Jensas B18 comp Vega.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

carfreak skrev:
Jens Gustavsson skrev:håller på att göra bilen klar till i morgon fällfors då det blir att fortsätta justera där vi avslutade i piteå.

har fixat nåra småsaker men inga stora grejor, ska ladda 1.6bar nu så vi får se om den blir lite vassare.
Lycka till!! Hoppas på fina tider!
jag hoppas att köra en rickigt låg elva med bra 60 fot då är jag nöjd. då har jag en bra grund att köra fortare på med den nya vassare två stegs motorn nästa år.

ingen har vad jag vet kört tior förutom jag med med en bil ? så då känns det ju som om bara jag själv är snabbare med 142 och det kan man ju leva med :hihi:

hoppas erik wiklund dammar av sin 142 snart eller lindqist racing så det blir lite fight om B20 tidkorten igen :thumbright:

men jag har lovat mig själv och Ann-Mari lite semester från garaget några veckor efter denna tävling :) men jag ska till piteå höst tävligen eller till sunsvall om det inte är fullt i anmälningarna dit efter sommaren.
carfreak
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Jens Gustavsson skrev:
carfreak skrev: Lycka till!! Hoppas på fina tider!
jag hoppas att köra en rickigt låg elva med bra 60 fot då är jag nöjd. då har jag en bra grund att köra fortare på med den nya vassare två stegs motorn nästa år.

ingen har vad jag vet kört tior förutom jag med med en bil ? så då känns det ju som om bara jag själv är snabbare med 142 och det kan man ju leva med :hihi:

hoppas erik wiklund dammar av sin 142 snart eller lindqist racing så det blir lite fight om B20 tidkorten igen :thumbright:

men jag har lovat mig själv och Ann-Mari lite semester från garaget några veckor efter denna tävling :) men jag ska till piteå höst tävligen eller till sunsvall om det inte är fullt i anmälningarna dit efter sommaren.
Hehehe, hör att du är som ett litet barn på julafton ;)
Får se när jag kommer ut på gatan med mina nya bil/maskin.. Vet ju vem som har första tjing på att leka med min motor i framtiden ;)
Till 2011/2012 blir det nog att köra med sprut istället för förgasare då det underlättar en del! Fast visst, kan vara kul att bygga mycket pulver med förgasare också!

En fråga, är det möjligt att ta bränslematning från avtappningspluggen i org. tanken på 140 ? Tänkte använda bottenpluggen som matning och org. matning som retur. Vad är det för gänga på anslutningarna till tanken?
//Christian
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

En fråga, är det möjligt att ta bränslematning från avtappningspluggen i org. tanken på 140 ? Tänkte använda bottenpluggen som matning och org. matning som retur. Vad är det för gänga på anslutningarna till tanken?
nä du ska plocka lös tanken och sjölja igenom den 10 gånger med vatten så du inte spränger dig i luften sen kapar du och gör en låda som är lägsta punkten med 12mm inv dim till pumpen bak i lådan. sen en minst 10mm inv dim retur från malpassin tillbaka till tankpåfylings röret.

men fråga fredde som kan motorn bäst :thumbright:

du har köpt en fin motor, jag har inte sett många insprutningar som fungerat lika bra som freddes förgasare 8)

fixar du till chassit så det 60 fot på 1.58 som eriks 142 så gör den en låg elva på 1.2-1.3 bar :thumbright:

du skulle fått köpt en BB lamda också.

lycka till :thumbright:
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tor jul 15, 2010 4:39 pm, redigerad totalt 3 gång.
JonasW
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

carfreak skrev: En fråga, är det möjligt att ta bränslematning från avtappningspluggen i org. tanken på 140 ? Tänkte använda bottenpluggen som matning och org. matning som retur. Vad är det för gänga på anslutningarna till tanken?
Jag använde org. matning som för just matning, och sen svetsade jag fast en anslutning i påfyllningsröret som går ned i tanken för returbränslet.

Funkade kalas. :thumbright:
carfreak
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Jens Gustavsson skrev:du ska plocka lös tanken och sjölja igenom den 10 gånger med vatten så du inte spränger dig i luften sen kapar du och gör en låda som är lägsta punkten med 12mm inv dim till pumpen bak i lådan. sen en minst 10mm inv dim retur från malpassin tillbaka till tankpåfylings röret.

men fråga fredde som kan motorn bäst :thumbright:

du har köpt en fin motor, jag har inte sett många insprutningar som fungerat lika bra som freddes förgasare 8)

fixar du till chassit så det 60 fot på 1.58 som eriks 142 så gör den en låg elva på 1.2-1.3 bar :thumbright:

du skulle fått köpt en BB lamda också.

lycka till :thumbright:
Okej, tanken är redan demonterad och ursköljd!
Ojj, det lät komplicerat :p Men kort och gott, returen ska alltså ligga så högt som möjligt? De måtten på rör/slang dim. är det minimum?
Tänkte köra med en 740 insprutar pump från biltema - bra/anus? Den brukar la trycka omkring 3bar minus tryckfall = omkring 1,5-2bar till BTRén - bör la blir helt perfekt?

Pratade med fredde i tele igår - intrycket efter samtalet är att han verkligen vet vad han pysslar med och suget efter motorn blev ju inte mindre ;)

BB-lambda är beställt från staterna, LC-1:a med XD-16 mätare, blir även en avgas mätare samt de vanliga "oljetryck, vattentemp, oljetemp osv"

Nog ska det bli fart på min kärra alltid, vet inte riktigt hur mycket de skiljer mellan PVns vikt å 142:ans ??
//Christian
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

lägg ned tid på soppa systemet det är hela skillnaden om det ska fungera eller bli skrot. :thumbright:
carfreak
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Jens Gustavsson skrev:lägg ned tid på soppa systemet det är hela skillnaden om det ska fungera eller bli skrot. :thumbright:
Självfallet! Lutar nästan åt en skumfylld fuelcell istället. Men biltemas 740 insprutar pump bör fungera bra? Eller fungerar det lika bra med en wallbro 044 pump trots högre tryck?
//Christian
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

740 insprutarpump lär räcka långt. Det är ju inga tryck man jobbar med här så flödet blir bra mycket högre.

Regulatorn bestämmer trycket, inte pumpen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Tobias Fridberg
Forumsberoende

Inlägg av Tobias Fridberg »

Lycka till Jens hoppas du lyckas med ditt mål :thumbright:
http://www.facebook.com/FridbergRacing

9,32 - 235 km/h @ 402

6,01 - 195 km/h @ 201

Sponsorer :

Uddeholm AB
Munkeruds byggplåt AB
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Härligt Jens ! :thumbright:

10.91s/198.65km (164 km/h på 201 m)

Pratade just med han och det hade gått lite fett så det går säkert finjustera lite och vinna tiondelar och mer slutfart på det där. Laddtryck ca 1.6 bar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Inlägg av Klabbe Persson »

:thumbright:
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
242
För mycket laddtryck

Inlägg av 242 »

grattis till 10an :thumbright:

mvh

Robban
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck

Inlägg av Peter L »

Sen kör han 10.81 på det :thumbright: Kul att det börjar lossna!
Peter Lindberg
0768032059
G.Nauta
Forumsberoende

Inlägg av G.Nauta »

Stort grattis! Nu är det bara tuna vidare så sitter kanske 9:an där nästa säsong! :thumbright:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Tobias Fridberg
Forumsberoende

Inlägg av Tobias Fridberg »

:thumbright:
http://www.facebook.com/FridbergRacing

9,32 - 235 km/h @ 402

6,01 - 195 km/h @ 201

Sponsorer :

Uddeholm AB
Munkeruds byggplåt AB
Skriv svar