Jahapp, denna gången höll den 15km. Så fort jag drog järnet och kom upp i fart på femman smälte skiten igen.
När det hände låg lambdan på 0,75 så inte gick den magert. Däremot hade jag inte ögonen på avgastempen eftersom jag vill titta lite på vägen när jag kör i 180 också. När det small tittade jag och den var strax över 1000 grader Hur kan den gå så jäkla varm? Jag får nog ta och bygga ett nytt grenrör.
Denna gången hade jag monterat fördelartändning och lugnat ner tändningen några grader. Kändes lite mindre aggressiv i karaktären.
Det enda raka just nu är väl att skruva ihop skiten igen och sänka laddtrycket till 0,3 eller nåt, där borde den vara safe. Föga kul, men så får det bli tills vidare iaf.
Ska försöka bygga ett nåtsånär seriöst grenrör vid sidan om sålänge.
Blir väl nåt i denna stilen, bilderna hittade jag på ett holländskt 106-forum.
Har hittat ett litet problem nu. Grenröret och turbon är ju inte direkt portmatchat ihop eftersom dom inte är kontruerade för varann överhuvudtaget.
Grejen är att grenröret är splittat, sitter en vägg imellan så cylinder 1 och 4 och 2 och 3 är avskiljda från varann. Men det som förbryllar mig jäkligt mycket är att dom 2 cylindrar som får "broms" pga grenröret är...hör och häpna! 1:an och 4:an! Det är ju trean som bränt hela tiden och jag har även bränt ett stift på tvåan vid nåt tillfälle. Det är ju tvärtemot all logik! Jag ska försöka ta bilder som illustrarar problemet.
Självklart blir det till att slipa i turbo och grenrör nu, såhär kan det ju inte se ut. Var lite väl ivrig när jag satte ihop grejerna.
Har tyvärr inget kraftigare än dremel, nån som har en riktig roterande fil som avverkar duktigt?
bara en tanke... satt å grubbla lite efter det att vi snackat i telefon innan idag
du har alldeles för låg tändning om den går så varmt.... det är nog därför du har bränt ventiler på avgassisan oxå... det tänder alldeles för sent... därav den enorma värmen
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Mattias J skrev:bara en tanke... satt å grubbla lite efter det att vi snackat i telefon innan idag
du har alldeles för låg tändning om den går så varmt.... det är nog därför du har bränt ventiler på avgassisan oxå... det tänder alldeles för sent... därav den enorma värmen
Skumt, originaltändningen borde ju inte vara för låg
Mattias J skrev:bara en tanke... satt å grubbla lite efter det att vi snackat i telefon innan idag
hmm ja minst sagt... jag får inte riktigt ihop det i skallen jag heller
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
TheDagger skrev:
hmm ja minst sagt... jag får inte riktigt ihop det i skallen jag heller
Men du förstod det där med grenröret? Blir väl nåt fysiskt fenomen där troligen. Ska iväg och bearbeta delarna inatt iaf, så får vi hoppas att det ger lite resultat
Bilen lever igen, men med lägre ladd för tillfället. Gjorde mitt bästa för att plåga livet ur den men den höll. Avgastemp mycket lugnare nu. Läcker lite olja vid turbon som jag måste fixa, och sen ska jag köpa lite hårdare stift att prova med innan jag ökar laddet igen. Den var rätt trött och tråkig nu, har mycket snällare tändning med för att vara på den säkra sidan.
Troligen har felet varit pre-ignition hela tiden, dvs ett stift glödgas så den tänder fel och då skiter det sig bums. Jag var ju lite förblindad av att det bara var på en cylinder, men nån cylinder måste ju gå först.
Så hårdare stift + att jag fixade till grenröret ska nog klara biffen.
coupe76 skrev:blir imponerad över hur du orkar
riktigt häftig kärra, är själv lite kär i 106 rallye:n
Undrar själv vad jag håller på med ibland, jag måste vara galen
Rallyen är tuff, coola breddare och så. Men det är mest styling, chassiet är näst intill identiskt med mitt. Fanns en billig i Gbg på blocket nu http://www.blocket.se/vi/17201722.htm?ca=23_3_s
Själv skulle jag vilja ha den gamla serie 1 rallyen med 1,3-motorn. 100hk på 1,3 liter och 8 ventiler säger en del om hur bra topp och kam den motorn har original!