Lola t91, såld

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av j björk »

Finns det någon anledning till limp home vid 100grader, Inget tryck i kylsystemet?
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

som sugmotor hade jag den aldrig varmare än typ 60 grader, nu med turbo går den lite varmare iom mer än dubbla effektuttaget.

tror systemet rymmer kanske 6-7 liter.

vet faktiskt inte varför jag har ign cut, har nog bara klantat mej med knapparna vid nått tillfälle...

jag har normalt aldrig över 65-70 grader så länge som allt är som det ska, men ska nog höjja till105-110 grader istället. för å ha lite mer marginal...
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av j björk »

Jaha, ja kör du motorn så kall kan jag förstå den låga säkerhetströskeln.
Om den är mappad så kall kan det ju vara dumt att köra markant varmare.

Kör du full vattenkylning och reglerad temp på oljan?

Jag har hört från annat håll att det ska fungera bra att köra så, alltså så länge oljan är varm går det bra att köra vattnet kallt.
Inga problem med att du måste feta på för att den ska gå bra el. dyl?
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

Både oljan å vattnet ligger runt 70 grader . Upplevde inget speciellt vid mappningen och har inte upplevt några konstigheter annars heller. Både olja å vatten går på full kylning utan termostat.
Motoroljans tank sitter ju inbyggd i väzxelådan så blir ju som en värmeväxlre även för diff/växellådans olja.


Jag var lite orolig för oljetempen med tanke på att få ur etanolen. Men det finns inga spår av att det skulle vara ett problem i praktiken. Startar ju aldrig maskinen om jag inte ska köra bilen så.
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

kolvringarna på 3an låg lite för nära varandra, förutom det kunde jag inte hitta några fel på motorn , vevlager såg som nya ut öven fast dem inte är bytta sen mitten av 90 talet :thumbright:
torrsump är nog bra grejjor det , motorn har ju fått gå rätt mycket hårdare än dem var tänkta fråbn fabrik. alla vevstakar såg raka å fina ut med :)

ihop med motorn, dragit topparna , passa på å göra ventiljustering, sen bara rengöra allt å sätta tebax den i veckan!!

Bild

Bild

Bild
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

lite test då!!! :thumbright:

vid ca 00.30-00.35 går jag in i varvstoppet, efter det vill den inte gå rent på alla cylindrar igen.
om min teori stämmer så hade den säkerligen gått rent igen om jag låtit den svalna en stund å testat igen, men det han jag ju aldrig testa iom jag var så pass övertygad om att jag skjutit en toppackning :hihi:

sjukt dålig fartupplevelse i filmen,... men men..

http://www.youtube.com/watch?v=S5xWB_5W ... e=youtu.be
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av Kadett4wd »

Du vet att kolvringarna kan snurra i sina spår va? ;)
Det är därför man låser dem på 2taktare så de inte ändarna ska gå ut i nån port.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

Jepp . Troligen råkade dem bara stå i det här läget när jag stannade motorn sista gången.. Så det fanns nog inge fel
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Bensinskallen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: tis jul 19, 2011 3:07 pm
Ort: Göteborg

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av Bensinskallen »

Det spelar nog mindre roll om man kör turbo eller sugmotor, hur stort expansionskärl man behöver har väl snarare med vattenmängd i systemet att göra?
Varför ign. cut?
Precis. Bara temperaturdiffen (vilken i regel är lika för de flesta fordon) och volymen som påverkar expansionskärlets volym. Vet man volymen i systemet och utvidgningskoefficienten för vatten så är det en kakbit att räkna ut.

Har man vattenkyld turbo kan det ju dock påverka systemets volym men det är inga stora skillnader direkt.
Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

sådär ja.
nu är maskinen ihop igen och uppstartad /varmkörd.

tyvär kom jag fram till att kylfläkten jag köpt var gränsfall liten så den stiger sakta i temp även med fläkten igång, det får nog dock vara som det är tills vidare, står så pass sällan i kö ändå :hihi:

den går iallafall klockrent på alla 6 burk och är tät överallt,. :thumbright:
i
körde upp den i 80 grader å det tog typ 20min torrgasande/tomgång att komma upp dit och sen fyllde jag expansionskärlet till kanten och drog dit locket, det överblivna får väll pissa ur skvallerröret under första körning.

bara kvar att montera tillbaka intercoolers,golvet, och sist putsa bort alla smutsiga fingeravtryck, tillbaka med kaross å putsa av den med innan säsongens första körningar 8)
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av jol »

Skönt att det var helt då. Har du ingen loggfunktion att lägga till/använda i sprutet?
Peter Strandberg
Alfa kombi
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

jodå, det finns, osäker på hur mycket som sparas, hur man gör osv osv dock :whistle:

har väll tänkt ta tag i det, men det blir liksom inte av.


måste verkligen ta mej i kragen å boka tid igen hos AGs för sista finjusteringen som aldrig blev tid för förra sommaren.
hmm ja, nån gång så dvs .

blir lite svårt å motivera sej bara när den funkar så pass bra ändå :doh:
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

dåså då var bilen helt ihop igen, men en mindre rolig nyhet. råkade kortsluta startmotorkabeln med ringnyckel när jag monterade växelreglaget, jag kan inte svära men misstänker att det är orsaken. efter det blinkar min STACK dasch, oljetryckslampa och shiftlight har lagt av, (oljetrycklampan blinkar , troligen "felkod"?)
och jag får inte upp någon info om oljetryck, oljetemp eller vattentemp...

såå glad jag blir, gissar att det varken är lätt att felsöka vare sej styrbox eller själva dashen?? och at det troligen kostar en mindre förmögenhet både att skicka tilöl tillverkare för felsökning/lagning...

min första tanke är självklart vilken som är enklaste/vettigaste/snabbaste lösning.
oljetryckslampa, , switsca lampan till vanlig givare, shiftlight, går att koppla till sprutet.

sen sätta i en ny LCD,
koppla in oljetryck, vattentemp , oljetemp till den, sen sammtidigt sätta in hastighetsmätaren
(den har inte funkat i min stack tidigare heller, men har ny givare sitter på plats)

hur krångligt /dyrt , vart hittar man någon som kan ordna?? en lcd display, med dem fyra värdena????, troligen går det att använda samma LCD som redan nu sitter i panelen??
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av super7 »

Vilken typ av Stack Dash är det?
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Lola t91--- alfapowerd

Inlägg av knotan »

jäkligt bra fråga, står inga numer lr något på den, men har bilder på denom du tror du kan identifiera den?? kan du nått om dessa??
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Skriv svar