Jensas Swedish Racing Motors. Ny Web shopp öppnad!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21748
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (svarvade provtrycknings grejor !)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo den är frän den bilen har hört talas om den. vad körde de för klass? du mins inga effekter?

målet med min turbo är att man ska kunna ladda 2bar (3bar abs) upp mot 5500-6000rpm iallafall innan man rampar bort trycket mer och mer för att hålla uppe effekten på varv.

mvh jens
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Jensas STS Speed shop (svarvade provtrycknings grejor !)

Inlägg av super7 »

Det kanske var kring 220-240 hk och vridet kring 350nm>>>
Grp-A eller trimmat 2hjulsdrivet. Men tyvärr så verkar det inte
bli nå mer rally körande för Tommy, skrotade bilen för ett antal
år sedan...ryggen säger ifrån.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21748
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (svarvade provtrycknings grejor !)

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok tråkigt med rygg problem :thumbdown: får sätta ture bakom ratten :thumbright:

jo nå liknade effekt va det på bilen jag håller på med tidigare... svårt att få så mycket mer med "vanlig turbo" utan att gå all out med allt iallafall vi hoppas på lite mer nu med den nya och framförallt mer vrid vi får se hur det går i vinter.

mvh jens
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

Re: Jensas STS Speed shop (svarvade provtrycknings grejor !)

Inlägg av Erik Samuelsson »

Min gamla chef kör med pricision turbo på sin rallybil. ca 450 hk och 700nm i vrid. Kommer inte ihåg hur stor restriktor det är eller vad turbon heter men kan kolla upp det.
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (svarvade provtrycknings grejor !)

Inlägg av RoGGaH »

Tror du får de svårt att få laddet att hålla 2 bar till 5500-6000rpm sen är det inte säkert det är bra heller.
Med tanke på restriktorn.
Hade inte varit fel med tidigare ladd på den, de där nissan Sr20 är rätt sen om man jämför med de andra rallymaskinerna.

Men original evo9 turbo tar man iaf 275whp+ på rally bilarna med restriktor å de orkar ladda 2 bar+ i början.
Riktigt prisvärd turbo för rallybilarna.

450hk 700nm låter inte som nån rally bil. De värsta fabriksbilarna brukar ha 300whp ungefär.
Eller visst kan det va en rallybil men inte med godkänd restriktor :)
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (svarvade provtrycknings grejor !)

Inlägg av The »

Har insett att "rallybil" = busbil för endel. Kanske inte är så i det här fallet men men.
450Hk då pratar vi ju GrA :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21748
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (svarvade provtrycknings grejor !)

Inlägg av Jens Gustavsson »

rally cross bil kanse det va med 45mm restriktor? hur som helst som rogga säger så blir det nog mycket svårt att hålla i höga tryck så högt upp i varv men det ska gå att få 2 bar med bra utdelning i vrid på lägre varv iallafall.

vad är din erfarenhet roger du som jobbat mycket med dessa bilar på hur laddtrycks och vrid kurvor ser ut på rally 34mm restriktor bilar?

inte nått roligt grenrör på de nissan bilarna heller 1-4 cylinder går rakt mot varandra :thumbdown: men grenröret får man inte ändra så det är inte mycket att göra åt. möjligtvis kan man få köra ett grup A klassat rör men de fins det dåligt till denna bil vad jag vet?

vad har evo9 bilarna för turbo tro? säkert gjorda för restriktor lite från början eller?

mvh jens
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (svarvade provtrycknings grejor !)

Inlägg av RoGGaH »

GruppA har samma restriktor som de andra.

Varför skulle han inte få byta grenrör? Är det inte en nationell special klassning på den här bilen?
Eller är den gruppA homologiserad?

De har original mitsubishi agg TD05HRA
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21748
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (svarvade provtrycknings grejor !)

Inlägg av Jens Gustavsson »

man får inte bygga egna grenrör till dessa bilar reglementet har bytt namn hit och dit så jag kan inte detaljerna men så värkar de va.

dessa bilar från tidigt 90-tal va grup N bilar i början men jag tror det fanns grup A bilar också? men jag kan inte historiken. det hette grup H 4wd för några år sen men ligger under apendix nånting nu???

mvh jens
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (svarvade provtrycknings grejor !)

Inlägg av RoGGaH »

Klassar man in bilen under nationell special reglementet så får man göra det.

De gamla grup n och grup a bilarna kan man klassa in där.
Men de kan nog vara så att man inte får köra om sm poäng då.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Jensas STS Speed shop (svarvade provtrycknings grejor !)

Inlägg av nkro »

Nej grenröret är inte fritt. Får modifieras för att få dit den fria turbon.
Restriktorn är inte heller fri. Den har lite mått som måste följas.

Evo turbon bör vara rätt väg att gå.

Escort turbon var en gammal garrett för 34 mm restriktor.

Vi har haft en lång tråd om restriktor och turbo.

Btw kan det suttit en mitsu td04 15 hl på saaben.

Niklas
Niklas
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21748
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (svarvade provtrycknings grejor !)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har ringt och kollat nu jag får bygga en adapter mot grenröret och jag får sätta en separat wg på adaptern bara man inte modifierar grenröret är turbon fri. blir bätte med separat wg och det är lättare att bygga laddtrycks styrningar sen och få lägre avgastryck och snabbare/tidigare laddtryck. jag7vi kommer jobba lite utanför boxen här och försöker med en turbo som klarar högre P/R än de vanliga bil snurrorna sen är lager delen bättre med möjligt vis kan det bli anigens mer svängmassa men vi får bygga lite respons om det blir ett problem.

72mm stora dim på snurran, 44mm in om jag mins rätt :thumbright: (vanliga bil turbos bruka ha kring 60mm stora dim och de storknar oftast kring 1.5bar mer eller mindre oftast mer då det sitter en restriktor före dem vad jag sett hitils iallafall)

mvh jens
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (svarvade provtrycknings grejor !)

Inlägg av RoGGaH »

Såg det nu jag å i reglerna. Men har förr fått det förklarat att det inte behövts.
Och finns ju ett flertal escorter med utbytta grenrör men de kanske finns homologiserade med det.

Det är nog rätt väg att gå på turbon iaf jens. De har jag sett bra resultat av förr på restriktormaskiner.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Re: Jensas STS Speed shop (svarvade provtrycknings grejor !)

Inlägg av Da_Snake »

Till just Escort finns precis hur mycket som helst homologerat och prylarna finns att handla i England, rätt saftig prislapp dock..
Det dom åker med är säkert nått gammalt wrc-rör, snubblar man på en grinig besiktningssnubbe så åker man dit, nat-spec ska ha grp-N eller A delar. Dock är vissa prylar fria, som adapter för modernare turbo etc.
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Användarvisningsbild
Erik Samuelsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: mån okt 09, 2006 11:50 am
Ort: Vansbro/Dalarna

Re: Jensas STS Speed shop (svarvade provtrycknings grejor !)

Inlägg av Erik Samuelsson »

RoGGaH skrev:Tror du får de svårt att få laddet att hålla 2 bar till 5500-6000rpm sen är det inte säkert det är bra heller.
Med tanke på restriktorn.
Hade inte varit fel med tidigare ladd på den, de där nissan Sr20 är rätt sen om man jämför med de andra rallymaskinerna.

Men original evo9 turbo tar man iaf 275whp+ på rally bilarna med restriktor å de orkar ladda 2 bar+ i början.
Riktigt prisvärd turbo för rallybilarna.

450hk 700nm låter inte som nån rally bil. De värsta fabriksbilarna brukar ha 300whp ungefär.
Eller visst kan det va en rallybil men inte med godkänd restriktor :)
Det är en rallybil med godkänd restriktor. Men det är en norsk rallybil detta och jag vet inte om dom har det lite friare vad gäller restriktorer. Det är ytterst sällan han kan använda all den effekten i skogen, så nu håller han och Vidar Strand på och utvecklar en ny motor med mindre effekt men med bättre register. :)
Ska åka och hälsa på han nu till veckan så då kan jag höra lite mer vad han har för spec. på turbo, restriktor osv.
Skriv svar