CFD på Volvo 8V, plenum m.m.

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Inlägg av Kristoffer »

norrback skrev:Är flödet på 300km/h in i iloppet med räknat? eller vad är det som gör flödesökningen?

/Andre'
Nej hastigheten är inte inräknad. Men det blir mindre virvelbildning jämfört med ett "vanligt" plenum, och jämfört med diffusorplenumet så antar jag att det är motståndet i slitsen som gör det.
:?:

Ska lägga upp fler bilder senare på virvelbildningen. Men en grej med F1-plenumet är att hastigheten ökar lite ju längre simulering jag kör. Hastigheten lägger sig alltså inte stabil efter ett visst antal itereringar.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

kristofer i mitt exempel med 2 cfm/ cyl i skilnad när man flödar en och en tror du det kan påvärka motorns fylnadsgrad mellan cylindrarna i en motor på fullgas?

vad är skilnaden mellan att flöda en i taget och alla på en gång som du gjort? vad säger mest om hur det blir i värkligheten i motorn?

mycket roligt att du hjälper oss med såna här avanserade grejor :thumbright: , jag skulle kunna kolla flödet i var en av runnersen också när alla är öppen.
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Inlägg av Kristoffer »

Jens Gustavsson skrev:kristofer i mitt exempel med 2 cfm/ cyl i skilnad när man flödar en och en tror du det kan påvärka motorns fylnadsgrad mellan cylindrarna i en motor på fullgas?

vad är skilnaden mellan att flöda en i taget och alla på en gång som du gjort? vad säger mest om hur det blir i värkligheten i motorn?

mycket roligt att du hjälper oss med såna här avanserade grejor :thumbright: , jag skulle kunna kolla flödet i var en av runnersen också när alla är öppen.
Det gör säkert en skillnad, frågan är hur stor skillnad det gör. Men tänker man på hur mycket luft det åker igenom plenumet för varje cylinder, så är det väldigt mycket luft. Och då tömmer man plenumet snabbt så då kanske det blir mer verkligt att flöda en runner åt gången?
Men är där skillnad mellan runners när man flödar dem en och en så måste det bli samma som om portarna flödar några cfm olika.

Fråga mig inte om verkligheten, jag har inte så stor koll på den :hihi:
Det är därför jag visar det jag kommer fram till nu så det kan verifieras av andra, tills jag kommer igång med min bromsbänk och får färdigt min bil.

EDIT: hade räknat med fel diameter på ditt plenum Jens, nu fick jag dessa siffrorna när dem flödas en och en.

Simulering:
cyl1 280cfm
cyl2 283cfm
cyl3 294cfm
cyl4 294cfm

Jens Flödesbänk:
cyl 1 har 290
cyl 2 har 291
cyl 3 har 292
cyl 4 har 292
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Inlägg av Kristoffer »

Lite mer bilder då.

Med väggarna i plenumet och alla runners öppna (första bilden):
cyl1 294cfm
cyl2 329cfm
cyl3 323cfm
cyl4 323cfm

Samma fast utan väggarna och alla runners öppna:
cyl1 279cfm
cyl2 308cfm
cyl3 302cfm
cyl4 323cfm

Bild

Bild

Jens flödade plenum utan spjäll och alla runners öppna:

Bild

"F1-plenumet"

Bild
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Kristoffer skrev:
norrback skrev:Är flödet på 300km/h in i iloppet med räknat? eller vad är det som gör flödesökningen?

/Andre'
Nej hastigheten är inte inräknad. Men det blir mindre virvelbildning jämfört med ett "vanligt" plenum, och jämfört med diffusorplenumet så antar jag att det är motståndet i slitsen som gör det.

Ska lägga upp fler bilder senare på virvelbildningen. Men en grej med F1-plenumet är att hastigheten ökar lite ju längre simulering jag kör. Hastigheten lägger sig alltså inte stabil efter ett visst antal itereringar.
1. har du testat med större slits och större rör på utsidan av plenum i diffusortypen?

2. hur stor e volymen på plenum i f1 typen av plenum, från inlopp till runnerbörjan?

3. vad händer om du konar inloppet åt andra hållet, så minsta stället är en bit före det svänger ner mot plenum, och större area mot inloppet, typ 160mm.

tycks vara så att med stor volym bakom runners på en sugmotor får man mycket bra och jämt flöde, kommentarer?

/andre'
Senast redigerad av norrback den mån okt 20, 2008 2:57 pm, redigerad totalt 1 gånger.
power
JoBy
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Proportionerna blir inte rätt när man flödar alla kanaler samtidigt, men det är ju samtidigt skillnaden mellan kanalerna som är intressant att se.

Om man tänker så här då ...

Om alla kanalerna är öppna samtidigt så kommer inloppet till plenumet att flöda UNGEFÄR (= strunta i att det inte är 100% sant) 4 gånger så mycket som i verkligheten.

Det medför att hastigheten in i plenumet blir 4 gånger så hög och det är ju luftens hastighet som ställer till problem med distributionen.

Om man istället gör en 'felaktig' modell av plenumet där inloppsarean är 4 gånger så stor (= dubbla diametern ) så blir hastigheterna rätt i modelleringen för en 4-cylindrig motor.
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Inlägg av Kristoffer »

norrback skrev:
Kristoffer skrev: Nej hastigheten är inte inräknad. Men det blir mindre virvelbildning jämfört med ett "vanligt" plenum, och jämfört med diffusorplenumet så antar jag att det är motståndet i slitsen som gör det.

1. har du testat med större slits och större rör på utsidan av plenum i diffusortypen?

2. hur stor e volymen på plenum i f1 typen av plenum, från inlopp till runnerbörjan?

3. vad händer om du konar inloppet åt andra hållet, så minsta stället är en bit före det svänger ner mot plenum, och större area mot inloppet, typ 160mm.

tycks vara så att med stor volym bakom runners på en sugmotor får man mycket bra och jämt flöde, kommentarer?

/andre'
1.
På diffusorplenumet har jag testat att ha ett rör som är 76mm hela vägen istället för som innan kona ner till 40mm. Då tappade det 14cfm per runner.
Större slits har jag inte provat men med 10mm radie runt slitsen så flödade det 30cfm mer per runner.

2.
Volymen är stor, över tio liter.

3.
Är inte med på hur du menar?

Hastigheten gör nog stor skillnad, den har ju hunnit sjunka bra när den kommit till runnern på f1 plenumet.
Jag ska jämföra flödet genom spjället och ingång på plenumet, med grafer från gt power. Men det är ju så att det är inget jämnt flöde alls nånstans.

Sen är frågan, om den för höga hastigheten genom ingång i plenum också visar skillnaden mer än vad den blir i verkligheten, då ser man också tydligare skillnaden i simuleringen och kan göra nånting åt det. Men det är om det är så att effekten av för hög hastighet genom spjället bara ökar skillnaden och att det inte kommer in andra konstigheter med för hög hastighet.
Kanske som att jämföra med att använda högre tryckskillnad när man flödar portar i flödesbänken?
Allt kanske bara blir tydligare.
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

jag menade så att instället för att det nu konar från inloppet 76mm mot större area längre in. så skulle du vända konen så 76mm kommer in mot plenum och ca 160mm längst ut.

/andre'
power
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Inlägg av Kristoffer »

norrback skrev:jag menade så att instället för att det nu konar från inloppet 76mm mot större area längre in. så skulle du vända konen så 76mm kommer in mot plenum och ca 160mm längst ut.

/andre'
Det där blev inte alls bra. :? Sämst hittils faktiskt
Fick det till
cyl1 220cfm
cyl2 226cfm
cyl3 235cfm
cyl4 235cfm

Bild

Bild
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

där ser man vad hög hastighet och svängar blir till :)

hur blir det då med 100mm framme istället för 76mm, alstå den riktiga f1 modellen?

du får bra övning med att testa alla mina funderingar :)

/andre'
power
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag hade tänkt att köra en fyrkantig burk på mina spjällhus.

Typ en sådan enkel modell som man kör på förgasarbilar.

Runnersen är ju 58mm innerdiameter och konar ner till 50mm ungefär med 100mm fullradietratt.
plenum blir på 13liter ungefär 47cm * 18cm * 15cm
Sen ett klassiskt rör med diffusor på undersidan som är ett 4"rör
4"röret har en area på 8200kvadratmm ca och jag tänkte göra slitsen aningens större för att inte få tryckfall, typ 9000kvadrat mm

Vad tror ni om den idén?

skulle det bli samma resultat om jag skippade diffusorn och körde luften rakt in i burken på en gavel fram.
Får för mig att det blir skapligt lunga gaser i plenum ändå med så stort plenum.
Senast redigerad av Tommy Luhr den tis okt 21, 2008 6:36 am, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Inlägg av Kristoffer »

Tommy Luhr skrev:jag hade tänkt att köra en fyrkantig burk på mina spjällhus.

Typ en sådan enkel modell som man kör på förgasarbilar.

Runnersen är ju 58mm innerdiameter och konar ner till 50mm ungefär med 100mm fullradietratt.
plenum blir på 13liter ungefär 47cm * 18cm * 15cm
Sen ett klassiskt rör med diffusor på undersidan som är ett 4"rör
4"röret har en area på 8200kvadratmm ca och jag tänkte göra slitsen aningens större för att inte få tryckfall, typ 1900kvadrat mm

Vad tror ni om den idén?

skulle det bli samma resultat om jag skippade diffusorn och körde luften rakt in i burken på en gavel fram.
Får för mig att det blir skapligt lunga gaser i plenum ändå med så stort plenum.
Det hade varit väldigt intressant om du hade provat båda typerna och sett skillnaden i bänken.

Joby.
Jag tog ut en bild som visa medelflödet i cfm på en B21 motor vid 7000rpm, 225hp. De översta siffrorna är ingång på röret och undre är utgång på röret. Spridaren är den som sticker ut på runnern, och den höjer värdet en del.

Bild
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

risken är stor att man bara bygger ett plenum så får man anta hur det skulle bli.

det brukar ju fungera men någon port kan gå mer leent än den andra
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Kristoffer skrev: Jag tog ut en bild som visa medelflödet i cfm på en B21 motor vid 7000rpm, 225hp. De översta siffrorna är ingång på röret och undre är utgång på röret. Spridaren är den som sticker ut på runnern, och den höjer värdet en del.

Bild
Kan du förklara bilden, är inte riktigt med på den :)

/Andre'
power
DreRacing@
Forumsberoende

Inlägg av DreRacing@ »

vad tror ni om detta plenum :hihi: :doh:

Bild
Bild
Skriv svar