Sida 44 av 62

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: fre apr 12, 2013 10:01 am
av knotan
ja, men jag tänker som du och jag tror det är nog så orginal på bilar,
men sen tänkte jag att det är ju typ 5 ggr fler tänder på svänghjulet än på starten så slitaget borde ändå jämna ut sej på den vägen???

blir ju inte överdrivet många starter på ett år heller i bästa fall (beroende på hur ofta man får kärringstopp dvs :P )

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: fre apr 12, 2013 10:06 am
av knotan
ang baksätet har jag fått svar nu å det går inte helt lagligt att regga,
dock har det inget med deformationszonen att göra,
utan för att på en så pass modern bil (96 eller nyare??) så måste det finnas krockgodkända infästningspunkter för bälten för det ska vara godkänt..

nu har jag använt "orginal" fästen för lastinfästning i bagagaet (finns fyra st , ett i varje hörn å jag har använt dem två närmast sätet)

men det var inte säkert att dem var godkända bältesinfäsntningar, det var iallafall inget som fanns dokumenterat ATT dem var det vad tekniske på SBP kunde hitta i sina papper tyvär...

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: sön apr 14, 2013 9:56 pm
av knotan
sååja, nya r888 å 17" på bruksbilen...
satans vilken kärra å gå som på spår, men nu känns dte plötsligt som det saknas en 50-100 hästar , kanske liiiite mer laddtryck??
NEEEEJ det är en bruksbil ju!!!
hehe :P

fått hem nya "riktiga" dreven med nu, glömde dock ta bild på dem, behövs lite svets sen en vända i svarven med dem bara!!!

Bild

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: mån apr 15, 2013 9:27 am
av Timsan
Subborna har en viss förmåga att spåra lite tyvärr, men annars väldigt gosiga bilar! :D

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: mån apr 15, 2013 12:18 pm
av knotan
Jo den blev lite spårig med nya däcken men det år bara hålla i ratten så går det bra...

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: mån apr 15, 2013 11:00 pm
av knotan
starten klar, återkommer när fästena är färdiga,
inte hundra bestämt hur jag vill göra med dem än, men tror jag har en bra lösning :)

Bild

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: ons apr 17, 2013 4:29 pm
av Timsan
Du har ju inte brist på finurlighet, så det ska nog bli bra :)

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tor apr 18, 2013 7:50 am
av knotan
Funkar klockrent. Den övre m8 långmuttern ska bytas mot en svarvad m10 distans...

Bild

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: sön apr 21, 2013 8:57 pm
av knotan
bakvagn på plats å börjat montera ihop igen.

blir en liten kylfläkt i år med, ville ju gå varmt i lineup på depåområde å stå på tomgång... hoppas denna lilla 100 wats fläkt ska räcka till att kyla på tomgång??

ingen som vill köpa dem gamla lågprofilsdäcken???? borde greppa rätt vettigt både rakt fram å ändå gå å svänga med på en lite tyngre vagn, kanske lite gatrace ?? :thumbright:

till höger ett 225-45-17 som jämförelse

Bild

Bild

Bild

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: sön apr 21, 2013 10:16 pm
av Bensinskallen
Har du fått mekhjälp? :wink:

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: sön apr 21, 2013 10:23 pm
av knotan
japp har ju numera 4 små som hänger med i garaget när man skruvar, hehe :)

vilket borde bevisa motsatsen till vad många tycks tro att man måste sluta med bilar när man får barn :)

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: ons maj 01, 2013 10:51 pm
av knotan
dåså. bilen ihopmonterad, upptankad, varmkörd, lådan testkörd på pallbockar, allt tycks funka bra än så länge,
nu återstår riktig testkörning

Bild

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: tor maj 02, 2013 5:28 pm
av Robin Olivi
Trevligt. Någon bankörning inplanerad?

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: lör maj 04, 2013 5:25 pm
av knotan
jodå finns en del inplanerat, ett"hemöigt" evenemang nästa helg , sen Anderstorp den 6e juni.


testkörning i torsdags, gick skitbra typ 15 min, nya däcken bettar satan, mycket bä'ttre i växellådan, nya hjulinställningarna gjorde under

sen under fullast på 5an (toppfart 280km/h) så började den bluddra, man hör ju inte direkt motorn bakom sej så kändes bara att nått var galet.

tebax till depån, ryker satan om avgasrören så fort man försöker varva, går inte på alla burk, och när varningslampan i displayen tänds slår jag direkt av maskinen innan jag hinner se vad som står i digitaldisplaen i dashen. :doh:

iom den rök satan så tebax till garaget, misstänker toppackning så gör såklart komptest först av alt. mycket riktigt mellan 12-11 kilo på alla burk utom en (cyl 3) med 7 kilo.

solklart rasade toppackninger tänker man såklart och bort med topparna, "tvättade" avgaskanaler på cyl 3 och 4, toppackningsras???
hmm, nej inga läckage på dem, , var kom röken ifrån?? hmm, rasade ringland?? isär med blocket, ur med kolvarna, nehe, inga fel här, på 3an var alla tre ringapen på samma sida??, vilket borde förklara det lägre kompet??

ju mer jag tänker på det så inser jag att den troligen har haft lite låg vattennivå, och tempgivaren till sprutet sitter på nästan högsta punkt i termostathuset, i kombo med typ 2 dl expansionskärl (vilket troligen räcker för en sugmotor men kanske inte för en turbo??)

kollar "loggen" i sprutet å sen mappen som ligger i, visst fan, "limphome" med ignitioncut vid 100+c , med +3500 rpm :? ¨

varningslampan för vattentemp i dashen ligger på 105 grader..

kan det vara så enkelt att jag träffade på "limp home" pga för låg vattennivå , och det oförbrända bränslet vid ignitioncut gav upphov till att den inte gick på alla burk och den oförbrända soppan som sprutar ut i dem glödheta aggen ger upphov till röken??.kan tillägga att röken sved rätt duktigt i ögonen :whistle:

Re: Lola t91--- alfapowerd

Postat: sön maj 05, 2013 11:35 am
av j björk
Det spelar nog mindre roll om man kör turbo eller sugmotor, hur stort expansionskärl man behöver har väl snarare med vattenmängd i systemet att göra?
Varför ign. cut?