Sida 47 av 132
Postat: fre jul 16, 2010 7:46 pm
av Värsting 240 Turbo
Grattis Jens!! Bra kört
M V H Kristoffer
Postat: lör jul 17, 2010 2:28 am
av loop
Bra jobbat!
Postat: lör jul 17, 2010 9:35 am
av carfreak
Grattis!! Bara tuna in lite mer så ligger 9:an inom räckhåll

Postat: lör jul 17, 2010 10:57 am
av Driddler
Fina tider med en gammal Amazonmotor från 50-talet

Postat: lör jul 17, 2010 12:20 pm
av Blom
Grattis.
visst åkte du 32x14 slicks?
Vad åker du för utväxling och hur mycket varvar du? vet du vad bilen väger på startplattan?
Postat: sön jul 18, 2010 9:24 am
av Kadett4wd
Nämen!,, så näpet. kanske även lite retsamt för en del belackare. =)
Grattis!
Postat: sön jul 18, 2010 10:43 am
av peppe
Gutt med 10:an

Postat: sön jul 18, 2010 11:39 am
av RoGGaH
Grattis jens roligt att det lirar för dig

Postat: sön jul 18, 2010 11:52 am
av Eric Wiklund
Jens kommer nog med en exakt uppdatering när han vaknat och blivit människa.
När vi anlände till Fällfors på lördagmorron kom han yrvaken ur ett gammalt 200kr rustatält och tyckte det va lite varmt för solen låg på
Han körde stabila 1.54-1.55 60fötter det verkar som att det inte finns nog med effekt när den hockar ordentligt i starten, det blev bättre tider med hjulspinn i starten.
När den hockade hörde man att wastegaten stängde och strax därefter öppnade igen.
Med lite laddtrycksökning ca 1.7bar? Jens får rätta mig, körde han 10.81 208km/h.
Men den gick ganska fett så det finns nog mycket att slipa på där..
Många raggare kom förbi och tittade under huvet... funderade nån sekund... skakade på huvet och gick
Bästa kommentaren för dagen:
Jens körde 10.89 sen kommer en från samma klass som körde 10.91 och småflinar lite och säger det gick ju bra det där men du... du körde ju för fort *hånskratt* (index i klassen är 10.90).
Jens svarar - För fort!!?? Jag ska köra så snabbt jag kan, helst snabbare än 10.60
Raggaren kliar sig lite i huvet och går därifrån
Kan tillägga att Jens blev kval 1:a omedvetet
Postat: sön jul 18, 2010 4:23 pm
av Jens Gustavsson
ja då har man vilat upp sig lite efter fredag och lördagens förkylda och sömnlösa helg.
det känns som att vi börjar få lite koll på tunigen på chassi och motor nu än fast det är mycket kvar innan nått är optimalt.
repa 1 körde jag 10.91/197 och va en hundradel från super streat klassens indix så jag vart kval etta direkt och jag tror det höll i sig hela helgen? ca 1.68bar laddtryck lamda 0.75 mellan 5000-6000rpm sen lenade den ut mot 0.88 på max rpm.
retade min granne göran skytte att det där med super klasser va ju enkelt

men han tyckte min 5 sek reaktions tid inte skulle va nån vinnare i stegen

.
repa 2 vart en 10.81/195 med lite snålare lamda på mellan rpm.
repa 3 på lördag så va det mycket varmare så bilen gick ricktigt fet och det vart en 11.00 nått, glömde logga så det tog nåra repor att få till lamdan sen så vart det bara 1.60bar tryck i värmen.
sista repan lite mer tryck (1.70bar) sen hadde jag snålat ned soppan ännu mer men den låg fortfarande på ca 0.76 på mellan varv men jag varvade mera på ettan (7800) och den kom då fortare in på det varvområde där den gick på 0.80 så då slet den bättre i slutet så det vart 208km/t i slutfart iallafall men det vart lite konstig start så det vart ingen förbättring på tiden 10.81.
vi snålade ned soppan igen och ökade till ca 1.85 bar men vi hann inte köra mer.
nått är sen skumt med soppa systemet igen den går magert på höga rpm än fast dutyn på spridarna är väldigt hög. ska provflöda pumparna och spridarna till nästa tävlig.
sen vill jag tacka alla trevliga kommentarer och pratstunder med publik och andra racers

kul att se ansikts utrycken på folk som tror att man har en massa godbitar i motorn då man berättar att man kör F kam och en oborrad stort sätt standard motor med 75% leakdown och att totala priset på motorn ligger på 5-6 tusen kronor ink insprutning och turbo och att den gått 150 pull i bänk utan att ge sig.
frågan är nu bara om team unitec fortfarande tror att det är fel på vår broms bänk och att motorn bara gett ca 280 hk

(0-208km/t med en dålig start på 10.81sek på 1095kg och utan motorhuv som gör airdynamiken kass)
sen tackar jag mek hjälpen från sävar teamet på lördagen
Kod: Markera allt
Rear Wheel Horsepower
Input the Weight and 1/4 mile Trap speed of your vehicle.
Our Calculator will generate its rear wheel horsepower.
Vehicle Weight
1095kg
1/4 Mile
Trap Speed
208km/t
Your Rear Wheel
Horsepower
is: 389whp
Postat: sön jul 18, 2010 5:04 pm
av Jens Gustavsson
Blom skrev:Grattis.
visst åkte du 32x14 slicks?
Vad åker du för utväxling och hur mycket varvar du? vet du vad bilen väger på startplattan?
nu sitter de mönstrade DOT ET street som är ärliga 31x13" förr 32.5x14.2"
5.38:1 i utväxlig. jag växlar vid 7800rpm på bästa repan. ca 5800rpm/1.65bar i starten sen sjunker varvet till ca 5400rpm då statorn varvar upp när bilen börjar gå frammåt.
ca 7500rpm som max över mållinjen på dataloggen (kanske höll fullt en liten bit längre än mål?)
1095kg race vikt. (utan huv) 495kg fram och 600 bak
Postat: sön jul 18, 2010 5:12 pm
av B_Christoffersson
Jens Gustavsson skrev:ja då har man vilat upp sig lite efter fredag och lördagens förkylda och sömnlösa helg.
det känns som att vi börjar få lite koll på tunigen på chassi och motor nu än fast det är mycket kvar innan nått är optimalt.
repa 1 körde jag 10.91/197 och va en hundradel från super streat klassens indix så jag vart kval etta direkt och jag tror det höll i sig hela helgen? ca 1.68bar laddtryck lamda 0.75 mellan 5000-6000rpm sen lenade den ut mot 0.88 på max rpm.
retade min granne göran skytte att det där med super klasser va ju enkelt

men han tyckte min 5 sek reaktions tid inte skulle va nån vinnare i stegen

.
repa 2 vart en 10.81/195 med lite snålare lamda på mellan rpm.
repa 3 på lördag så va det mycket varmare så bilen gick ricktigt fet och det vart en 11.00 nått, glömde logga så det tog nåra repor att få till lamdan sen så vart det bara 1.60bar tryck i värmen.
sista repan lite mer tryck (1.70bar) sen hadde jag snålat ned soppan ännu mer men den låg fortfarande på ca 0.76 på mellan varv men jag varvade mera på ettan (7800) och den kom då fortare in på det varvområde där den gick på 0.80 så då slet den bättre i slutet så det vart 208km/t i slutfart iallafall men det vart lite konstig start så det vart ingen förbättring på tiden 10.81.
vi snålade ned soppan igen och ökade till ca 1.85 bar men vi hann inte köra mer.
nått är sen skumt med soppa systemet igen den går magert på höga rpm än fast dutyn på spridarna är väldigt hög. ska provflöda pumparna och spridarna till nästa tävlig.
sen vill jag tacka alla trevliga kommentarer och pratstunder med publik och andra racers

kul att se ansikts utrycken på folk som tror att man har en massa godbitar i motorn då man berättar att man kör F kam och en oborrad stort sätt standard motor med 75% leakdown och att totala priset på motorn ligger på 5-6 tusen kronor ink insprutning och turbo och att den gått 150 pull i bänk utan att ge sig.
frågan är nu bara om team unitec fortfarande tror att det är fel på vår broms bänk och att motorn bara gett ca 280 hk

(0-208km/t med en dålig start på 10.81sek på 1095kg och utan motorhuv som gör airdynamiken kass)
sen tackar jag mek hjälpen från sävar teamet på lördagen
Kod: Markera allt
Rear Wheel Horsepower
Input the Weight and 1/4 mile Trap speed of your vehicle.
Our Calculator will generate its rear wheel horsepower.
Vehicle Weight
1095kg
1/4 Mile
Trap Speed
208km/t
Your Rear Wheel
Horsepower
is: 389whp
team unitek har aldrig sagt nå om din bromsbänk eller nå annat så lämna dom utanför som jag skrev tidigare
de jag skrivit står för mig och endast mig ingen annan
de vi diskuterade tidigare om kalibreringen av din bänk de står jag fortfarande fast vid fortfarande
att de kan vara väldigt fel med missvisande siffror som följd pga oseriös kalibrering
observera att jag skrev KAN du kan även ha haft så tur att kalibreringen stämmt hyfsat men jag hade gjort kalibreringen lite mera exakt
att väga kalibreringsvikterna på toavågen är ju inte speciellt exakt speciellt då kalibreringen även påverkas att hävstången som gör de hela ännu mera fel ifall vikterna inte stämmer exakt
sen är den ju inte plockad från bänken och körd en hög 10 med direkt du har ju justerat den och hållt på i flera tävlingar och kanske till och med gjort om någon sak de vet ju inte jag
men givetvis är ju en 10 en 10även om de är en väldigt hög 10a och de är imponerande även fast bilen är väldigt lätt
de är ju då en klar förbättring på den 18 sekundersrepa som jag såg första gången för då gick då inte motorn speciellt bra
sen tror jag att motorn kanske inte är så obearbetat med alla läckage som du skriver
har man 6,5 i komp och 75 % av de läcker ut så skulle bilen knappt starta
de är inte så att du har ett läckage på 25 % och inte 75 %
men grattis till 10an i alla fall
Postat: sön jul 18, 2010 5:14 pm
av Jens Gustavsson
jag har nåra bilder från helgen i kameran sen har mattias lite film som säkert kommer framöver
annars fins det bilder från rickard här
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=47745
Postat: sön jul 18, 2010 5:19 pm
av Jens Gustavsson
tack cristoffersson, jo den är lite svårstartad
förlåt jag är lite dålig att minnas namn mins bara vart du jobbade.
inget är ändrat i motorn sen bromsningen, bara lite mer stålomspunnen slang som har ställt till med problem. jag lyckades också tappa bort bränsle mappen från bromsningarna över 420hk som va rickigt seriösa därför har det blivit en del mappning på tävlingarna.
det dära om hur man kalibrerar bromsbänkar har vi redan rett ut och jag har förklarat att vi bara provkörde det mekaniska i bromsbänken i vintras nu är det på väg en super lastcell och en 32 kanalers data insamlare från usa som ska monteras i det nybyggda kontroll rummet.
75% leakdown betyder att det är 75% av trycket över ett 1.5mm munstycke (om jag mins rätt hur leak down mätaren är konstruerad) försvinner det betyder inte att 75% av förbrännings trycket försvinner då vore det illa

Postat: sön jul 18, 2010 5:38 pm
av Martin H
grattis

smyger du i han lustgas

den hastigheten kom du väl inte upp i med 142an med 600hk??