Sida 50 av 132

Postat: tis aug 03, 2010 6:47 pm
av Kadett4wd
jag har själv haft problem med att silarna satts igen.
så jag vet lite hur trökit det är.

hursom.. hur vet du att just den där rostflagan som åker in på låglast, säg tomgång ~2ms verkligen åker ut innan du stänger av?
Men du kanske tycker det är okej den ligger där och rostar vidare innan nästa uppstart?

Postat: tis aug 03, 2010 11:42 pm
av Pimplaren
Har täppt igen 10micron filter på 60mil, så pumparna jobbat sig helt varma!

Verkar värdelöst med e85.... nästa motor blir nog bensin. :thumbright:

Postat: ons aug 04, 2010 10:34 am
av ogge
varför inte köra volvo orginal filter?
det har jag på min 740...

Åker med 1st 740orginal filter å de fungerar kanoners. inget strul med någonting och effekt räckte det till iaf

Postat: ons aug 04, 2010 12:03 pm
av Pitebo
Om man uteslutande använder rostfritt samt teflon till bränslesystemet efter filtren som man förslagsvis monterar efter pumparna så bör problemen bli mindre med igensatta spridare, och ett filterbyte per sommar är ju inte så farligt, men det handlar nog mkt om att bygga av rätt material och renspola systemet noga innan man monterar spridarna...

sen finns det tillsatser för alkohol-bränslen som kanske hjälper mot dessa problem? maila PPF och hör vad de gör åt dessa problem är ett tips, de har mkt erfarenhet av E85 och bygger ju vassa maskiner på löpande band!

Postat: ons aug 04, 2010 12:56 pm
av Amders
Har ju varit flera artiklar i tidningarna om att E85 bränslet varit förorenat

Bl.a. denna artikel http://www.dn.se/motor/2.2202/annu-mer- ... -1.1121946

Postat: ons aug 04, 2010 1:12 pm
av Filaren
Redline har någon bra tillsats som passar e85.

http://www.redlineoil.se/sialcohol.html

Postat: ons aug 18, 2010 9:07 pm
av Jens Gustavsson
jag har rengjort allt typ 3 gånger nu och kör utan silar, va en hel del skit på sug silen på pumparna så nu kaviterar de mindre och går mycket tystare men det vart ingen större skilnad på mappen fick till och med ge den lite mer sås i det kalla vädret (vega 16 mappen).

har provkört lite i skogen och den går skapligt men det är många små grejor man skulle fått fixa om man ska till sundsvall , ska sova på saken men det lutar åt att jag åker dit tidigt på fredag morgon om jag hittar nån dragbil över 1400kg (nån som vill låna ut en? :) )

ringde och kollade och det skulle gå bra att efter anmäla sig och betala på plats i super gas iallafall (klarar fan inte av att anmäla mig på internätet :hihi: )

Postat: tor aug 19, 2010 6:51 am
av jp
Jens, du kanske har koll på det, men det är grymt ojämn kvalitet på E85, allt från 70% till 99% inblandning. De flesta jag känner som åker Mack-E85 viktar soppan före ALL tankning i dag för att själva späda den till den nivå dom använde vid dynokörningarna. Sedan i sommar är det många som gått över till ren race E85 för att slippa dessa problem. En del har faktiskt haft ett rent helvete med rost, avlagringar, spikningar, bestyckning, vatten etc...
Med E85 från macken är stålomspunnen Silicon slang, E85 pumpar och förfilter samt efterfilter ett måste om man ska kunna lita på bränslesystemet.

Postat: tor aug 19, 2010 10:36 am
av Eric Wiklund
Vart hittar man race e85?

Postat: tor aug 19, 2010 10:56 am
av Martin H
Eric Wiklund skrev:Vart hittar man race e85?
aspen mfl har på fat. men kostar ju 20kr litern :)

Postat: tor aug 19, 2010 10:57 am
av Tommy Luhr
Mappa om den på v-power istället..
Är faktiskt ett välldigt bra bränsle.

Samma kvalité tycker jag att det håller, även okq8:as 98okt funkar fin fint.

Detta kan jag säga med ganska bra råg i ryggen.
Min bmw spikar med 95 och det blir borta med 98, men med vpower så har man marginal och känns mycket trevligare att åka med..

Så är det när man envisas med hög tändning på bmw 6an.

Byggde den för e85 först men nu orkar jag inte tänka tanken på det.
Orkar inte krångla för 20hk till och kassa kallstarter..

Postat: tor aug 19, 2010 11:01 am
av super7
Tommy Luhr skrev:Mappa om den på v-power istället....
Finns ett stor bekymmer med det.....nordligaste stället att köpa v-power i Sverige är väl Härnösand.

Postat: tor aug 19, 2010 11:20 am
av Jens Gustavsson
vilka mackar håller högst eller jämnast kvalite på E85?

vart tillverkas E85 i dag?

Postat: tor aug 19, 2010 11:33 am
av Lasse
Vi tankar alltid på shell. Men nu senast på kjula gick lamdan från 0.85 till 0.79 på fullast bara av att vi tankade mellan två repor. Chaffisen kände det och vi hörde de.
Soppan kom från samma shellmack men från två olika tillfällen.

Bilen gick ju bra sen efter att jag bara leanat den men det känns ju lite vanskligt.

Jag skulle vilja ha nått bara no/go test som man kan göra. Så man vet om den är nått att ha eller inte.

Postat: tor aug 19, 2010 11:35 am
av Filaren
I Örnsköldsvik finns även Sekab, en "storasyster" till Etek. Det är en anläggning som tillverkar och importerar bioproducerad etanol till bensinmackar och de större bussbolagen som kör på etanol (främst Stockholm och Umeå).

http://www.skogssallskapet.se/skogsvard ... 3/sv06.php

Finns väl fler tillverkare idag?



Mvh//Andreas