Gustavs Volvo 740 2,7L n/a Dogbox Provkörd!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Fortsatte mixtra lite ikväll...
Skruvade fast och kollade så att allt stämde med turbin och grejer, det är inte kört volvomotor i bänken som den är nu så det blir alltid lite mixtrande.
Bild

Blir nog riktigt bra det här :D
Hoppas det inte dröjer allt för länge innan man får trycka på start-knappen :P
Bild

Middag på "Blå Huset" :) lagomt flottigt...
Bild

Sen börjar jag bli lite brydd över insuget...
Här är det monterat lite temporärt för lite mätning i bilen.
Dock så ska det till ca 9cm mer längd på runnersarna så...
Bild

Troligtvis svetsar jag ihop det här lite fort och enkelt, skarvar rörbitarna med slang och klammer så man kan testa olika längder.
Sen när jag har tid får jag bygga om lite under huven och göra ett bra insug som passar i bilen.
Bild
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Långradie-böjar ?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

kan du ta nå bilder på drivningen mellan bänk och motor innan du mekar ihop så jag få spionera lite :)
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

mattias skrev:Långradie-böjar ?
Jo! det blir nog så senare..
Vi hade även sånna böjar på lager :)
Men det känns som att det tar fler timmar att bygga än vad som är lagom..
Jag bygger ett plenum som förhoppningsvis funkar i bilen, så får jag sätta dit böjarna när insuget ska in i bilen och när man har rett ut vilken längd som är mest lämplig...
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Jens Gustavsson skrev:kan du ta nå bilder på drivningen mellan bänk och motor innan du mekar ihop så jag få spionera lite :)
Jaa.. det kan jag ju göra :)
Annars är du välkommen att spionera på plats om du vill!
Så får du se hela kittet med kranar, pumpar å sånt jox..
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Tänker du får dina bultar imorgon :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Christoffer N
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: fre sep 24, 2004 3:29 pm
Ort: vännäs

Inlägg av Christoffer N »

Blå huset har ju inte direkt den sämsta maten enligt mitt tycke :)
Christoffer Nygren

vw freak !
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Tommy, Jodå! dom dök upp igår tom.. eller avi:n iaf, men jag hämtade ut dom idag :) tack tack!


Blev inte mest gjort med motorn idag då det var lite annat som behövde göras i verkstan..

Men jag grejade lite mer med plenumet iaf.
Bild

Ja..
Och smidig anslutning av spjällhuset blir det ju oxå :)
Behöver bara skaffa ett 90mm avgasklammer 8)
Bild
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Lördag..
Då är man ju självklart i garaget och grejar :)
Några timmar motormek idag oxå...

Plenumet är färdigsvetsat!
får väl pensla på lite färg oxå så det inte rostar så jäkligt..
Bild

Började bråka lite med gaslänkage och wire-fäste oxå,
måste mäta lite mer i bilen för att göra färdigt det.
Bild
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6090
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Snyggt :thumbright:
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

tjusigt smide!
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Tack tack :)
Rätt kul att banka lite plåt emellanåt..

Nåväl.
Rotade fram alla prylar som ska sitta i toppen idag, tvättade av allt igen.
Bild

Och monterade ihop prylarna...
Rätt så smidigt med en sånhär fjäderpress!
Bild

Bara att pillra dit knasterna.
Bild

Skruvade fast toppen på blocket..
Orkade inte vänta på kamaxeln för att ventiljustera.
Hoppas verkligen att jag inte behöver ändra längden på ventilerna vid justeringen...
Bild

En till bild :)
Bild

Hängde på insuget oxå lite temporärt.
Känns precis som att det inte skulle räcka med bara ett litet hål i huven...
Men men, när längden på runnersarna är utredda så blixtrar jag dit långradieböjar och helsvetsar allt så det förhoppningsvis rymms i bilen.
Bild
Gustav Sundberg
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Trego fjäderpressen och såna knaster hållare är guld värt :)
Ser riktigt riktigt bra ut :D

Längtar tills du ska plåga den i bänken :twisted:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Dagas att uppdatera igen då! :D

Blev onödigt sent i garaget igår...
Glömde dessvärre telefonen hemma så det blev inte så många bilder.
men det gör inte så mycket, grejade mest med annat än med motorn, sen tittade GL racing förbi och levererade kamaxeln, självklart blev det ju massor med struntprat då oxå.

Nåja..
Kamaxeln! :love: nyslipad och fin...
Bild

Och idag dök även extractorröret upp på posten!
Var inte sen med att hämta ut det :D
Bild

Sen roade jag mig med det otroligt trevliga momentet att justera ventilspel... man blir ju inte alls less efter en stund
:?
Bild

Var tvungen att sätta sånnahär små pluttar på ventilerna.
Tur vi hade ett gäng liggandes i lådorna.
Dessa fick ju sedan slipas till lämplig tjocklek beroende på vilka ventilbrickor som fanns att tillgå :doh:
Bild

Well!
Ser ju mer å mer ut som en motor det här! :lol:
Bild
Senast redigerad av Gustav den mån mar 30, 2009 9:25 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1685
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Gustav skrev:Hehe.. men altså, det blir ju ingen 300hästars puffra det här :P

Med den snikiga 530 toppen som jag säkert inte orkar porta tillräkligt och kamaxel för husvagnsdragning så är jag glad om det blir över 200 :)
Det enda som talar för effekt just nu är ju volymen.
Hmm....bilden på kammen är väl inte direkt nån husvagnskam :hihi:
Hamnar nog närmare 300 än 200hk :thumbright:
Skriv svar