Jensas B18 comp Vega.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Värsting 240 Turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Värsting 240 Turbo »

Grattis Jens!! Bra kört :thumbright: :twisted:

M V H Kristoffer
Bild
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

Bra jobbat!
carfreak
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av carfreak »

Grattis!! Bara tuna in lite mer så ligger 9:an inom räckhåll ;)
//Christian
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster

Inlägg av Driddler »

Fina tider med en gammal Amazonmotor från 50-talet :thumbright:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Blom
Forumsberoende

Inlägg av Blom »

Grattis.

visst åkte du 32x14 slicks?
Vad åker du för utväxling och hur mycket varvar du? vet du vad bilen väger på startplattan?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Nämen!,, så näpet. kanske även lite retsamt för en del belackare. =)

Grattis!
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Gutt med 10:an :thumbright:
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Grattis jens roligt att det lirar för dig :thumbright:
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Jens kommer nog med en exakt uppdatering när han vaknat och blivit människa.
När vi anlände till Fällfors på lördagmorron kom han yrvaken ur ett gammalt 200kr rustatält och tyckte det va lite varmt för solen låg på :lol:

Han körde stabila 1.54-1.55 60fötter det verkar som att det inte finns nog med effekt när den hockar ordentligt i starten, det blev bättre tider med hjulspinn i starten.
När den hockade hörde man att wastegaten stängde och strax därefter öppnade igen.

Med lite laddtrycksökning ca 1.7bar? Jens får rätta mig, körde han 10.81 208km/h.
Men den gick ganska fett så det finns nog mycket att slipa på där..

Många raggare kom förbi och tittade under huvet... funderade nån sekund... skakade på huvet och gick :scratch:
Bästa kommentaren för dagen:

Jens körde 10.89 sen kommer en från samma klass som körde 10.91 och småflinar lite och säger det gick ju bra det där men du... du körde ju för fort *hånskratt* (index i klassen är 10.90).
Jens svarar - För fort!!?? Jag ska köra så snabbt jag kan, helst snabbare än 10.60
Raggaren kliar sig lite i huvet och går därifrån :lol:

Kan tillägga att Jens blev kval 1:a omedvetet
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja då har man vilat upp sig lite efter fredag och lördagens förkylda och sömnlösa helg.

det känns som att vi börjar få lite koll på tunigen på chassi och motor nu än fast det är mycket kvar innan nått är optimalt.

repa 1 körde jag 10.91/197 och va en hundradel från super streat klassens indix så jag vart kval etta direkt och jag tror det höll i sig hela helgen? ca 1.68bar laddtryck lamda 0.75 mellan 5000-6000rpm sen lenade den ut mot 0.88 på max rpm.

retade min granne göran skytte att det där med super klasser va ju enkelt :hihi: men han tyckte min 5 sek reaktions tid inte skulle va nån vinnare i stegen :hihi: .

repa 2 vart en 10.81/195 med lite snålare lamda på mellan rpm.

repa 3 på lördag så va det mycket varmare så bilen gick ricktigt fet och det vart en 11.00 nått, glömde logga så det tog nåra repor att få till lamdan sen så vart det bara 1.60bar tryck i värmen.

sista repan lite mer tryck (1.70bar) sen hadde jag snålat ned soppan ännu mer men den låg fortfarande på ca 0.76 på mellan varv men jag varvade mera på ettan (7800) och den kom då fortare in på det varvområde där den gick på 0.80 så då slet den bättre i slutet så det vart 208km/t i slutfart iallafall men det vart lite konstig start så det vart ingen förbättring på tiden 10.81.

vi snålade ned soppan igen och ökade till ca 1.85 bar men vi hann inte köra mer.

nått är sen skumt med soppa systemet igen den går magert på höga rpm än fast dutyn på spridarna är väldigt hög. ska provflöda pumparna och spridarna till nästa tävlig.

sen vill jag tacka alla trevliga kommentarer och pratstunder med publik och andra racers :thumbright: kul att se ansikts utrycken på folk som tror att man har en massa godbitar i motorn då man berättar att man kör F kam och en oborrad stort sätt standard motor med 75% leakdown och att totala priset på motorn ligger på 5-6 tusen kronor ink insprutning och turbo och att den gått 150 pull i bänk utan att ge sig.

frågan är nu bara om team unitec fortfarande tror att det är fel på vår broms bänk och att motorn bara gett ca 280 hk :wink: (0-208km/t med en dålig start på 10.81sek på 1095kg och utan motorhuv som gör airdynamiken kass)

sen tackar jag mek hjälpen från sävar teamet på lördagen :thumbright:

Kod: Markera allt

Rear Wheel Horsepower

Input the Weight and 1/4 mile Trap speed of your vehicle.
Our Calculator will generate its rear wheel horsepower.

Vehicle Weight
1095kg

1/4 Mile
Trap Speed
208km/t

Your Rear Wheel
Horsepower
is: 389whp 

Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Blom skrev:Grattis.

visst åkte du 32x14 slicks?
Vad åker du för utväxling och hur mycket varvar du? vet du vad bilen väger på startplattan?
nu sitter de mönstrade DOT ET street som är ärliga 31x13" förr 32.5x14.2"

5.38:1 i utväxlig. jag växlar vid 7800rpm på bästa repan. ca 5800rpm/1.65bar i starten sen sjunker varvet till ca 5400rpm då statorn varvar upp när bilen börjar gå frammåt.
ca 7500rpm som max över mållinjen på dataloggen (kanske höll fullt en liten bit längre än mål?)

1095kg race vikt. (utan huv) 495kg fram och 600 bak
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

Jens Gustavsson skrev:ja då har man vilat upp sig lite efter fredag och lördagens förkylda och sömnlösa helg.

det känns som att vi börjar få lite koll på tunigen på chassi och motor nu än fast det är mycket kvar innan nått är optimalt.

repa 1 körde jag 10.91/197 och va en hundradel från super streat klassens indix så jag vart kval etta direkt och jag tror det höll i sig hela helgen? ca 1.68bar laddtryck lamda 0.75 mellan 5000-6000rpm sen lenade den ut mot 0.88 på max rpm.

retade min granne göran skytte att det där med super klasser va ju enkelt :hihi: men han tyckte min 5 sek reaktions tid inte skulle va nån vinnare i stegen :hihi: .

repa 2 vart en 10.81/195 med lite snålare lamda på mellan rpm.

repa 3 på lördag så va det mycket varmare så bilen gick ricktigt fet och det vart en 11.00 nått, glömde logga så det tog nåra repor att få till lamdan sen så vart det bara 1.60bar tryck i värmen.

sista repan lite mer tryck (1.70bar) sen hadde jag snålat ned soppan ännu mer men den låg fortfarande på ca 0.76 på mellan varv men jag varvade mera på ettan (7800) och den kom då fortare in på det varvområde där den gick på 0.80 så då slet den bättre i slutet så det vart 208km/t i slutfart iallafall men det vart lite konstig start så det vart ingen förbättring på tiden 10.81.

vi snålade ned soppan igen och ökade till ca 1.85 bar men vi hann inte köra mer.

nått är sen skumt med soppa systemet igen den går magert på höga rpm än fast dutyn på spridarna är väldigt hög. ska provflöda pumparna och spridarna till nästa tävlig.

sen vill jag tacka alla trevliga kommentarer och pratstunder med publik och andra racers :thumbright: kul att se ansikts utrycken på folk som tror att man har en massa godbitar i motorn då man berättar att man kör F kam och en oborrad stort sätt standard motor med 75% leakdown och att totala priset på motorn ligger på 5-6 tusen kronor ink insprutning och turbo och att den gått 150 pull i bänk utan att ge sig.

frågan är nu bara om team unitec fortfarande tror att det är fel på vår broms bänk och att motorn bara gett ca 280 hk :wink: (0-208km/t med en dålig start på 10.81sek på 1095kg och utan motorhuv som gör airdynamiken kass)

sen tackar jag mek hjälpen från sävar teamet på lördagen :thumbright:

Kod: Markera allt

Rear Wheel Horsepower

Input the Weight and 1/4 mile Trap speed of your vehicle.
Our Calculator will generate its rear wheel horsepower.

Vehicle Weight
1095kg

1/4 Mile
Trap Speed
208km/t

Your Rear Wheel
Horsepower
is: 389whp 

team unitek har aldrig sagt nå om din bromsbänk eller nå annat så lämna dom utanför som jag skrev tidigare
de jag skrivit står för mig och endast mig ingen annan
de vi diskuterade tidigare om kalibreringen av din bänk de står jag fortfarande fast vid fortfarande
att de kan vara väldigt fel med missvisande siffror som följd pga oseriös kalibrering
observera att jag skrev KAN du kan även ha haft så tur att kalibreringen stämmt hyfsat men jag hade gjort kalibreringen lite mera exakt
att väga kalibreringsvikterna på toavågen är ju inte speciellt exakt speciellt då kalibreringen även påverkas att hävstången som gör de hela ännu mera fel ifall vikterna inte stämmer exakt

sen är den ju inte plockad från bänken och körd en hög 10 med direkt du har ju justerat den och hållt på i flera tävlingar och kanske till och med gjort om någon sak de vet ju inte jag
men givetvis är ju en 10 en 10även om de är en väldigt hög 10a och de är imponerande även fast bilen är väldigt lätt
de är ju då en klar förbättring på den 18 sekundersrepa som jag såg första gången för då gick då inte motorn speciellt bra

sen tror jag att motorn kanske inte är så obearbetat med alla läckage som du skriver
har man 6,5 i komp och 75 % av de läcker ut så skulle bilen knappt starta
de är inte så att du har ett läckage på 25 % och inte 75 %

men grattis till 10an i alla fall
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jag har nåra bilder från helgen i kameran sen har mattias lite film som säkert kommer framöver :thumbright:

annars fins det bilder från rickard här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=47745
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

tack cristoffersson, jo den är lite svårstartad :)
förlåt jag är lite dålig att minnas namn mins bara vart du jobbade.

inget är ändrat i motorn sen bromsningen, bara lite mer stålomspunnen slang som har ställt till med problem. jag lyckades också tappa bort bränsle mappen från bromsningarna över 420hk som va rickigt seriösa därför har det blivit en del mappning på tävlingarna.

det dära om hur man kalibrerar bromsbänkar har vi redan rett ut och jag har förklarat att vi bara provkörde det mekaniska i bromsbänken i vintras nu är det på väg en super lastcell och en 32 kanalers data insamlare från usa som ska monteras i det nybyggda kontroll rummet.

75% leakdown betyder att det är 75% av trycket över ett 1.5mm munstycke (om jag mins rätt hur leak down mätaren är konstruerad) försvinner det betyder inte att 75% av förbrännings trycket försvinner då vore det illa :hihi:
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

grattis :thumbright: smyger du i han lustgas :hihi: :wink: den hastigheten kom du väl inte upp i med 142an med 600hk??
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Skriv svar