Dags för en liten uppdatering här för nu har de hänt lite.
Det var ju dags för besiktning och orginalmotorn jag har var ju skrot så fick lov att handla en till. Hittade en för 900kr. Ser ut att vara i nyskick
Den hade stått i en lada utan tändstift så fick lov att slita av toppen för att ta bort lite grus och spån.
Men sen monterades den dit. Gick smidigare än beräknat tillochmed.
Några timmar efter besiktades såg det ut såhär igen
Passade på att provtrycka tryckplattan och den nya sintern på sävarvis

Gick utan problem tack vare den bra guiden. En domkraft fick modifieras för att kunna mäta trycket.
När jag tog lös tråget hittade jag ett lösdriftande oljemunstycke.
Monterade lös plattan som den kom ifrån. Gick ju naturligtvis inte att beställa en ny sånhär.. men det fanns att köpa till en nyare v8 tror de va från 98 och framåt.
Den nya såg inte lika dan men efter lite svarvning fräsning kapning och riktning så vart det bättre

På sin plats:
Ett orginalmunstrycke:
Svarvade också bort brickan på en uppsättning saab spridare som gjorts i den här tråden:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... idare+saab
Gjorde ett litet fult experiment och efter modifiering va de ju typ dubbelt så mycket flöde i dom på fullt öppet mot utan modifiering. Men sprutbilden lär nog inte alls bli lika fin nu.
Byggt dit två oljereturer i tråget. Kan ju vara bra utifall att man skulle hitta på någonting i sommar
Byggde också ett nytt motorfäste på ena sidan, hade nån nerspacad historia förut men den va ja inte riktigt nöjd med. Det här vart bättre.
Ett främre motorfäste kan nog vara bra att ha. De hade jag inte sist. Nu känns motorn stadig där den sitter.
Och en sista bild framifrån på motorn med tillbehör. Den nya triggergivaren från en bmw syns här.
Nu är allt ihopskruvat och testat.
Med en VR krets från Backeliten och lite justering i ms:et gick det att få till en fin triggersignal och motorn kan dras till ända varvstoppet
Kopplingen känns bra, greppar fint, den vart utbrickan en mm för bästa tryck och spridarna va lite bökiga att mappa med men har nu en skaplig mapp, för att vara gjord med smalbandslambda. Får bli en seriösare mappning senare med bredbandarn, men annars verkar det fungera, har en duty cycle på 30% som mest nu på E85
Det var allt för den här gången! Vart en rejäl update.
/ Johan