Sida 45 av 62
Re: Lola t91--- alfapowerd
Postat: sön maj 05, 2013 11:38 am
av j björk
Finns det någon anledning till limp home vid 100grader, Inget tryck i kylsystemet?
Re: Lola t91--- alfapowerd
Postat: sön maj 05, 2013 11:46 am
av knotan
som sugmotor hade jag den aldrig varmare än typ 60 grader, nu med turbo går den lite varmare iom mer än dubbla effektuttaget.
tror systemet rymmer kanske 6-7 liter.
vet faktiskt inte varför jag har ign cut, har nog bara klantat mej med knapparna vid nått tillfälle...
jag har normalt aldrig över 65-70 grader så länge som allt är som det ska, men ska nog höjja till105-110 grader istället. för å ha lite mer marginal...
Re: Lola t91--- alfapowerd
Postat: sön maj 05, 2013 4:16 pm
av j björk
Jaha, ja kör du motorn så kall kan jag förstå den låga säkerhetströskeln.
Om den är mappad så kall kan det ju vara dumt att köra markant varmare.
Kör du full vattenkylning och reglerad temp på oljan?
Jag har hört från annat håll att det ska fungera bra att köra så, alltså så länge oljan är varm går det bra att köra vattnet kallt.
Inga problem med att du måste feta på för att den ska gå bra el. dyl?
Re: Lola t91--- alfapowerd
Postat: sön maj 05, 2013 6:39 pm
av knotan
Både oljan å vattnet ligger runt 70 grader . Upplevde inget speciellt vid mappningen och har inte upplevt några konstigheter annars heller. Både olja å vatten går på full kylning utan termostat.
Motoroljans tank sitter ju inbyggd i väzxelådan så blir ju som en värmeväxlre även för diff/växellådans olja.
Jag var lite orolig för oljetempen med tanke på att få ur etanolen. Men det finns inga spår av att det skulle vara ett problem i praktiken. Startar ju aldrig maskinen om jag inte ska köra bilen så.
Re: Lola t91--- alfapowerd
Postat: sön maj 05, 2013 8:08 pm
av knotan
Re: Lola t91--- alfapowerd
Postat: sön maj 05, 2013 9:33 pm
av knotan
lite test då!!!
vid ca 00.30-00.35 går jag in i varvstoppet, efter det vill den inte gå rent på alla cylindrar igen.
om min teori stämmer så hade den säkerligen gått rent igen om jag låtit den svalna en stund å testat igen, men det han jag ju aldrig testa iom jag var så pass övertygad om att jag skjutit en toppackning
sjukt dålig fartupplevelse i filmen,... men men..
http://www.youtube.com/watch?v=S5xWB_5W ... e=youtu.be
Re: Lola t91--- alfapowerd
Postat: mån maj 06, 2013 5:09 am
av Kadett4wd
Du vet att kolvringarna kan snurra i sina spår va?

Det är därför man låser dem på 2taktare så de inte ändarna ska gå ut i nån port.
Re: Lola t91--- alfapowerd
Postat: mån maj 06, 2013 10:01 am
av knotan
Jepp . Troligen råkade dem bara stå i det här läget när jag stannade motorn sista gången.. Så det fanns nog inge fel
Re: Lola t91--- alfapowerd
Postat: mån maj 06, 2013 3:27 pm
av Bensinskallen
Det spelar nog mindre roll om man kör turbo eller sugmotor, hur stort expansionskärl man behöver har väl snarare med vattenmängd i systemet att göra?
Varför ign. cut?
Precis. Bara temperaturdiffen (vilken i regel är lika för de flesta fordon) och volymen som påverkar expansionskärlets volym. Vet man volymen i systemet och utvidgningskoefficienten för vatten så är det en kakbit att räkna ut.
Har man vattenkyld turbo kan det ju dock påverka systemets volym men det är inga stora skillnader direkt.
Re: Lola t91--- alfapowerd
Postat: tis maj 07, 2013 10:02 pm
av knotan
sådär ja.
nu är maskinen ihop igen och uppstartad /varmkörd.
tyvär kom jag fram till att kylfläkten jag köpt var gränsfall liten så den stiger sakta i temp även med fläkten igång, det får nog dock vara som det är tills vidare, står så pass sällan i kö ändå
den går iallafall klockrent på alla 6 burk och är tät överallt,.
i
körde upp den i 80 grader å det tog typ 20min torrgasande/tomgång att komma upp dit och sen fyllde jag expansionskärlet till kanten och drog dit locket, det överblivna får väll pissa ur skvallerröret under första körning.
bara kvar att montera tillbaka intercoolers,golvet, och sist putsa bort alla smutsiga fingeravtryck, tillbaka med kaross å putsa av den med innan säsongens första körningar

Re: Lola t91--- alfapowerd
Postat: tis maj 07, 2013 10:35 pm
av jol
Skönt att det var helt då. Har du ingen loggfunktion att lägga till/använda i sprutet?
Re: Lola t91--- alfapowerd
Postat: tis maj 07, 2013 10:53 pm
av knotan
jodå, det finns, osäker på hur mycket som sparas, hur man gör osv osv dock
har väll tänkt ta tag i det, men det blir liksom inte av.
måste verkligen ta mej i kragen å boka tid igen hos AGs för sista finjusteringen som aldrig blev tid för förra sommaren.
hmm ja, nån gång så dvs .
blir lite svårt å motivera sej bara när den funkar så pass bra ändå

Re: Lola t91--- alfapowerd
Postat: tor maj 09, 2013 11:26 pm
av knotan
dåså då var bilen helt ihop igen, men en mindre rolig nyhet. råkade kortsluta startmotorkabeln med ringnyckel när jag monterade växelreglaget, jag kan inte svära men misstänker att det är orsaken. efter det blinkar min STACK dasch, oljetryckslampa och shiftlight har lagt av, (oljetrycklampan blinkar , troligen "felkod"?)
och jag får inte upp någon info om oljetryck, oljetemp eller vattentemp...
såå glad jag blir, gissar att det varken är lätt att felsöka vare sej styrbox eller själva dashen?? och at det troligen kostar en mindre förmögenhet både att skicka tilöl tillverkare för felsökning/lagning...
min första tanke är självklart vilken som är enklaste/vettigaste/snabbaste lösning.
oljetryckslampa, , switsca lampan till vanlig givare, shiftlight, går att koppla till sprutet.
sen sätta i en ny LCD,
koppla in oljetryck, vattentemp , oljetemp till den, sen sammtidigt sätta in hastighetsmätaren
(den har inte funkat i min stack tidigare heller, men har ny givare sitter på plats)
hur krångligt /dyrt , vart hittar man någon som kan ordna?? en lcd display, med dem fyra värdena????, troligen går det att använda samma LCD som redan nu sitter i panelen??
Re: Lola t91--- alfapowerd
Postat: fre maj 10, 2013 9:20 am
av super7
Vilken typ av Stack Dash är det?
Re: Lola t91--- alfapowerd
Postat: fre maj 10, 2013 9:50 am
av knotan
jäkligt bra fråga, står inga numer lr något på den, men har bilder på denom du tror du kan identifiera den?? kan du nått om dessa??