Sida 6 av 13
Postat: sön sep 27, 2009 10:37 pm
av JohanK
Urban Lindström skrev:En växellåda från 300e -24v/diesel (M104 eller OM603 Getrag 717.450) stabila doningar.
Verkar hålla för en hel del vrid och denna killes körstil
http://www.garaget.org/?car=56365
717.450 är en ZF låda, Getragen heter 717.404 och kommer från 190E 16V
Postat: sön sep 27, 2009 10:41 pm
av Urban Lindström
JohanK Okej se där, edit: ändrat
Postat: mån sep 28, 2009 5:21 am
av per a
717.450 sitter inte orginal på diesel (vad jag har sett)
Postat: mån sep 28, 2009 9:07 am
av 2.3-16
Jag har kikat lite på detta å grejen e att mkt riktigt e 404an stabbigare än 450n.
Det de lider av båda två i första rummet e dock smörjbortfall.
Mao,börja med att prova ngt så enkelt som att bara byta till en vettig olja.
Jag har personligen bra erfarenheter av allt från Cougar till LE till Omega,å de GÖR verkligen en skillnad i det här fallet.
I 404ans fall e problemet att med lite mos under huven e lådan specad för i princip vilken ATF som helst,å vad som händer e att ATFen med lite värme i sig i princip kastas obehindrat bakåt med påföljd att framför allt ingående samt botten tar enormt med stryk då det går torrt där i första rummet.
Resultatet e att drev evolventerna mkt snabbt ser ut som vässade knivar,å därifrån till ras e det inte långt.
Å andra merca lådor e inte mkt bättre..
Drev bredd mm på en 404 e inte klenare än motsvarande i en bigblock låda till en raggarbil,å då med bra fan mkt högre spec vad gäller kvalitets säkring,e helt kullagrat osv.
404,orna börjar bli lite halvluriga att få tag i,å vad vidare e är de ju växlade 1:1 på sista skruven.
Polare har ledsnat å installerat ZFs från bimmers..för vad det e värt.
Själv tänker jag ge 404an iaf en chans till.
Det e en bra låda med hyggliga dimensioner som e relativt kompakt byggd å med rimliga avstånd mellan avlastningspunkterna.
Därför e den jag nu använder moddad med lite andra lager-för mindre belastning per lagerenhet,skvalpskott samt pump.
Ett annat problem du kan komma att springa på med lite fäste e kardan.
Ett tips e att 300TE har lite kraftigare doningar där.
Både kardan samt axeltapparna ute vid uprightsen.
Postat: mån sep 28, 2009 10:13 am
av JohanK
Men drivaxlarna då?, jag smällde av en drivaxel när jag hämtade min projektbil med en original 2.0.a
Har även knäckt en på en 124 och har haft flertalet kunder som också knäckt axlar på sina 201.or och 124.
Verkar som att det bildas rost och en brottyta vid klämman till damasken, hur hittar man drivaxlar som håller?
Postat: mån sep 28, 2009 11:31 am
av Jens Gustavsson
bra att ni MB proffs hjälper conny med vilka grejor han ska satsa på till nästa år
jag va och kollade på den trasiga lådan och det va rätt klena drev i den än fast den såg stor ut på utsidan, men den kan ju ha varit sliten från början också då bilen har gått väldigt långt.
vilken bil/motor sitter lådan du rekomenderar på jesper och passar den rakt på i stora drag eller?
jag försöker att övertala conny på att montera en PG men jag håller med om att den kan kännas lite tråkig att köra men va bra bakvagnen skulle hålla mot med en manuell låda
skulle gissa att det är 300-400hk mer innan vintern är över sen ska det dit sliks också

så drivlinan kommer att få det tungt.
Postat: mån sep 28, 2009 7:25 pm
av conny
Postat: mån sep 28, 2009 7:28 pm
av Babs
717450lådan sitter i 300e24 samt 320e24,passar bolt-on,se till att få med spakstället åxå,samt att dubbelmassesvänghjul används till denna låda,har 1:1 på femman,GordonE kan berätta mer vad som behövs,även om han kört lagerras på ett par sådana med sin 190e 2,3,så håller den bra mkt längre än den som satt där, som med största sannolikhet heter 717430,den sitter på både 300e och 300d,INGEN dieselmotor har haft .450 eller .404 lådan..300d24 har .433 och är ingen kraftfull sak..
ganska säker på att det sitter 228mm koppling på din nu..
johan perers med den blå gammelmercan med superturbodiesel åker med .450 låda och en original koppling till 300d24,med ca700nm

,visserligen tömd bil,1:1 på 5:an,och 3,69 i klumpen..men ändå
Postat: mån sep 28, 2009 7:44 pm
av conny
koplingen är en 240mm
Postat: mån sep 28, 2009 8:02 pm
av GordonE
Synd att du pajjat lådan
Den ser klenare ut än 16V lådan. De dreven i framkant ser mer fintandade ut än på den jag tagit isär. Dreven ser något smalare ut också. Sen så är det spårkullager i 16v och koniska lager i din låda.
Det står ju 126 på lådan vilket bode tyda att den härstammar från en w126 i från början, låter lite märkligt.
Jag har kört sönder två st 16V lådor. Tror det är 404 mina hette. Båda kommer iaf från 190 2.3-16 och känns lätt igen på att skiftgafflarna är smidda istället för pressad plåt. Alltså de utvändiga spakarna som sitter på sidan på lådan. Ingen har rasat helt utan de ingående kuggarna har gått ner sig.
Den andra har jag inte tagit isär, den började låta illa väldigt snabbt efter bytet. Jag tröttnade på att de tryckte ur sig olja genom ventilationshålet i bakkant, så jag bytte helt enkelt till en ZF från M3 E36.
Det är lite mek med att länga kardan, bygga om växellådsbalk samt att resa golvet, om du ska ha dit en ZF från BMW. Men det verkar klart bättre i mina ögon!
Nu finns det ju lite mer folk som testat Mercedes lådor. När jag pajjade mina, så orkade jag inte köpa något som jag inte visste skulle fungera.
Lycka till med effekten i maskinen och lådvalet förstås!
Mvh Gordon
Postat: mån sep 28, 2009 9:04 pm
av JohanK
Det är ingen 717.450 han rasat om jag förstår rätt, det är en standard 300 12V låda och är inget märkvärdigt, är nog därför den ser ganska klen ut.
Postat: mån sep 28, 2009 9:39 pm
av 2.3-16
Du har alldeles rätt Johan.
Merca axlarna rostar vid inre klämman för yttre damasken...å där går de av.
Enkelt löst.
1/Frisk axel
2/Stålkule bomba skiten.
Då håller det.
Speciellt om axeln e beggad.
Sen ett tips från formel cirkusen när jag jobbade med det.
Ta en vit däck krita.Den feta typen.
En stål linjal.
Dra ett streck i axelns längdriktning.
Iom det blir det mkt enkelt att se ev rörelse i materialet.
Yttre medbringarna e i sin tur mkt starkare på en 300E.
Löbro knutarna tål mkt pisk,men det e i sin tur naivt att tro att prylar som gått 40 000 mil skall orka med stånde starter med 60 fotare på 1.30...
Väck med damaskerna.
Undersök korgarna för sprickor samt slitage(dvs att de inte längre har ett juste "svep" i urtagen)
Åtgärda som det behövs.
Kulorna e mkt mkt sällan problemet.
Jag har kört av axlar ute vid uprightsen när det fäst,å då där den splinesade delen övergår till att möta axeln.
Återigen...stålkule bomba för att ta ut spänningar.
Postat: mån sep 28, 2009 9:42 pm
av 2.3-16
Fö.
En 430 e att BE om problem.
En 450 e i sin tur rent tekniskt svagare än en 404(Getragen som även Gordon snackar om)
Getragen håller.
Ge den bara rätt olja så orkar den mer än den maskin ger med det fästet du har.
Om stående starter på slicks i sin tur e på agendan,PMa så tar vi den biten med.
Getragen e MYCKET stabilt byggd.
Postat: mån sep 28, 2009 9:48 pm
av 2.3-16
Jens.
717.404 sitter mig veterligen bara i 16V bilarna-men jag kan ha fel.
Vidare har den på raggar manér utanpåliggande spakställ den med,å det e speciellt för 404an.
Oavsett ser jag det som mer arbete att klappa in en främmande låda,å reservdelarna e inte SÅ fasligt dyra från ngn av de fristående importörerna typ stjärndelar,merca delar osv.
Japp.
Mercedes e konservativa,å iom det kan du i princip ta en -05a 6 spettad låda å yxa på en maskin från -83.
En av fördelarna med att pyssla med haschraketerna

Postat: mån sep 28, 2009 11:32 pm
av SWR
2.3-16 skrev:Japp.
Mercedes e konservativa,å iom det kan du i princip ta en -05a 6 spettad låda å yxa på en maskin från -83.
En av fördelarna med att pyssla med haschraketerna

[hi-jack]: Vet du om det finnes noen 5 eller 6-växlade som passer på M102-motorens boltmønster..? W123 2.0-liters bensin... som blir en 2.0 EFI Turbo E85 Pro-touring-sleeper-sak i løpet av vinteren..

...eneste problemet er at den er nå 4-växlad, slitsomt å kjøre langt, fort pga 4000 varv på motorvei i 100 km/t.. og sikkert for svak til.. tja, alt?[/hi-jack]