Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Tegheim »

Haha, nu lugnar vi ner oss två hekto i laddtryck :) Detta är ju en sug-tråd ;)

Jag har nu ritat lite mer på bärarmsfästet, och det känns redan stadigare.
Mittendelen är 45mm billet-klump, och sedan 2st 4-5mm skurna plåtar ytterst. Rör det sig nu, så är det nog ramen som flexar. Och det avhjälps med diverse stag, rör och inneskärmar sen.

Bild

La på motorhuven för att se hur trångt det var uppåt under, samt för att se hur mycket fjädringsväg jag kan ha innan det blir stora problem. Synd att man inte kan ha bilen lägre, vore fruktansvärt häftigt med DTM-hjulhus som går upp över huven :D

Bild
Bild

ps.
Den där frontbågen som ni ser på alla bilder som det står "Mooseville Performance" på ska ju självklart inte se ut så senare, den är mest där för det estetiska i SolidWorks :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Kadett4wd »

jag e lugn som en filbunke..

Klart du ska ha bilen lägre om du kan, kapa dän innerskämrsbalkarna som sitter på torpeden.. gör nytt. =)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Tegheim »

Det är inte det som är problemet, utan att karossen börjar ta i marken redan :)
100mm frigång som det ser ut nu :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
benkoilovikka
Forumsberoende
Inlägg: 514
Blev medlem: tor maj 31, 2007 3:45 pm
Ort: Pajala/Lovikka

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av benkoilovikka »

Tegheim skrev:Det är inte det som är problemet, utan att karossen börjar ta i marken redan :)
100mm frigång som det ser ut nu :)
Du är grym på att rita! Sitter själv endel och lär mig autocad 2d och lite 3d. Tiden bara försvinner, så kul är det! :hihi:

Prolemet att karossen tar i marken löser du med större fälgar och däck! Vill du ha dtm höjd så sätt några 22" fälgar eller nåt så är du där ;)

Eller så tar du det till nästa nivå och sektionerar karossen! :thumbright:
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Robin Olivi »

Tegheim skrev: Jag har nu ritat lite mer på bärarmsfästet, och det känns redan stadigare.
Mittendelen är 45mm billet-klump, och sedan 2st 4-5mm skurna plåtar ytterst. Rör det sig nu, så är det nog ramen som flexar.
Stål eller Alu? Känns som om det blir ganska tungt o göra i stål, går ju iofs att skrota ur ganska stora fickor.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Toni
Forumsberoende
Inlägg: 809
Blev medlem: tor mar 11, 2010 12:48 pm
Ort: Malmö

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Toni »

"Ska det bli bra, ska man göra det själv"!!!
Så sant som det är sagt, mycket spännande bygge.
Hur ska du justera castervinkeln?
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Tegheim »

Castervinkeln justerar man genom att göra fästet mellan öronen lite smalare, sen shimsar man framför eller bakom. Man flyttar helt enkelt bärarmen rakt framåt, eller rakt bakåt.
Sen gör man samma procedur med Cambern, man shimsar mellan fästet och ramen. Kan visa på bild om nån är nyfiken, lite krångligt att förklara.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Tegheim »

Jag kommer inte behöva ändra detta varje dag, så det gör inget att det är "lite" mek.
Man byter enkelt till olika tjocka brickor på varje sida när man vill flytta bärarmen framåt, eller bakåt i förhållande till den undre för att uppnå den caster man vill ha.
Sedan lägger man emellan olika tjocka shims bakom fästet för att få sin Camber.

Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av fugazi »

Om du inte fasar fästet sådär snyggt utan har det platt kan du ju vända/snurra biten 180° för olika camber...
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Tegheim »

Sant! Dock bara två olika, och man kan då inte heller byta camber utan att släppa på hela framvagnen. Men smart tänkt :-)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Karl Buchka »

Har du kollat hur övriga hjulupphängningen (rollcenter, scrubradius och SAI) reagerar när du justerar cambervinkeln på det viset? Du drar ju den övre-yttre länkarmsinfästningen på samma gång som cambern justeras.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
gottlieb
Forumsberoende
Inlägg: 855
Blev medlem: tor jul 28, 2011 8:56 pm

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av gottlieb »

det är vell ungefär samma modell av framvagnsfunktion som cheva 70talare har.
Användarvisningsbild
MagnusS
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön maj 10, 2009 7:26 am

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av MagnusS »

Även og Saab 900 hade den varianten.
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av Tegheim »

Fick lite inspiration, och stannade kvar efter jobbet igår och gjorde en liten, men vital del till framvagnen.
Broms-ok-adapter :)

Börjar likna något.
Bild

Tada!
Bild
Bild

Det blev väldigt bra, MEN, jag hade flax big time.
Har ju ritat fälgen och bromsskivan med broms nav och sådant för längesen, och jag kan inte ha skivan längre in emot bärarmen, då blir det trångt där.
Nu blev det trångt emot fälgen, ha ca 1mm mellan fälg och bromsok :)
Och jag som var sugen på att ändra ET på fälgarna, åt andra hållet :)

Här är en gammal bild på hur nära skivan ligger bärarmen, kommer ni ihåg?
Bild
Bild

Och här hur det blev emot fälgen igår :)

Bild
Bild
Bild
Bild

Det var en liten uppdatering iaf :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 942
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Volvo 142 -72 med Wankel på 2.6 liter?! Svarvar billet-v

Inlägg av blackadder »

Alltid lika roligt med uppdateringar i denna tråden.

Helt klart en av favorittrådarna!
Skriv svar