Projekt ascona V8

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
MB 4 ME
Forumsberoende
Inlägg: 566
Blev medlem: sön nov 20, 2005 2:21 pm
Ort: lappstockholm,Lycksele

Inlägg av MB 4 ME »

ser mycket myndigt ut!! Förresten, den gamla motorn...Går den å på alkohol? Tänkte mest på flaskan som stog på uppepå motorn....hehe :hihi:
Dieselsmoke, powersmoke


MercedesBenz W201 190Diesel Turbo&Compressor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11837

MercedesBenz W110 190 Chev Lm7 & Luftfjädring
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=73159
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

Nej dom ädla dryckerna sparas till den nya motorn =) :hihi:

Jens: Jag brukar förknippa turbo installationer med elektroniska sprut, men förgasare kan man ju köra så klart med fördel =)
Vi ska då testa detta först.... sen vet man aldrig vad som händer.

Personligen förknippar jag turbo med en lite tråkig motor karaktär, fick det bevisat igen nyligen när jag provkörde nya Polaris Dragon turbo, totalt utan körglädje, inget gas svar, behövde långa sträckor för att bygga ladd. Felkonstruerat antagligen?

mvh
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
mulle
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: sön mar 02, 2008 2:40 am
Ort: Nora
Kontakt:

Inlägg av mulle »

2QIK4U
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: tis aug 29, 2006 6:26 am
Ort: Stingray Hill
Kontakt:

Inlägg av 2QIK4U »

Jens Gustavsson skrev: :idea: sälj 14:76kompressorn sen dit med dubbla 80-90mm turbos
Det kallas "Lyckseleturbo"!!
De ska starta ett nytt forum som heter LTS,,,,,,,,och vara nyktra hädanefter,,,,,,för det finns en member i teamet som slukar all alkohol de kommer över....




Jens/ kör ifrån dem - så tror de på Ditt koncept
Lappland/ Ball och Kul teknisk utmaning- Hur det funkar med 1800 hk på gatan märker Ni inom kort.-lycka till
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

2QIK4U skrev:
Jens Gustavsson skrev: :idea: sälj 14:76kompressorn sen dit med dubbla 80-90mm turbos
Det kallas "Lyckseleturbo"!!
De ska starta ett nytt forum som heter LTS,,,,,,,,och vara nyktra hädanefter,,,,,,för det finns en member i teamet som slukar all alkohol de kommer över....




Jens/ kör ifrån dem - så tror de på Ditt koncept
Lappland/ Ball och Kul teknisk utmaning- Hur det funkar med 1800 hk på gatan märker Ni inom kort.-lycka till


Det sitter nog inte i effekten i Asconan så mycke skulle jag tro, fan den optimala streetrace-motorn hitills är som den var i fjol tills motsatsen är bevisad.

På gatan vinner oftast INTE den som har mest effekt utan den bil som har bäst chassi och en tillräckligt vass motor som är hållbar och lättkörd.



För att få förbätrade streetrace-egenskaper skulle nog nya toppar och lite finjusteringar i bänken räcka långt inför detta år, men nu blir det väl mer bana i sommar och då behövs mer motor kanske för att köra riktigt sjukt fort?

Men frågan är hur det korta och skokartong-liknande opel-karrossen/chassit trivs med 1800hk kompressor eller turbo HK på strippen? :)
Kanske inte den optimala kombinationen för varken street eller strip??

Men hårt kommer den att gå och rolig att se! :thumbright:
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

2QIK4U skrev:[
Det kallas "Lyckseleturbo"!!
De ska starta ett nytt forum som heter LTS,,,,,,,,och vara nyktra hädanefter,,,,,,för det finns en member i teamet som slukar all alkohol de kommer över....




Jens/ kör ifrån dem - så tror de på Ditt koncept
Lappland/ Ball och Kul teknisk utmaning- Hur det funkar med 1800 hk på gatan märker Ni inom kort.-lycka till
Är du en bitter människa? Inte en gång har jag sett ett inlägg från dig som påvisar något possitivt om dessa grabbar som tog Södern med storm?

Bra repotag i Street N Stripp, mycket trevligt. Lycka till 2009.

Mvh
Användarvisningsbild
Schlorven
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: ons mar 24, 2004 12:15 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Schlorven »

peppe skrev:
2QIK4U skrev:[
Det kallas "Lyckseleturbo"!!
De ska starta ett nytt forum som heter LTS,,,,,,,,och vara nyktra hädanefter,,,,,,för det finns en member i teamet som slukar all alkohol de kommer över....




Jens/ kör ifrån dem - så tror de på Ditt koncept
Lappland/ Ball och Kul teknisk utmaning- Hur det funkar med 1800 hk på gatan märker Ni inom kort.-lycka till
Är du en bitter människa? Inte en gång har jag sett ett inlägg från dig som påvisar något possitivt om dessa grabbar som tog Södern med storm?

Bra repotag i Street N Stripp, mycket trevligt. Lycka till 2009.

Mvh

Haha, den var stygg.........mycke whiine tyck jag, kanske inte är så lätt att vara glad däre nere i södern när det regnar och vägverket tar trängselavgifter :hihi:
Sedan så är det ju som du säger att en alltid kommer vara onyktrast
Senast redigerad av Schlorven den tis mar 04, 2008 12:33 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Rocken´n roll
2QIK4U
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: tis aug 29, 2006 6:26 am
Ort: Stingray Hill
Kontakt:

Inlägg av 2QIK4U »

:D Peppe /Läs gärna lite mellan raderna....
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jo jag försökte verkligen men jag måste väll ha misslyckats lite halvt, men jag minns att du är inte sämst att gå lös här på forumen så jag hade väll kanske lite anledning att grina lite..

Men jag måste erkänna att nu då jag läst 3 gånger till så är det faktiskt ganska kul, jag ger dig det :)

Mvh
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

Jens Gustavsson skrev:
2QIK4U skrev: Det kallas "Lyckseleturbo"!!
De ska starta ett nytt forum som heter LTS,,,,,,,,och vara nyktra hädanefter,,,,,,för det finns en member i teamet som slukar all alkohol de kommer över....




Jens/ kör ifrån dem - så tror de på Ditt koncept
Lappland/ Ball och Kul teknisk utmaning- Hur det funkar med 1800 hk på gatan märker Ni inom kort.-lycka till


Det sitter nog inte i effekten i Asconan så mycke skulle jag tro, fan den optimala streetrace-motorn hitills är som den var i fjol tills motsatsen är bevisad.

På gatan vinner oftast INTE den som har mest effekt utan den bil som har bäst chassi och en tillräckligt vass motor som är hållbar och lättkörd.



För att få förbätrade streetrace-egenskaper skulle nog nya toppar och lite finjusteringar i bänken räcka långt inför detta år, men nu blir det väl mer bana i sommar och då behövs mer motor kanske för att köra riktigt sjukt fort?

Men frågan är hur det korta och skokartong-liknande opel-karrossen/chassit trivs med 1800hk kompressor eller turbo HK på strippen? :)
Kanske inte den optimala kombinationen för varken street eller strip??

Men hårt kommer den att gå och rolig att se! :thumbright:
Vi tror också på den gamla motorn på gatan, vi har den kvar och den är snart uppdaterad för vidare körning.

Nya motorn är mer något vi länge viljat prova och lära om. Optimalt... knappast, men vi ska prova och se vad vi kan få till.

Sen kommer vi att sätta upp den snällt till att börja med, några 1800hk är det inte tal om. Vi siktar väl på ca 500hk mindre. Vad det blir får vi se.
11.4% överdrivning blir det till att börja med.

Det som händer nu är att vi beställt delar från USA som saknas, en topp är flödad hos Jens för att få se vad det var för grejjer.

Motorn ska gås igenom tvättas och sättas ihop igen i helgen.

...och för hoffas del är det väl bara att leta fram stora filen :hihi:

mvh
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
2QIK4U
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: tis aug 29, 2006 6:26 am
Ort: Stingray Hill
Kontakt:

Inlägg av 2QIK4U »

Ingen fara dezzzan....på korrekt svenska heter det "ytterfilen" och det är som Du känner till bäst Ni tejpar fast förardörrren ordentligt så Ni inte får en förkyld chaufför när jag blåser förbi......synd att Ni inte vågade Er på ett matchrace,,,,men det kommer tids nog.....


en roligare fråga,,,,Hur kan jag lägga in en bild här inne??
mvh R
Användarvisningsbild
z28
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: mån aug 28, 2006 7:09 am
Kontakt:

Inlägg av z28 »

Jens Gustavsson skrev:Kanske inte den optimala kombinationen för varken street eller strip??
Klart det är :thumbright: :wink:
1,22 5,29 210
www.Eliassons.info (trimm&tuning av LT och LS motorer)
nighttrain
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tis mar 13, 2007 12:03 am
Ort: dalarna

Inlägg av nighttrain »

Lycka till grabbar

alltid gott med kompressor ljud.

särskilt old51an,s tomgång på slutet av 07.
Puchis
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: lör apr 14, 2007 8:31 am
Ort: Stockholm

Inlägg av Puchis »

Hur går bygget? nyfiken :D
Filthy Hands CC / Filthy Hands Tattoo

Volvo V70 2,4T - 02
Ford Country Sedan - 64

Tidigare
Pontiac Lemans 4dr HT - 66
Chevrolet Nova SS - 65
http://www.garaget.org/Puchis" onclick="window.open(this.href);return false;
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

Puchis skrev:Hur går bygget? nyfiken :D
Tack nighttrain, och lycka till själv!

Bygget går sakta framåt, vi väntar på delar..
men motorn är urplockad igen och ett extra kryss kil spår ska fräsas i veven för hubben till kompressordrevet.

Vi håller även på med torrsumps tråget som ska kapas nertill och göras öppningsbart, blir även en våtsumpsdel då vi vill köra med det i första hand.

I övrigt funderas det mest, bla på hur vi ska få ner bränsle förbrukningen på ett bra sätt, dessa motorer slukar bränsle. Varför?

Nån typ av radikal magring behövs. Om det går?
Kunde man få ner förbrukningen till 10-15L/mil skulle det va bra.

Ideer och information om hur man skulle kunna lösa det är välkommna.
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
Skriv svar