Fahlgrens Amazon b20 tic weber 36/36

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

B20TicPower skrev:Ser fint ut.. :) Är det alltså dom gamla delux topparna med
42 mm insugventil och förstärkningsplattor över insugskanalerna
som har lägre golv i avgaskanalen eller vad du menade..?
Det är iad en sån topp min nya turbo topp är gjord av om
ja inte minnes fel.. :O
b18 och äldre b20 som har 42mm insugsventil har lågt golv.

de nyare är det som har plattorna över insugskanalerna och 44mm insugsventil, på dessa är golvet i avgakanalerna högre just vid ventilen.

men det spelar kanske inte så stor roll flödesmässigt? jag har testat porta i båda och tyckte det blev grymt mycket bättre innerradie på den med högt golv.

jag valde den äldre på grund av det mindre förbränningsrummet.
hoires
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

här är bilder på avgaskanalen jag testade porta till i en skrot topp, av nyare modell.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

ikväll testade jag fixa till en insugskanal så en 38,5mm ventil gick igenom.
så nu har jag ett hum om hur jag ska göra i kanalerna på toppen jag ska andvända.


fördelare med svetsade centrifugalvikter. jag tänkte köra med vacum så man får upp tändningen vid brukskörning.
Bild

Bild[img]
Senast redigerad av T Fahlgren den tis dec 04, 2007 12:44 am, redigerad totalt 2 gång.
hoires
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Ser snyggt ut.. :) Hur lång tid har du gnott i kanalen tro..?
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

B20TicPower skrev:Ser snyggt ut.. :) Hur lång tid har du gnott i kanalen tro..?
mitt första syfte med den kanalen var att "öva". så den blev klar på 20min kanske :)
hoires
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

Tores grenrör med wastegateanslutningen klar.

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Wezzli den tis dec 04, 2007 12:52 am, redigerad totalt 1 gånger.
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

T Fahlgren skrev:
B20TicPower skrev:Ser fint ut.. :) Är det alltså dom gamla delux topparna med
42 mm insugventil och förstärkningsplattor över insugskanalerna
som har lägre golv i avgaskanalen eller vad du menade..?
Det är iad en sån topp min nya turbo topp är gjord av om
ja inte minnes fel.. :O
b18 och äldre b20 som har 42mm insugsventil har lågt golv.

de nyare är det som har plattorna över insugskanalerna och 44mm insugsventil, på dessa är golvet i avgakanalerna högre just vid ventilen.

men det spelar kanske inte så stor roll flödesmässigt? jag har testat porta i båda och tyckte det blev grymt mycket bättre innerradie på den med högt golv.

jag valde den äldre på grund av det mindre förbränningsrummet.


Det finns toppar med 42mm ventil som har förstärkningsplattor
ovan insug med.. Vart förvånad själv.. Trodde alla toppar med
förstärkningsplattor hade 44 ventiler.. :)
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Grenröret ser snyggt ut.. :)
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

B20TicPower skrev:

Det finns toppar med 42mm ventil som har förstärkningsplattor
ovan insug med.. Vart förvånad själv.. Trodde alla toppar med
förstärkningsplattor hade 44 ventiler.. :)
det är säkert nån sorts blandras mellan generationerna. :hihi:
hoires
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

T Fahlgren skrev:
B20TicPower skrev:

Det finns toppar med 42mm ventil som har förstärkningsplattor
ovan insug med.. Vart förvånad själv.. Trodde alla toppar med
förstärkningsplattor hade 44 ventiler.. :)
det är säkert nån sorts blandras mellan generationerna. :hihi:


Hehe.. Ja de kan de ju varit.. :)
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

B20TicPower skrev:Grenröret ser snyggt ut.. :)
tackar :)

jag är ganska nöjd med det själv. finns vissa saker som jag kunde ha gjort anorlunda har jag insett...

i framtiden blir det ju säkert ett mer optimalt grenrör för en bättre turbo med twinentry, men än så länge får gamle singelentry holset och gjutjärnsgrenröret vara med. :thumbright:
hoires
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

T Fahlgren skrev:
B20TicPower skrev:Grenröret ser snyggt ut.. :)
tackar :)

jag är ganska nöjd med det själv. finns vissa saker som jag kunde ha gjort anorlunda har jag insett...

i framtiden blir det ju säkert ett mer optimalt grenrör för en bättre turbo med twinentry, men än så länge får gamle singelentry holset och gjutjärnsgrenröret vara med. :thumbright:


Gjutjärns grenröret är inte så dåligt igentligen för det
blir ju tätt mot toppen med det.. :) Bygger man eget
brukar det kunna bli ett problem att det inte blir tätt
där och att man blåser packningar..

Sen ja bytte till packning från kg förstärkt med plåt
så har de funkat, biltemas brukar brinna upp.. 8)
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

nu har toppen fått en klick färg och ventilsätena fräsa .
Bild
Bild

dubbla ventilfjädrar, nersvarvade 42mm ventiler till 40mm avgasventiler med rundning ner mot cylindern och 44m insugsventiler med backcut. :thumbright:
Bild
Bild
Bild
Bild

slipat uppe på skaften
Bild

imorgon ska jag karva till insugskanalerna klart var det tänkt. är lite osäker hur mycket jag ska ta runt knölen vid styrningen än :?
Bild
Senast redigerad av T Fahlgren den tis dec 04, 2007 12:46 am, redigerad totalt 1 gånger.
hoires
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

nu har jag suttit och filat flera timmar i insugskanalenrna :doh:

kanalen är nu 39mm vid insugspackningen och går ihop till 37mm ca 10mm in i kanalen. mitt i svängen är kanalen 37mm bred, precis så en 37mm ventil går att lirka in. kanalen trattar sen upp till 39,5mm mot radiesätet.

jag ska bara finputsa innerradien, sen får jag nöja mig. :lol:

så i morgon bär det av till jens g i det omtalade sävar för flödestestning. :thumbright:
hoires
Användarvisningsbild
T Fahlgren
B20-trimmare
Inlägg: 389
Blev medlem: tis nov 14, 2006 3:36 pm
Ort: piteå

Inlägg av T Fahlgren »

nu är toppen flödestestad :thumbright:

lyft, in, ut, mätt vid 28 tum vattenpelare
2mm 46cfm 43cfm
4mm 91,5 79
6mm 126 105
8mm 156 120
10mm 170 132
12mm 168 139
14mm 171 142

på insug sket det sig vid 10mm, men jag har fått lite tips och studerat lite högflödande b20toppar ikväll. så jag kommer nog tjäna några cfm mellan 10 och 14mm lyft då jag portat klart.

avgas blev ganska lyckad första försöket som synes, kommer nog tjäna några cfm på små modifikationer jag kan göra.

Bild

kanske jens kan ge sina åsikter om kanalerna? :wink:
Senast redigerad av T Fahlgren den tis dec 04, 2007 12:47 am, redigerad totalt 1 gånger.
hoires
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

en sak jag undrar, när ni anser er vara hyffsat klara med portningen, flödesmäter ni på alla cyl & jämför värdena och sedan försöker justera så att alla kanaler flödar lika med varandra? för jag skulle misstänka att min topps kanaler flödar lite olika, jag hade inte så stor koll på hur lika kanalerna vart...
Skriv svar