242 b8444s banräser i jänkarträsket - 8/8 Stolsfäste

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Sokarda
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: sön jul 19, 2009 11:08 pm

Inlägg av Sokarda »

den här är så jävla rå! kan inte vänta på mer uppdates :)
frittjoff
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: ons dec 12, 2007 6:32 pm
Ort: lund

Inlägg av frittjoff »

Karl Buchka skrev:
frittjoff skrev:Jävligt häftigt projekt må ja säga!

Men hade du verkligen tänkt använda volvo axeln? eller blir det en jänke axel?

Axeln kommer definitivt vara svaga länken på hela ditt bygge anser jag!

Jag funderar starkt på vitmotor i min 142 som ja gör ungefär samma jobb på som dig, fast ja vart lite fin i kanten och lämnade iväg den på blästring istället :thumbright: 8)

Kämpa vidare vill ha mer updates :D :thumbright:
Tackar! :)

Mustanglådan (som nu är såld) var faktiskt den svaga länken. Vi hade rensat drev på den långt innan bakvagnen hade gått sönder. Ska nog skrota volvoaxeln ändå. Har planer på delad bakvagn med 6 petad låda.

Innan jul blir det tyvär inga uppdatering på bur- eller chassisbygget pga av att vi båda befinner oss i sverige. Dock har vi några småprojekt på gång här som nog ska hinna fotas. :wink:

Skicka gärna länk till ditt projekt. Vill se lite bilder.
Inte så mycket att varken se eller läsa kanske men mer har hänt i verkligheten än i tråden har bara inte orkat uppdatera håller på med garage byte så bilder kommer väll när lite mer pengar rullar in.

Trodde mustang lådor va bra skit :D
Vad blir det för bakvagn? nån chrystler eller bmw?

Tänkte mäta mina hjulhus nån dag hade varit roligt att klämt in 10":are där bak ser grymt rått ut med 335or!!!!! :thumbright:
Användarvisningsbild
MasterDevil
För mycket laddtryck
Inlägg: 249
Blev medlem: mån jan 19, 2009 11:10 pm
Ort: Edsbyn
Kontakt:

Inlägg av MasterDevil »

ser mycket bra ut Erlandsson :)
Jag håller även på med en Kompressor & Turbo motor :D
men vet inte hur jag ska lösa de med att dom ska lira ilag :P har du komme på det ? Bakventiler lite här å där som Hilmersson ? :)

/ Hansson
Team Hansson Racing ||
954 T5r
VCRacing.se
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

MasterDevil, jepp det ska nog bli backventiler i stil av Hilmersson. Verkar ju ganska enkelt och beprövat.

Jag och brorsan har slängt ihop en 'sävardump'. Lägger upp lite detaljbilder

Bild

Bild

Bild

Fick känna lite på delningsbordet med slitsarna. Blev bra nöjd med resultatet:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
MasterDevil
För mycket laddtryck
Inlägg: 249
Blev medlem: mån jan 19, 2009 11:10 pm
Ort: Edsbyn
Kontakt:

Inlägg av MasterDevil »

Karl Buchka skrev:MasterDevil, jepp det ska nog bli backventiler i stil av Hilmersson. Verkar ju ganska enkelt och beprövat.

Jag och brorsan har slängt ihop en 'sävardump'. Lägger upp lite detaljbilder

Bild

Bild

Bild

Fick känna lite på delningsbordet med slitsarna. Blev bra nöjd med resultatet:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Okeej =)
Har kolla på hans bygge hur många ggr som helst men fattar inte hur han har gjort :P hahaa.
om du vill förklara lite änklare i PM ? :)

Snyggt byggt :)
Team Hansson Racing ||
954 T5r
VCRacing.se
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Inlägg av Wezzli »

Makt
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

MasterDevil: Citera inte bilder.
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

Det är tyvär lite knapert med uppdateringar, men lite får man gjort. Fräste fram en skalenlig modell i cellplast mest för att kolla proportioner och testa beredningen. Maskinen jag använde saknar verktygsväxlare, så det blev inga fästhål eller fasningar, men jag var bara ute efter grundformen denna gången.

Bild

Bild

Bild

CAD modellen ser för närvande ut såhär:
Bild
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Fredriksson
För mycket laddtryck
Inlägg: 369
Blev medlem: mån jul 02, 2007 9:01 pm
Ort: Älvsbyn

Inlägg av Fredriksson »

Ska bli roligt att se bromsoken färdiga :thumbright:
Looks good so far! :D
Vardagsbil: Mercedes Benz w124 -88
Projekt: Volvo 244 -77

Sponsorer:
www.Grunt.se - Stolar
Rutviks motor & Däck - Dämpare och Fjädrar
Superflex (UK) - Bussningar

Fler sponsorer sökes!!!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Läckra Ok det kommer att bli !

Kommer packningar och belägg att komma från någon av de "större" tillverkarna ?

Ogillar själv mina 7 ? kilos gjutjärns ok och ibland går tankarna i liknande banor, skivor är billigt det är ju oken som kostar....
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

Det her gillar vi! Har gjort CAD modeller på nogra 4kolvs OK som jag ska gjöra när jag hittar lite info om hvilken typ aluminium / legering som måste til för at det ska hålla!
Håppas du delar med deg om hvilket matrial etc du ska bruka :)
Inte kul med vridelser som willwood OK `en har slitits med på nogra av sina alu typer.
(ellers blir det gjutgjärn och "jaguar" axel på meg :hihi: )
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

Fredriksson, tack ska du ha!

Daniel, tackar! Det blir att handla o-ringar och belägg av Wilwood. Jag har hämtat en del designinspiration av race-ok, men eftersom beläggen till dom kostar minst 5000kr/uppsättningen så har jag anpassat oket till att använda billigare gatbelägg.

Enligt SolidWorks så ska de väga 3.2kg styck. Inga lättviktare precis, men det lär duga.

Krishell, jag har fortfarande lite delad mening om vilken legering det ska bli. Först så tänkte jag bygga i 7075, men det ska tydligen ha mycket dåliga egenskaper vid höjda arbetstemperaturer. 6061 kostar hälften så mycket som 7075 och klarar sig bättre i varmt tillstånd. Det är också svårare för det att bli korrosion i 6061. Jag ska undersöka egenskaperna hos några olika legeringar när jag har tid. Delar gärna med mig. :thumbright:

Fick lite tid över igår så jag passade på att bereda och skära fram stödbryggorna till oken. Dessa blev i 7075 i full skala eftersom designen inte lär ändras:

Fräste ut de försänkta monteringshålen först, sen spände jag fast stycket i en fixtur:
Bild

Bearbetad helt utan skärvätska. 7075 blir bara så jävla snyggt. :D Får ursäkta de fula kanterna i botten. Hjärnan slutade tyvär funka i en stund eftersom jag byggde fixturen i stål. Pga detta blev det minimalt ingrepp längst ned på delen.
Bild

Efter att den första blev färdig så bestämde jag mig för att fasa av kanterna i hålen också, så det var bara att slänga in den i NCn igen.
Bild
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Det är sådant där man blir avis på.
Tillgång till maskiner och kunskap att använda dem :wink:
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

fan vad coolt
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Fint de där! Kör du allt i NC-fräs eller använder du supportfräs till något?

// N. :thumbright:
Skriv svar