Pitebo's 02:a SÅLD!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Pitebo
För mycket laddtryck

Inlägg av Pitebo »

förgasarna kommer från yamaha R1, det är mikuni 40,(de konar upp till 43 eller 44(minns inte riktigt), vilket de flesta mc-gasare gör... det som är gjort åt dem är att plastlocken över trottlarna är utbytta mot en brygga som jag gjort i cnc-fräsen på jobbet,orginal plast brukar spricka vid höga laddtryck. gasarna är isärflyttade för att passa på toppen också.

trycksättningen är av dynamisk modell, har 2 olika uttag som ska testas, än så länge är det orginalbestyckning. kommer nog att få gå upp i huvudmunstycke då jag har relativt låg flödeshastighet i de grova tryckrören... eller kanske ta ut tryck innan cooolern och gå ner i munstycken, vilket jag faktiskt tror mer på...

jag har inte flödat gasarna, men vid fulla spjäll så är det ju bara spjället som stör flödet, inga halsringar och venturirör här inte......
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

intresant! du menar altså att gashastigheten i tryckrören efter kylaren är för låg för att få tilräcklig "dopning" av flotör husen med org munstycken.

hur mycket extra tryck (mm vatten pelere eller pa) behövs för att slippa bestycka upp gasarna (ni har väll testat en del i flödesbänken skulle jag tro.

när du ploackar trycket före laddkylarn blir det väll jävligt små mynstycken? mins att jag prova det för många årsen på webrarna och den stannade direkt men varva över 2500rpm :lol:
Pitebo
För mycket laddtryck

Inlägg av Pitebo »

ja jag är rädd att gashastigheten blir lite låg, brukar funka superbra med mindre tryckrör, så antar att den kommer att gå snålt som fn.....

troligtvis kommer den att gå tokfett med tryckuttag före coolern, men eftersom att jag har en stor intercooler så blir nog inte tryckfallet så jättestort...... återstår en massa testande innan det lirar antar jag, sen blir det nog ett eget uttag för racesoppa oxå....

just hur mkt övertryck som behövs beror lite på effektuttag och förgasare, vi justerar in enligt lambda i bänken sen konstaterar vi vart vi ligger i flottörhustryck i flödesbänken......
Pitebo
För mycket laddtryck

Inlägg av Pitebo »

så ja, nu har man kommit in efter en helkväll i gararget!!

Varmkörde motorn, allt verkade funka bra med specialfräsningen av blocket inget vattenläckage eller oljeläckage, tills jag tittade under bilen..... Där låg en 2dm stor pöl olja :cry: Pölen såg ut att komma från oljetråget, kontrolldrog alla skruvar men ingen förbättring.... Antog då att det var vevaxeltätningen, så jag gav upp denna sommar totalt. Men se det fick jag inte för kompisarna som kom förbi. Vi har nu i kväll rivit ut motorn och låda, delat motor och låda, haft lös svänghjulet, konstaterade att jag glömt att dra åt pluggjäveln till huvudoljekanalen :doh: så åt med den, montera ihop skiten, i med motor och låda, tillbax med sprängskydd och hela baletten, i med vatten igen, och sim salabim, skiten går igen, verkar tätt, ville dock inte köra så länge kl 0100 utan ljuddämpning och närboende grannar....

Allt detta på 5h.... tack vare hjälpsamma vänner!!

i morgon ska det testas lite på gatan! bilder kommer i morgon.....
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är aldrig kul att behöva dra hela lasset själv, jättekul att höra att du fått starta upp - det är en intressant maskin du har!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Muppaskalle
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Muppaskalle »

Lite bilder

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Pitebo
För mycket laddtryck

Inlägg av Pitebo »

så ja, nu har man hunnit testa lite, efter att vi tillbringade halva dagen med att installera ett loggsystem i bilen så har jag vart och testat lite, allt verkar funka riktigt bra förutom att bilen får för mkt soppa på lågvarv och att avgastempen var lite hög.... på fulllast hade vi 0.85i lamda på första repan med 1.2 i laddtryck, testade lite med 1.5 i laddtryck, då hamnade lamdan på 0.89 som mest, däremot var avgastempen uppe på 990grader, så det i kombination att polisen åkte förbi gjorde att vi nöjde oss för dagen, skönt iaf att växellåda och bakvagn funkar som det ska....

ang wastegatesystemet så verkar det funka kanon, stabil tryckreglering och responsen känns mkt fin! lite svårt att få en riktigt bra uppfattning om responsen när den går så asfett på låglast

bilder kommer inom kort.....
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av robban »

va kul att den går, själv ska ma köra premiere här i dagarna med. Är lite avis på dn bakvagn får se hur de håller :)

vad var det för aggregat du kör med nu?
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Erneland
För mycket laddtryck

Inlägg av Erneland »

Oyja oyja vilket konstverk! Ser fullständigt estetiskt fulländat ut! :shock:

:wink: :) :lol: 8)
Pitebo
För mycket laddtryck

Inlägg av Pitebo »

ja väldigt skönt att den äntligen är körklar, ska bestycka gasarna till veckan, tar en liten paus från skruvandet tills dess, det är trots allt piteå dansar och ler i helgen, man måste ju hinna ta sig en öl oxå så här på semestern....

turbon är nån form av holset hx52, den har en 67mm billetimpeller och 72mm turbin med 16:s avgashus som är lättat 2.5kilo känns mkt fin i responsen, ska se till att börja logga lite avgastryck till veckan...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mycket intresant läsning blir kul att höra hur vidare sjusterigar går med bestyckning, lamda, avgastryck, tändkurva mm!

vad har du för loggsystem?
Användarvisningsbild
Muppaskalle
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Muppaskalle »

Bild
Bild
Bild
Bild
Pitebo
För mycket laddtryck

Inlägg av Pitebo »

kolla, bilder=)

Loggsystemet är nya MCX-tilläggssprutet, dvs samma sprut som Jon(muppaskalle) kör som sprut i tjejbilen, våra boxar är prototyper och har vissa funktioner som produktionssprutet inte kommer att ha, men i huvudsak är det samma, loggar typ allt man skulle kunna önska sig, 2tryckkanaler, 1kanal EGT, insugstemp, vattentemp, bredbandslambda, säkert nåt jag glömt oxå... min box har en liten display där man ser lambda, egt laddtryck vattentemp på. Boxen och displayen kommer att levereras i en mkt snygg cnc-fräst låda i alu som jon fixat i fräsen, bilder kommer......

hur som helst så har Pelle(han med skägg i passagerarstolen) byggt sprutet och ställt upp och installerat allt och riskerat livet i passagerarstolen med mig bakom ratten :lol:

Nu undrar kanske alla varför jag kör med förgasare då det sitter ett sprut monterat i bilen redan, svaret är självklart, varför inte :lol:

BTW, det är inte jag på bilden i förarstolen, det är en fönsterförsäljare från sthlm som hamnat lite fel..
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Räserbra blir ju det där. Loggsystemet lät ju superintressant med precis det man vill ha. Kul när det är utprovat och finns ute. Har ni nån aning om vilken prisklass ungefär systemet hamnar på :?:
Bjarne...
Lite mer laddtryck

Inlägg av Bjarne... »

hur går det med piskande av jänke-stålet? jag var nyligen på besök i skogen, men du var inte där? :lol: är det nåt som strular? vore akoj med mer info!
Björn Forsberg
Skriv svar