242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste
Inte så mycket att varken se eller läsa kanske men mer har hänt i verkligheten än i tråden har bara inte orkat uppdatera håller på med garage byte så bilder kommer väll när lite mer pengar rullar in.Karl Buchka skrev:Tackar!frittjoff skrev:Jävligt häftigt projekt må ja säga!
Men hade du verkligen tänkt använda volvo axeln? eller blir det en jänke axel?
Axeln kommer definitivt vara svaga länken på hela ditt bygge anser jag!
Jag funderar starkt på vitmotor i min 142 som ja gör ungefär samma jobb på som dig, fast ja vart lite fin i kanten och lämnade iväg den på blästring istället![]()
![]()
Kämpa vidare vill ha mer updates![]()
![]()
Mustanglådan (som nu är såld) var faktiskt den svaga länken. Vi hade rensat drev på den långt innan bakvagnen hade gått sönder. Ska nog skrota volvoaxeln ändå. Har planer på delad bakvagn med 6 petad låda.
Innan jul blir det tyvär inga uppdatering på bur- eller chassisbygget pga av att vi båda befinner oss i sverige. Dock har vi några småprojekt på gång här som nog ska hinna fotas.![]()
Skicka gärna länk till ditt projekt. Vill se lite bilder.
Trodde mustang lådor va bra skit

Vad blir det för bakvagn? nån chrystler eller bmw?
Tänkte mäta mina hjulhus nån dag hade varit roligt att klämt in 10":are där bak ser grymt rått ut med 335or!!!!!

- MasterDevil
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- MasterDevil
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Okeej =)Karl Buchka skrev:MasterDevil, jepp det ska nog bli backventiler i stil av Hilmersson. Verkar ju ganska enkelt och beprövat.
Jag och brorsan har slängt ihop en 'sävardump'. Lägger upp lite detaljbilder
Fick känna lite på delningsbordet med slitsarna. Blev bra nöjd med resultatet:
Har kolla på hans bygge hur många ggr som helst men fattar inte hur han har gjort

om du vill förklara lite änklare i PM ?

Snyggt byggt

Team Hansson Racing ||
954 T5r
VCRacing.se
954 T5r
VCRacing.se
-
- Forumsberoende
Det är tyvär lite knapert med uppdateringar, men lite får man gjort. Fräste fram en skalenlig modell i cellplast mest för att kolla proportioner och testa beredningen. Maskinen jag använde saknar verktygsväxlare, så det blev inga fästhål eller fasningar, men jag var bara ute efter grundformen denna gången.

CAD modellen ser för närvande ut såhär:

CAD modellen ser för närvande ut såhär:

- Fredriksson
- För mycket laddtryck
Ska bli roligt att se bromsoken färdiga 
Looks good so far!

Looks good so far!

Vardagsbil: Mercedes Benz w124 -88
Projekt: Volvo 244 -77
Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar
Fler sponsorer sökes!!!
Projekt: Volvo 244 -77
Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar
Fler sponsorer sökes!!!
- Daniel-635
- Forumsberoende
Läckra Ok det kommer att bli !
Kommer packningar och belägg att komma från någon av de "större" tillverkarna ?
Ogillar själv mina 7 ? kilos gjutjärns ok och ibland går tankarna i liknande banor, skivor är billigt det är ju oken som kostar....
Kommer packningar och belägg att komma från någon av de "större" tillverkarna ?
Ogillar själv mina 7 ? kilos gjutjärns ok och ibland går tankarna i liknande banor, skivor är billigt det är ju oken som kostar....
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Forumsberoende
Det her gillar vi! Har gjort CAD modeller på nogra 4kolvs OK som jag ska gjöra när jag hittar lite info om hvilken typ aluminium / legering som måste til för at det ska hålla!
Håppas du delar med deg om hvilket matrial etc du ska bruka
Inte kul med vridelser som willwood OK `en har slitits med på nogra av sina alu typer.
(ellers blir det gjutgjärn och "jaguar" axel på meg
)
Håppas du delar med deg om hvilket matrial etc du ska bruka

Inte kul med vridelser som willwood OK `en har slitits med på nogra av sina alu typer.
(ellers blir det gjutgjärn och "jaguar" axel på meg

Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
TheBlackWidow
-
- Forumsberoende
Fredriksson, tack ska du ha!
Daniel, tackar! Det blir att handla o-ringar och belägg av Wilwood. Jag har hämtat en del designinspiration av race-ok, men eftersom beläggen till dom kostar minst 5000kr/uppsättningen så har jag anpassat oket till att använda billigare gatbelägg.
Enligt SolidWorks så ska de väga 3.2kg styck. Inga lättviktare precis, men det lär duga.
Krishell, jag har fortfarande lite delad mening om vilken legering det ska bli. Först så tänkte jag bygga i 7075, men det ska tydligen ha mycket dåliga egenskaper vid höjda arbetstemperaturer. 6061 kostar hälften så mycket som 7075 och klarar sig bättre i varmt tillstånd. Det är också svårare för det att bli korrosion i 6061. Jag ska undersöka egenskaperna hos några olika legeringar när jag har tid. Delar gärna med mig.
Fick lite tid över igår så jag passade på att bereda och skära fram stödbryggorna till oken. Dessa blev i 7075 i full skala eftersom designen inte lär ändras:
Fräste ut de försänkta monteringshålen först, sen spände jag fast stycket i en fixtur:

Bearbetad helt utan skärvätska. 7075 blir bara så jävla snyggt.
Får ursäkta de fula kanterna i botten. Hjärnan slutade tyvär funka i en stund eftersom jag byggde fixturen i stål. Pga detta blev det minimalt ingrepp längst ned på delen.

Efter att den första blev färdig så bestämde jag mig för att fasa av kanterna i hålen också, så det var bara att slänga in den i NCn igen.

Daniel, tackar! Det blir att handla o-ringar och belägg av Wilwood. Jag har hämtat en del designinspiration av race-ok, men eftersom beläggen till dom kostar minst 5000kr/uppsättningen så har jag anpassat oket till att använda billigare gatbelägg.
Enligt SolidWorks så ska de väga 3.2kg styck. Inga lättviktare precis, men det lär duga.
Krishell, jag har fortfarande lite delad mening om vilken legering det ska bli. Först så tänkte jag bygga i 7075, men det ska tydligen ha mycket dåliga egenskaper vid höjda arbetstemperaturer. 6061 kostar hälften så mycket som 7075 och klarar sig bättre i varmt tillstånd. Det är också svårare för det att bli korrosion i 6061. Jag ska undersöka egenskaperna hos några olika legeringar när jag har tid. Delar gärna med mig.

Fick lite tid över igår så jag passade på att bereda och skära fram stödbryggorna till oken. Dessa blev i 7075 i full skala eftersom designen inte lär ändras:
Fräste ut de försänkta monteringshålen först, sen spände jag fast stycket i en fixtur:
Bearbetad helt utan skärvätska. 7075 blir bara så jävla snyggt.

Efter att den första blev färdig så bestämde jag mig för att fasa av kanterna i hålen också, så det var bara att slänga in den i NCn igen.
Det är sådant där man blir avis på.
Tillgång till maskiner och kunskap att använda dem
Tillgång till maskiner och kunskap att använda dem

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Nicke Nyman
- Forumsberoende
- Kontakt: