Sida 6 av 10

Postat: fre apr 11, 2008 2:38 pm
av Cassius
_JP_ skrev:
Cassius skrev:en annan tanke med att ta ihop systemen kom jag på nu... långsökt förvisso, men tittar man på en Ford GT40 hur systemet är draget där så går de ihop i 2st collectorer, med 2 rör från vänster bank och 2 från höger i vardera! så de kan säkert vara gynnsamt för pulserna! :)
Typ som den här då:
http://www.youtube.com/watch?v=CAOqx_Fq ... re=related

Låter ju riktigt fränt, men vilket projekt att bygga grenrören.. mycket smidigare att bygga två turbogrenrör då :D
Precis! Fast de är ju fegt med dämpare ;) Såhär ska de låta! http://www.youtube.com/watch?v=iN-J4Jydnkc

Postat: ons apr 16, 2008 10:11 am
av jol
Jag har fyra ok och två bakskivor som blivit liggande, behöver nya dammskydd och så men handbromsen funkar på båda vill jag minnas... kommer hem till helgen hör av mig då

Postat: fre apr 18, 2008 9:01 am
av _JP_
jol skrev:Jag har fyra ok och två bakskivor som blivit liggande, behöver nya dammskydd och så men handbromsen funkar på båda vill jag minnas... kommer hem till helgen hör av mig då

Jaså du, men de va väl från en fwd audi?

/ Johan

Postat: lör apr 19, 2008 9:35 am
av youask
kolla om MS't descyncar vid 5000rpm , isf prova att sätta typo ett 1kohm motstånd i linje med signal sladden , hjälpte för oss.

Postat: lör apr 19, 2008 10:36 am
av Cpt Tuttle
I normala fall så gäspar jag bara av Audi men det här är så obeskrivligt udda och fränt att jag inte kan göra annat än applådera. :thumbright:

Postat: lör apr 19, 2008 5:14 pm
av jol
_JP_ skrev:
jol skrev:Jag har fyra ok och två bakskivor som blivit liggande, behöver nya dammskydd och så men handbromsen funkar på båda vill jag minnas... kommer hem till helgen hör av mig då

Jaså du, men de va väl från en fwd audi?

/ Johan
tänkte inte på det... :doh:

Postat: lör apr 19, 2008 7:24 pm
av _JP_
youask skrev:kolla om MS't descyncar vid 5000rpm , isf prova att sätta typo ett 1kohm motstånd i linje med signal sladden , hjälpte för oss.
Vad menar du med desyncar? Syns det i loggen?

Här är den iallafall, där felet syns när jag står och tomvarvar bara.

http://upload.mockan.com/Johan/audiv8.xls

/ Johan

Postat: lör apr 19, 2008 9:27 pm
av backeliten
Skulle tro att det gäller för VR givare, då de ger högre spänning vid högre varvtal, vilket ibland slår ut själva VR kretsen.. De man gör är att strömbegränsa signalen lite! :)

_JP_ skrev:
youask skrev:kolla om MS't descyncar vid 5000rpm , isf prova att sätta typo ett 1kohm motstånd i linje med signal sladden , hjälpte för oss.
Vad menar du med desyncar? Syns det i loggen?

Här är den iallafall, där felet syns när jag står och tomvarvar bara.

http://upload.mockan.com/Johan/audiv8.xls

/ Johan

Postat: sön apr 20, 2008 10:09 pm
av youask
_JP_ skrev:
youask skrev:kolla om MS't descyncar vid 5000rpm , isf prova att sätta typo ett 1kohm motstånd i linje med signal sladden , hjälpte för oss.
Vad menar du med desyncar? Syns det i loggen?

Här är den iallafall, där felet syns när jag står och tomvarvar bara.

http://upload.mockan.com/Johan/audiv8.xls

/ Johan
på nyaste ms2 rc2b koden så finns det en desync klocka till megatune som man ser hur många ggr den tappar sync
Har faktiskt inte kollat loggarna på den bilen.

Men om man står och tomvarvar så var det som ett varvstopp och den stog och sync rutan längst ner till högre blinkade

Postat: tis maj 20, 2008 9:13 am
av _JP_
Dags för en liten uppdatering här för nu har de hänt lite.

Det var ju dags för besiktning och orginalmotorn jag har var ju skrot så fick lov att handla en till. Hittade en för 900kr. Ser ut att vara i nyskick :)

Bild

Den hade stått i en lada utan tändstift så fick lov att slita av toppen för att ta bort lite grus och spån.
Bild


Men sen monterades den dit. Gick smidigare än beräknat tillochmed.

Bild

Några timmar efter besiktades såg det ut såhär igen

Bild

Passade på att provtrycka tryckplattan och den nya sintern på sävarvis :) Gick utan problem tack vare den bra guiden. En domkraft fick modifieras för att kunna mäta trycket.

Bild

När jag tog lös tråget hittade jag ett lösdriftande oljemunstycke.

Bild

Monterade lös plattan som den kom ifrån. Gick ju naturligtvis inte att beställa en ny sånhär.. men det fanns att köpa till en nyare v8 tror de va från 98 och framåt.

Bild

Den nya såg inte lika dan men efter lite svarvning fräsning kapning och riktning så vart det bättre :) På sin plats:

Bild

Ett orginalmunstrycke:

Bild


Svarvade också bort brickan på en uppsättning saab spridare som gjorts i den här tråden:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... idare+saab

Bild

Gjorde ett litet fult experiment och efter modifiering va de ju typ dubbelt så mycket flöde i dom på fullt öppet mot utan modifiering. Men sprutbilden lär nog inte alls bli lika fin nu.

Bild

Byggt dit två oljereturer i tråget. Kan ju vara bra utifall att man skulle hitta på någonting i sommar :)

Bild

Byggde också ett nytt motorfäste på ena sidan, hade nån nerspacad historia förut men den va ja inte riktigt nöjd med. Det här vart bättre.

Bild

Ett främre motorfäste kan nog vara bra att ha. De hade jag inte sist. Nu känns motorn stadig där den sitter.

Bild

Och en sista bild framifrån på motorn med tillbehör. Den nya triggergivaren från en bmw syns här.

Bild

Nu är allt ihopskruvat och testat.

Med en VR krets från Backeliten och lite justering i ms:et gick det att få till en fin triggersignal och motorn kan dras till ända varvstoppet :D

Kopplingen känns bra, greppar fint, den vart utbrickan en mm för bästa tryck och spridarna va lite bökiga att mappa med men har nu en skaplig mapp, för att vara gjord med smalbandslambda. Får bli en seriösare mappning senare med bredbandarn, men annars verkar det fungera, har en duty cycle på 30% som mest nu på E85

Det var allt för den här gången! Vart en rejäl update.

/ Johan

Postat: tis maj 20, 2008 4:37 pm
av Jckssn
Stiligt!
Vad vågar man varva med en sån där pjäs? 7.000?

/Jocke

Postat: tis maj 20, 2008 4:54 pm
av henkeboi
:thumbright: säger jag bara...

Postat: tis maj 20, 2008 6:37 pm
av _JP_
Det är en ganska långslagig motor så max effekten ligger på 5800.. vet faktiskt inte vad dom har varvstoppet på orginal i dom här motorerna, just över 6000 kanske? Jag har mitt på 6k nu iallafall, kanske går att höja lite till. Får prova sen när man bredbandsmappar så se man ju hur den reagerar.

/ Johan

Postat: tis maj 20, 2008 6:44 pm
av Jimmy Nilsson
SICK16 skrev:kryss jahaha.... undrar vilken människa som bänkar bilen sedan sätter dit ett avgassystem som för mig verkar aningen retarderat bänkar den igen och kan säga att det ger mer effekt. okej att det kanske blir bättre än ett med en katt osv som är i vägen menmen...
Tja, piporna blir att suga ur varandra då så man får ur avgaserna snabbare än att motorn ska trycka hela vägen. mindre motstånd = mer effekt :)

Postat: tis jun 17, 2008 10:59 pm
av _JP_
Dags att uppdatera lite.

Jag behöver nog inte förklara vad som är på gång, de gör bilderna :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Kvar att göra:

Bulta fast ena turbon
Skruva dit oljereturena
Fixa ett + liknade kors för oljan in
Tryckrör
Wastegastefästen
Downpipes
Svetsa ihop catchtanken och skruva dit mina 52-202 biltema pumpar
Trixa lite med bränsleledningarna
Hitta ett litet expansionskärl

och lite annat smått men är ju inga större grejer att fixa så :)

satsar på provstart imorrn för att se om aggregatena lever överhuvetaget

/ Johan