Jag har gjort en massa grejer som jag borde ha gjort i somras men inte hunnit med, men snart är alla grejer gjorda så då kan jag börja med Bentleyn igen.
Listan jag hade som behövde göras var den här:
Fixa klart plasmabordet som bara har varit halvfärdigt.
Gå igenom skotern.
Göra klart utrustningen för att slitsa bromsskivor.
Göra klart några bocksegment till rörbocken.
Svetsa ett lager av grenrör så jag har sånna klara för snabbare leverans och slipper hålla på att panik göra dom sen när jag ska göra karossen.
Städa och sanera runt tältet.
Nu är jag är nästan klar med listan.
Det tog lite längre tid att sanera tältet än vad jag hade räknat med, det var bra med gallerdurk medans jag byggde, men sen var det inte lika roligt när jag blev tvungen att riva bort den och skotta ut allt som var under.
Sen råkade jag sälja halva lagret av grenrör innan jag ens han göra klart lagret så det är bara att börja på ett nytt, de jag är klar med är till volvo s40 och 850, 8v t3 singel entry, 1 av två t3 twinentry, resten håller jag på med fortfarande.
Även passat på att gjort lite ny design på volvo 8v och 16v rören. Så det har tagit lite extra tid det med, men när jag väl helsvetsat dom och byggt wg utgångar på dom då kan jag börja med formarna.
Plasma bordet är nästan klart, har byggt ny Z-axel och satt dit dubbla motorer och bättre glidlagringar på X-axeln. Ska köpa en ny plasma strömenhet till den för jag får inte den att vilja skära riktigt rakt med den jag har trotts att jag provat med olika brännare.
Det som är helt klart på listan jag hade är bromskivslitsingen och skotern.
Nu när det blev ett sånt långt inlägg får det blir lite bilder.
Från utprovningen av nya 8v grenröret, en hx50 i en 240, placeringen blev egentligen samma som de gammla rören, bara att 3ans rör är dragen annorlunda och wg utgången går ut från motorn och inte in mot den som tidigare.
så här blev den nya designen, lite gämnare längder på rören och en bättre wg utgång. Nackdelen är att det kan bli tight i 240, om motorn ska röra sig mycket, men för dom går det alltid att köra med gammla designen på wg utgågnen.
Har även blivit en hel hög med kollektorer.
Plasma bordet under ombyggnation, även bytt underläggsplpåterna till plåtar med klippta tänder, hade problem förut att plåtarna skars sönder eller svetsades fast i den plåten man skar i.
Ett styrt rundmatningsbord för bromskivs slitsning.
Så här blir det, även intresant med rosten när jag lät lite kylvätska vara kvar på en begagnat skiva. Kan inte tro att slitsarna var gjorda ca 2 år efter skivan var bytt när man ser hur fort rosten kom tillbaka.
Och terapi jobbet på luncherna, för det är ju farligt att ta det lugnt på rasterna. En vacuumburk, var egentligen meningen att det bara skulle bli en catch tank för plasten vid gjutningen, men jag hittade en varmvattenberedare i skrotlådan, då tog jag och gjorde en riktig tank för att även kunna ha om jag ska gjuta med material som behöver ha bubblorna ursugna ur.