Sida 6 av 53
Postat: tis dec 16, 2008 5:58 pm
av sleeper pv
Lite grejer har handlats ( jag ser det som julklappar till mig själv ). H-profils stakar, vågar inte chansa med original. En del jobb på dessa för att passa min motor men det tar vi när det blir aktuellt

Postat: tis dec 16, 2008 6:07 pm
av sleeper pv
Åsså har jag köpt kolvar. Audi S2, skall vara smidda och har gott rykte om sig att tåla mkt stryk. skall som allt annat i min jäv-- motor självklart bearbetas.

Postat: lör dec 20, 2008 3:10 pm
av sleeper pv
vevstakarna är nu under ombyggnation. H-profilstakarna från extreem egineering var ursprongligen avsedda för volvo B230 så det är lite som skall modifieras för att passa min BMW motor. Bussningen i lilländan har bytts ut mot hemmagjorda i JM7 (lagerbrons) med 20mm kolvbultshål för att passa AUDI kolven. Storändan skall smalnas av till BMW mått ( ca 6 tiondelar) samt att totalbredden på staken ( vid vevstaksbultarna ) skall smalnas av ngt ( ca 6 tiondelar) så att jag får ner dom i cylinderfodren ( 81 mm borr och nu är staken 81 mm... ). Sedan skall även nya spår fräsas i storändan för att passa BMWs vevlager. Huga, massa jobb för att få denna kombination att passa men förhoppningsvis ger det en hållbar bottendel med ett bra förhållande mellan slaglängd och vevstakslängd ( 71mm slag, cc 152 mm på stake ).
// Freddan
Postat: sön dec 21, 2008 10:59 am
av Daniel-635
Det var inte mycket som stämde på dom stakarna du
Antar att det gått en och annan timmes funderande på detta

Alltid spännande med special lösningar.
Postat: sön dec 21, 2008 9:25 pm
av sleeper pv
Det är inte lätt att bygga en motor stabil med lite pengar. Det man inte har råd att köpa nytt och customtillverkat får man smida om själv. Valer av kolvar och stakar är av denna anledning. Det kryllar inte av smidda kolvar med max 81 mm i borr. så kolvvalet styrde staklängden så därför lite fix på vevstakarna. Det är mkt som modifieras på motorn vilket egentligen inte är så smart om man kör ras och snabbt vill kunna bygga nytt, men denna motor är lite av en testbänk för att se om mina ideer fungerar. Enklast hade vart att byggt en 2 liters sugmotor och "bara" kört, men jag gillar utmaningen med turboladdningen på denna lilla motor.
Postat: sön dec 21, 2008 10:53 pm
av Tommy Luhr
du kör inte sönder, en sådan motor håller kanonfint bara den inte går varm

Postat: mån dec 22, 2008 7:54 am
av sleeper pv
Tommy: Skönt att höra att någon tror på det jag gör

( det är många som INTE gör det ). Hoppas nu att man kan komma ifrån Julfirandets lugna vrå och ta sig ut i verkstan för lite produktion
// Freddan
Postat: mån dec 22, 2008 8:51 am
av Tommy Luhr
under förutsättning att den är bra mappad givetvis.
Men rent materialmässigt kommer du nog inte få några problem.
Blir rätt tjock bussning i staken men det skall nog inte vara någon fara.
Postat: mån dec 22, 2008 9:04 am
av sleeper pv
Tommy: Bussningen i lilländan blir som du säger ganska "grov" men motorfirman som gör mina jobb ( typ borrning, balansering mm ) såg heller inget problem med detta. Hoppas det skall fungera.
Mappningen kommer självklart vara ett viktigt kapitel. Jag har inte riktigt kommit så långt att jag valt sprut mm. Satsar på att få ihop motorn först så fixar jag motorstyrningen sedan.
// Freddan.
Postat: tis dec 23, 2008 12:50 pm
av sleeper pv
Går liiiite segt med motorn såhär vid juletid men en del blir gjort iaf. En positiv grej är att jag har nu ett uppgraderingskit till min turbo om det skulle visa sig att jag inte har några planingsproblem. Med större kompressordel och vassare kam så bör jag kunna kliva upp över 300 hk=FRÄÄÄÄÄNT!!!!!!
Detta är min "to do list" under ledigheten över jul.
* bearbeta klart vevstakarna.
* Porta klart topplock samt plana och slipa ventiler ( kanske mira fräsas åxå ).
* Svetsa wastegaterören på grenröret.
* färdigställa insug/plenum
* Fräsa pyramidrings / foderkant i blocket samt montera foder ( detta beror på min polare om han har tid att hjälpa )
GOD JUL önskar Freddan.
Postat: tis dec 23, 2008 4:13 pm
av peppe
Postat: tis dec 23, 2008 7:58 pm
av sleeper pv
Peppe: Jag själv är väldigt skeptisk till 300 hkr och du vet åxå varför jag inte satsar så högt (ifrån början iaf ). 300 hk i min motor är mer än 205hk/liter, det är rätt mkt för en motor som konstruerades på 60 talet ( visst fanns M10 motorn då????

). översätt detta till en cheva 350 så skulle den ha nästan 1200 hkr

skulle räcka långt i många powerboats

.Det är tex bara 8 ventiler, en svag länk är vipparmarna ( men jag har super heavyduty billetvippor

). Sedan skall motorn gå med den litereffekten på höga varv samt laddtryck i lååånga stunder åxå. Framtiden får utvisa vart det slutar men jag står fast vid min ursprungliga plan= ca 250 hkr och bättre effekt på lägre varv.
Postat: tis dec 23, 2008 9:35 pm
av peppe
Det blir nog bra vilket som, 250 eller 300 bara det håller ihop så kan vi slåss som RM/SM titeln om det vill sig så

Postat: ons dec 24, 2008 11:51 am
av sleeper pv
Inatt vid 04:00 så sjösattes turbobåten och provkördes för första gången. Isen låg tunn intill bryggan men det vassa skrovet skar som en varm kniv i glass genom den

. Puttrade ut på öppet hav och kollade av samtliga mätare en sista gång innan jag skickade full mutter

Wastegaten fräste som ett fruntimmer och dumpventilen nyste som en förkyld karelin när jag pumpade den meterhöga sjön

laddtrycket stiger upp till 1.7 bar och grenrör och turbo lyser starkare än fyren i horisonten. En snabb titt på knopmätaren mellan flygturerna och jag kan inte låta bli att småle när jag ser mätaren visa 78knop

PLÖTSLIGT!!!!! PANG!!! Men vaffan???? allt blir tyst och mörkt.... reser mig upp och kliar mig i ögonen. Vad var det? Aha, kattjäveln har hoppat upp i fönstret och vält ner en tomtejävel..... Satan, allt var bara ytterligare en sjön ( observera stavningen

) dröm, tyvärr slutade den med detta.........

Postat: ons dec 24, 2008 2:47 pm
av Tommy Luhr
jaha hur skall vi tolka detta:)