Sida 44 av 51
Postat: mån maj 24, 2010 8:46 pm
av Johnny H
GordonE skrev:Hejsan!
Lägg på en rem nu så att det blir lite kört i sommar!
Angående växellådsinstallation så måste man höja kardantunneln en del, men det är helt klart värt ingreppet när man väl har en fungerande växellåda! Sen måste kardan längas lite med.
Är det planerat att bänka maskin när den är klar??
Mvh Gordon
Jag ska försöka remma på lite imorgon så det iaf händer nått.
Hur mkt måste man bygga om för att få dit lådan då? Mkt eller??
Kardan tänkte jag låta min lokala mek verkstad bygga åt mig.
Bilen kommer att mappas/bänkas av Roger på Motor Nord, precis som förra året.
Jag hoppas att effekten hoppar upp lite iaf...vill nog ha ca 650 iaf.
Men vi ser väl vad det blir.
Hur går det med din då?
Postat: mån maj 24, 2010 9:07 pm
av GordonE
Johnny H skrev:
Jag ska försöka remma på lite imorgon så det iaf händer nått.
Hur mkt måste man bygga om för att få dit lådan då? Mkt eller??
Kardan tänkte jag låta min lokala mek verkstad bygga åt mig.
Bilen kommer att mappas/bänkas av Roger på Motor Nord, precis som förra året.
Jag hoppas att effekten hoppar upp lite iaf...vill nog ha ca 650 iaf.
Men vi ser väl vad det blir.
Hur går det med din då?
Härligt, jo jag kommer ihåg att du var där sist. 650hp borde ju inte vara några som helst problem.
Man får kapa en del i tunneln, men det är inte så mycket som behöver höjas, kanske 5-10cm högt i bakkant ca 40cm långt. Det är lite tight med slavcylindern med, men det går att banka lite samt man får sätta på en snutt rör direkt på den så man kommer nära lådan.
Jag behöver med lägga på en rem, men det räcker med en liten en som det känns nu. Det mesta sitter där, det är mest el som behöves fixas innan jag kan vrida på nyckeln. Känns rätt soft. Men det är en hel del om man ska fixa allt som man vill ha det.
Ska med försöka få bilen mappad i bänk detta året. Det har jag aldrig gjort innan, det ska bli spännande, bara allt håller ihop.
Mvh Gordon
Postat: tis maj 25, 2010 10:01 am
av Johnny H
Gordon:
Tack för infon...ska förbereda min plåt nisse på jobb då.
Skönt att du bara har småpysslet kvar. Önskar nog att jag varit flitigare med min under vintern jag med!
Idag beställde jag iaf nya däck. MH Racemaster 235-60-15 blev det.
Hoppas dom passar också! Eller att jag inte behöver bygga om ALLT i hjulhusen.
Jag hoppas även att mina motordelar kommer i eftermiddag. Vill som bygga ihop motorn nu.
Postat: tis maj 25, 2010 5:41 pm
av Johnny H
Bromsar fram
Nya fjädrar
Motor under uppbyggnad
Motor under uppbyggnad
Triggerhjul som ska dit...

Postat: fre maj 28, 2010 10:55 am
av Johnny H
Nu har jag hunnit få rakt fram däcken också.
Ser faktiskt ut som om dom passar utan allt för stora ingrepp!
Postat: mån maj 31, 2010 10:49 am
av Dallleee
Nu står Johnny å slipar in ventiler.
Med med lite piskande så är nog motorn ihop skruvad den här veckan

Postat: mån maj 31, 2010 7:38 pm
av Johnny H
Ja, idag passade jag på att skruva ihop bottendelen och att slipa in ventilerna.
Ville ge dom en liten översyn iaf.
Toppen är bortlämnad på planing nu och sen väntar ventiljustering.
Efter det är den klar för montage.
Passade även på att skicka iväg triggerhjulet, remskivan och svängdämparen för ihopmontering.
Med lite tur kanske jag hinner börja återmontera motorn i slutet av veckan.
Postat: tis jun 01, 2010 8:31 am
av Johnny H
För att stressa på mig själv lite så beställde jag tid för mappning idag.
2/7 ska den till
http://www.motornord.se för lite körning i bänken!
Postat: tis jun 01, 2010 4:13 pm
av Johnny H
Toppen lyser med sin frånvaro ännu.
Men har iaf fått tillbaka triggerhjulet och hunnit montera fast det.
Så en liten liten bit närmare färdigställande kom jag iaf!
Postat: ons jun 02, 2010 3:54 pm
av Johnny H
Har fått tillbaka toppen och har börjat justera in ventilerna nu.
Insug hamnade på 0,23-0,25 i spel
Avgas tänkte jag lägga på 0,35 eller i värsta fall på 0,30.
Har dock inte rätt brickor hemma för det utan måste jaga såna imorgon.
Vad tror ni, räcker det spelet till??
Postat: tor jun 03, 2010 6:52 pm
av Johnny H
Ventilspel fixat. Vart 0.35-0.40 på avgas.
Har även lagt på toppen men inte dragit den riktigt ännu.
Väntar på att ARP pinnbultarna ska komma först.
Imorgon ska jag justera in kammar/kamkedjan och montera motorfästen.
Tyvärr har jag FORTFARANDE inte fått tillbaka svänghjulet.
Men jag hämtar tillbaka det imorgon oavsett om det är klart eller inte.
MÅSTE som ha det nu....får väl fixa det själv på nått vis.
Sen ska vi nog provmontera motor och låda för att se var vi måste såga upp tunneln.
Postat: tis jun 08, 2010 7:56 am
av Dallleee
Motor och låda sitter i nu provisoriskt för mätning av kardan.
Postat: tis jun 15, 2010 9:10 pm
av Johnny H
Idag har jag monterat ARP bultarna så nu är motorns grund iaf klar.
Passade även på att byta fläns på grenröret. Lite mer fix med det imorgon bara.
Dessutom måttade jag in kardanaxeln och har åkt och beställt ombyggnad på den. Klart denna vecka vart jag lovad!
På torsdag ska svänghjul och tryckplatta balanseras i Sundsvall.
Så imorgon ska jag göra klart det runt turbon med grenröret, olja in och ut samt vattenkylningen och ev främre röret.
Hinner jag ska jag göra klart växellänkaget. Måste såga lite i tunneln för det.
Efter det ska nya sprutet kopplas in och en bensinpump till monteras.
Sen är det rätt nära uppsatart.
Postat: ons jun 16, 2010 9:50 am
av j björk
Hej, jag tycker det låter som mycket ventilspel?
Har aldrig skruvat mercamotor så jag vet inte, men det var väl en 16v?
På min volvo 16v med catcams skulle man ha 0,15 både in och ut.
Postat: ons jun 16, 2010 10:40 am
av Johnny H
j björk skrev:Hej, jag tycker det låter som mycket ventilspel?
Har aldrig skruvat mercamotor så jag vet inte, men det var väl en 16v?
På min volvo 16v med catcams skulle man ha 0,15 både in och ut.
Orginalspecifikationen säger insug 0,10-0,20 och avgas 0,25-0,35.
Ligger gärna i största läget eftersom jag redan smält ner en topp pga dåligt spel.
