Jensas B18 comp Vega.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

jag har själv haft problem med att silarna satts igen.
så jag vet lite hur trökit det är.

hursom.. hur vet du att just den där rostflagan som åker in på låglast, säg tomgång ~2ms verkligen åker ut innan du stänger av?
Men du kanske tycker det är okej den ligger där och rostar vidare innan nästa uppstart?
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Inlägg av Pimplaren »

Har täppt igen 10micron filter på 60mil, så pumparna jobbat sig helt varma!

Verkar värdelöst med e85.... nästa motor blir nog bensin. :thumbright:
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

varför inte köra volvo orginal filter?
det har jag på min 740...

Åker med 1st 740orginal filter å de fungerar kanoners. inget strul med någonting och effekt räckte det till iaf
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

Om man uteslutande använder rostfritt samt teflon till bränslesystemet efter filtren som man förslagsvis monterar efter pumparna så bör problemen bli mindre med igensatta spridare, och ett filterbyte per sommar är ju inte så farligt, men det handlar nog mkt om att bygga av rätt material och renspola systemet noga innan man monterar spridarna...

sen finns det tillsatser för alkohol-bränslen som kanske hjälper mot dessa problem? maila PPF och hör vad de gör åt dessa problem är ett tips, de har mkt erfarenhet av E85 och bygger ju vassa maskiner på löpande band!
Senast redigerad av Pitebo den ons aug 04, 2010 4:56 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Amders
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: lör feb 27, 2010 2:42 pm
Ort: Mariestad

Inlägg av Amders »

Har ju varit flera artiklar i tidningarna om att E85 bränslet varit förorenat

Bl.a. denna artikel http://www.dn.se/motor/2.2202/annu-mer- ... -1.1121946
Anders J
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Filaren »

Redline har någon bra tillsats som passar e85.

http://www.redlineoil.se/sialcohol.html
Garage och renovering färdigt år 2...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har rengjort allt typ 3 gånger nu och kör utan silar, va en hel del skit på sug silen på pumparna så nu kaviterar de mindre och går mycket tystare men det vart ingen större skilnad på mappen fick till och med ge den lite mer sås i det kalla vädret (vega 16 mappen).

har provkört lite i skogen och den går skapligt men det är många små grejor man skulle fått fixa om man ska till sundsvall , ska sova på saken men det lutar åt att jag åker dit tidigt på fredag morgon om jag hittar nån dragbil över 1400kg (nån som vill låna ut en? :) )

ringde och kollade och det skulle gå bra att efter anmäla sig och betala på plats i super gas iallafall (klarar fan inte av att anmäla mig på internätet :hihi: )
jp
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: mån sep 20, 2004 4:36 pm
Ort: Röbäck
Kontakt:

Inlägg av jp »

Jens, du kanske har koll på det, men det är grymt ojämn kvalitet på E85, allt från 70% till 99% inblandning. De flesta jag känner som åker Mack-E85 viktar soppan före ALL tankning i dag för att själva späda den till den nivå dom använde vid dynokörningarna. Sedan i sommar är det många som gått över till ren race E85 för att slippa dessa problem. En del har faktiskt haft ett rent helvete med rost, avlagringar, spikningar, bestyckning, vatten etc...
Med E85 från macken är stålomspunnen Silicon slang, E85 pumpar och förfilter samt efterfilter ett måste om man ska kunna lita på bränslesystemet.
/JP

SIMPSON -The Leader in Motorsports Safety
Simpson Shop
Viper Shop
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Vart hittar man race e85?
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

Eric Wiklund skrev:Vart hittar man race e85?
aspen mfl har på fat. men kostar ju 20kr litern :)
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Mappa om den på v-power istället..
Är faktiskt ett välldigt bra bränsle.

Samma kvalité tycker jag att det håller, även okq8:as 98okt funkar fin fint.

Detta kan jag säga med ganska bra råg i ryggen.
Min bmw spikar med 95 och det blir borta med 98, men med vpower så har man marginal och känns mycket trevligare att åka med..

Så är det när man envisas med hög tändning på bmw 6an.

Byggde den för e85 först men nu orkar jag inte tänka tanken på det.
Orkar inte krångla för 20hk till och kassa kallstarter..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Tommy Luhr skrev:Mappa om den på v-power istället....
Finns ett stor bekymmer med det.....nordligaste stället att köpa v-power i Sverige är väl Härnösand.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vilka mackar håller högst eller jämnast kvalite på E85?

vart tillverkas E85 i dag?
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Lasse »

Vi tankar alltid på shell. Men nu senast på kjula gick lamdan från 0.85 till 0.79 på fullast bara av att vi tankade mellan två repor. Chaffisen kände det och vi hörde de.
Soppan kom från samma shellmack men från två olika tillfällen.

Bilen gick ju bra sen efter att jag bara leanat den men det känns ju lite vanskligt.

Jag skulle vilja ha nått bara no/go test som man kan göra. Så man vet om den är nått att ha eller inte.
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Filaren »

I Örnsköldsvik finns även Sekab, en "storasyster" till Etek. Det är en anläggning som tillverkar och importerar bioproducerad etanol till bensinmackar och de större bussbolagen som kör på etanol (främst Stockholm och Umeå).

http://www.skogssallskapet.se/skogsvard ... 3/sv06.php

Finns väl fler tillverkare idag?



Mvh//Andreas
Garage och renovering färdigt år 2...
Skriv svar