesting to see what you comes up with.

Re: Jensas STS Speed shop (HX35/940 org grenrör)

Postat: fre sep 21, 2012 6:56 am
av Jens Gustavsson
hej det beror på vilken årsmodell som bilen har vilka gräns värden man jobbar mot men om det är en tidig -90 talare skulle bygga med en STS 237 kam med 114-116 nock vinkel och sen använda en insprutning med kamsynk som är optimerad på tomgång och fina spridare. en effektiv men stor kat som tillsammans med bra mappning där man har ganska låg tändning på tomgång ca 5-8 grader och där man prickar av lamdan väldigt exakt på 1.00 . då ska man klara HC värdena på max 100.

andra små trix är att man har bra frisk tändning och ganska varma stift (typ original värme) med 0.8mm gap.

för att få mycket effekt och ändå klara avgasvärdena så ska man ha bra topp men ändå med ganska liten area som vår CNC 530 då behöver man inte så vass kam för att få mycket effekt. sen rekomenderar jag en laddtrycksstyrning som ger lite högre tryck över 5000 rpm. då ska den ge bra effekt upp till riktigt höga varv (7500rpm) om man vill det? ändå gå fint på tomgång och klara avgasvärdena.

Man kan ju vad jag vet E85 besikta sin bil fram också fram till en viss årsmodell??
då får man ju köra med en annan motor styrnig helt lagligt också. det ökar effekten rätt markant också.

jag tror inte att avgastrycket kommer att bli så högt ändå med ett bra avgasystem på +3" det är inte heller en motor kombination som är jätte känslig för lite högre avgastryck än vad laddtrycket är.

jag har inga större avgashus hemma men jag kan kolla upp om det går att få tag i det. men kom i håg att ett singel entry hus flödar mer på samma area som ett twin så det är inte så litet som det låter.

mvh jens

Re: Jensas STS Speed shop (HX35/940 org grenrör)

Postat: fre sep 21, 2012 9:28 am
av Gustav
Har ni kollat om wg-installationen funkar med original (ft/fk) filterflyttare och oljekylare? eller om man måste ta bort den...

Re: Jensas STS Speed shop (HX35/940 org grenrör)

Postat: fre sep 21, 2012 1:39 pm
av Jens Gustavsson
det ska rymmas. i värsta fall kan man gå på ett lite mindre filter eller vinkla wg några mm mot down pipen till om det ska va till en sån bil.

Re: Jensas STS Speed shop (HX35/940 org grenrör)

Postat: sön sep 23, 2012 8:46 pm
av Jens Gustavsson
Jag ska ned till Tierp den 28-29 för dragrace med Vegan! Sen kommer jag att ta med mig lite grejor till Tierp med special priser dagen till ära, sen slipper ni ju frakten också :thumbright:
Ni från Norge kan ju också handla och slippa tull och så :)

Jag har som exempel ett par nya SUPER HX40 turbos för 500kr lägre pris de dagarna på plats där. standard pris 7490kr med moms . 6990

sen har jag några STS 247 och 237 kamaxlar för 200kr lägre pris 1890 standard pris med moms . 1690kr

full race ventil fjädrar till 8v +8000rpm. standard pris 1200kr 995kr

även COUGAR racing olja.


hör gärna av er i förväg då jag inte har så mycket last utrymme i bilen så då jag inte kan ta med en massa grejor som kanske inte kan säljas.

jens@savarturbo.se 0738063737

Bild

ni har hittat rätt då ni ser en Ful Vega Med B20 :hihi:
Bild

Re: Jensas STS Speed shop (Special priser i Tierp 28-29)

Postat: sön sep 23, 2012 11:10 pm
av S Iwarson
Jens, checkar du in på Torsdagen mitt på dan eller blir det mot kvällen till?
Om du har tid kan vi svinga en bägare och prata lite motor innan allt drar igång på Fredagen.
Lär ju bli fullt upp sedan. :wink:

Re: Jensas STS Speed shop (Special priser i Tierp 28-29)

Postat: mån sep 24, 2012 10:02 am
av Jens Gustavsson
vi kommer nog fram efter middagen nån gång på torsdag. målet är att hinna besiktiga bilen på kvällen före så vi hinner fixa om det är nått före fredagen.
det blir jag, fredde holmgren (vit pv) och magnus boström också som mekare. mattias sangren kommer senare också :thumbright:

Re: Jensas STS Speed shop (Special priser i Tierp 28-29)

Postat: sön sep 30, 2012 4:26 pm
av John Rönnbäck
Liten fråga. Vad är det för mått på hålbilden på t3-flänsen till dessa turbo (hx35,40) hade tänkt ta hem flänsar inför grenrörbygge.

Re: Jensas STS Speed shop (Special priser i Tierp 28-29)

Postat: sön sep 30, 2012 4:36 pm
av MGP
Var klarar en super hx40 av? :-)

Re: Jensas STS Speed shop (Special priser i Tierp 28-29)

Postat: sön sep 30, 2012 7:58 pm
av Tommy Luhr
vart är alla inlägg?

Re: Jensas STS Speed shop (Special priser i Tierp 28-29)

Postat: sön sep 30, 2012 8:54 pm
av larsat
Märkligt jag var i Tierp igår i annat ärende, såg dom hade motorbana där, o att det var endel bilar ute o for, men ringde ingen klocka om att jag läst om det i denna tråden :P Var inte så värst väder lör em dock..

Re: Jensas STS Speed shop (Special priser i Tierp 28-29)

Postat: sön sep 30, 2012 8:55 pm
av Steve
Tommy Luhr skrev:vart är alla inlägg?
Jens har ju två trådar om det är det du menar?

Re: Jensas STS Speed shop (Special priser i Tierp 28-29)

Postat: mån okt 01, 2012 6:46 am
av A.Kronberg
Ser att du svetsat fast wastegaten i avgashuset, funkar det bra att svetsa i avgashuset? Har en hx40 (ingen super) själv som behöver svetsas.